I hvilken retning er krydsfiner stærkest med hensyn til trækstyrke?
Er det langs med overfladens fiberretning eller vinkelret mod?

Er der stor forskel afhængigt af retningen eller omtrent det samme?

Eftersom plywood er mange tynde skiver, der lægges overlappende, så burde det være præcis lige så stærkt i begge retninger.

R
Stærkest burde det vel være diagonalt?

Straks da jeg trykkede "send", kom jeg i tanke om, at det ikke er selvindlysende, at det burde være det.

Maksimal belastning skråt mod fibersretningen er antageligt mindre end "langs med", men er den større, halvdelen, mindre end summen af mod-og-med fibersretningen ved "lige" belastning?

Mere interessant spørgsmål, end jeg først troede :)

Senest redigeret:
Stærkest er krydsfiner parallelt "fiberretningen". Finerne ligger i hver sin retning, så den stærkeste retning er den retning, der har flest finer parallelt "fiberretningen".

B bossespecial sagde:
Stærkest er krydsfiner parallelt med "fiberriktningen". Finerne ligger i hver sin retning, så den stærkeste retning er i den retning, der har flest finer parallelt med "fiberriktningen"
tænkte det samme. Hvor meget kan det variere?

Det plejer at være et ulige antal lag i krydsfiner. Dette for at de begge ydre lag skal have fiberretningen i samme retning. Men det er ikke altid, at alle lag er lige tykke. Jeg tror, at den styrke, som de tværgående finer har, er ubetydelig. Så en gætning er, at forskellen er proportional med forskellen i den samlede tykkelse af tværgående og langsgående finer.

Hvad er det, der foranleder spørgsmålet? Det føles som en lidt usædvanlig anvendelse at have ren trækbelastning på krydsfiner.

Sjovt med lidt laminatteori!

@Avemo og @bossespecial er helt på rette spor, et fanerlag er meget stærkere i fiberretningen end på tværs, og med et ulige antal lag bliver overfladelagets fiberretning den stærkeste for pladen. Forskellen bliver selvfølgelig mindre, jo flere lag pladen har. Hvis der er bøjebelastning, bliver forskellen for forskellige belastningsretninger større, da de yderste lag tager mere last.

Jeg fandt en interessant artikel her:
https://www.scionresearch.com/__data/assets/pdf_file/0005/59666/NZJFS1431984BIER349_367.pdf

På s. 18 vises en fin sammenstilling af testresultater med forskellige opsætninger og belastningstyper i flere retninger relativt til overfladelagets fiberretning.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.