Hej!

Er midt i en lejlighedsrenovering i et hus bygget i 60'erne og er nu i gang med gulvene, hvor jeg skal lægge massiv egetræsparket i sildebensmønster.
Jeg har fjernet vinylgulve i alle rum, og under vinylet er der betongulv. Der er betongulv i alle rum undtagen i stuen, hvor der ligger et gammelt massivt trægulv i samme højde som betongulvet. Min plan var at lægge en 12mm konstruktionskrydsfiner svømmende over hele gulvet efter fugtspærre og lumppap, for derefter at sømme stavparketten i krydsfineren.
Problemet er nu, at al den krydsfiner, jeg har lagt svømmende på gulvet, har rejst sig og buer i midten?! Bemærk, at lejligheden er på 6. etage.
Kan jeg fastgøre pladerne til betongulvet med sømpløkker (fx 5x40 sømpløkker), så de ligger på plads og ikke rejser sig? Hvordan fungerer det med bevægelser, hvis der er forskellige underlag (trægulv og beton) under krydsfineren, hvis den er fastskruet i betonen og det gamle trægulv? Hvor dybt tør man bore i et betongulv i et hus bygget i 60'erne, kan der være vandrør 50 mm nede?

Mange tak på forhånd, hvis nogen kan hjælpe mig med, hvordan jeg kan løse dette :)

Alex

A Allekalle sagde:
Hej!

Er i gang med en lejlighedsrenovering i en bygning fra 60'erne og arbejder nu med gulvene, hvor jeg skal lægge massiv egetræsparket i sildebensmønster.
Jeg har revet alt plastgulv ud i alle rum, og under det er der betongulv. Der er betongulv i alle rum bortset fra stuen, hvor der ligger et gammelt massivt trægulv i samme niveau som betongulvet. Min plan var da at efter fugtspærre og pap lægge en 12mm konstruktionskrydsfiner flydende over hele gulvet for derefter at sømme stavparketten i krydsfineren.
Problemet er nu, at alt krydsfiner, jeg har lagt flydende på gulvet, har rejst sig og buer på midten?! Bemærk, at lejligheden er på 6 etager.
Kan jeg fastgøre pladerne til betongulvet med sømplug (f.eks. 5x40 sømplug), så de bliver på plads og ikke rejser sig? Hvordan fungerer det med bevægelser, hvis der er forskellige underlag (trægulv og beton) under krydsfineren, hvis den er fastskruet til beton og det gamle trægulv? Hvor dybt tør man bore i et betongulv i en bygning fra 60'erne, kan der være vandrør 50 mm nede?

Stort tak på forhånd, hvis nogen kan hjælpe mig med, hvordan jeg kan løse dette :)

Alex
Hvordan løste du dette? :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.