??? Jeg overvejer, hvilke plader der er rigtig stærke!! Kan ikke bruge spånplader, da de ikke er så glade for fugt!!!
Jeg skal indrette en stald og overvejer, hvilke plader jeg skal have mellem bokse og spiltov og sådan... :-/

Overvejet krydsfiner eller asfaltplader...

;D Utrolig taknemmelig for alle de tips, jeg kan få!!!

:-*Sender et par kram som tak på forhånd!! :-*

:-* Tak så mkt. for svaret!

Selvfølgelig ville jeg have en ramme, der gør, at de ikke kan komme til at gnave på pladerne!!! Så det problem behøver man ikke tænke på!!

;) Grejjen er vel, at jeg synes, det kunne være flot med hele plader i stedet for brædder... Ser ikke lige så hjemmelavet ud!!! :P

??? Hvad findes der ellers for plader, der er rigtig stærke?
Nogen med noget godt tip?

Der findes bestemmelser for, hvor tykke boksens vægge mindst skal være. Jeg kan ikke huske det præcist, men en hest skal ikke kunne sparke hul og sidde fast med hoven. Det samme gælder for eventuelle gitter/net.

Vi er lige nu i gang med at bygge et par bokse, og vi bygger med liggende 170x45 planker, og i går købte vi hegn/net hos Bauhaus, halv pris nu (2,5x1 m for 169 kr). (galvaniseret 5 mm tråd med ca. 6 cm afstand og dobbelt horisontale tråde hver 20 cm)

Her er et link til dyreværnsmyndighedens bestemmelser for hest: http://www.djurskyddsmyndigheten.se/BestallaWebFix_dsm/download/PDF/93/slutligtillwebb.pdf i den gamle udgave blev der nævnt, hvordan tykke vægge skal være, men jeg kan ikke finde det nu.

:-* Kanooonsnällt!!!

Tak så mkt. for tipsene!! Jeg havde ingen anelse om at det fandtes sånn...

Nej, det er jo selvfølgelig, at de ikke skal kunne sparke igennem!!
Et tip, når man bygger med liggende, er at sætte en "støtte" på midten også... Har venner, der byggede uden, og de fik problemer med, at plankerne "bøjede", hvis en hest stod og pressede rigtig hårdt imod....
Jeg synes personligt, at de færdige stalde, man kan købe, som er lavet i plader, er meget flotte...

countrymamman sagde:
Nä, det er jo klart, at de ikke skal kunne sparke igennem!!
Jeg har set stalde, hvor man har bygget med OSB plader og spånplader, bare fordi det er billigt og nemt

countrymamman sagde:
Et tip, når man bygger med liggende, er at sætte en "støtte" på midten også...
Allerede gjort, vores ene hest vejer 650 kg og er 1,74 i stangmål :P

countrymamman sagde:
Jeg synes personligt, at de færdige stalde, man kan købe, som er lavet i plader, er meget flotte...
Enig, nu i eftertid ville jeg nok have købt færdige bokse. Jeg tror summen for hva vi har bygget boksene nu for kommer op i samme omkostning... Og skal man tælle tiden som det har taget at bygge i penge, så bliver hjemmebyggeriet meget dyrt.

Plejer formspånplade ikke ofte at blive brugt til blandt andet lagre, har jeg for mig...

Der findes en speciel landbrugs krydsfiner til stalde

en kollega har formplyfa i sit stald. Det var tidligere atg-godkendt så det burde være godt nok

Ulempen ved formåluwood er, at den ikke er endeforsejlet og derfor optager fugt, hvis den fx. står i gødning eller vand eller noget andet.
Formplyfa anvendes præcis som formbrædder én gang for senere at blive kasseret.

Torparn sagde:
En måde som jeg har for mig at jeg har set er at svejse en yderform af svage u-bjælker og stoppe brædderne i (plejer ikke at opholde mig i stald :-) )
En rigtig god konstruktion.
Tilpas U-bjælken til 2" planker (eller 45) så det er let at skifte ved behov. Man bliver heller ikke låst ved en dimension, det er muligt at bruge forskellige bredder billigt og enkelt og fremfor alt bliver det let at skifte evt. beskadigede brædder.

:-* Mange tak for alle jeres svar!!!! :-*

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.