Hej.

Vi havde tænkt os at indrette vores loft. Gulvet til loftet (altså loftet til underetagen) består af 160x160mm træbjælker (?) som ligger på ydervæggene (dobbelt murstensvægge med luftspalte imellem, ingen bærende midtervæg. Afstanden mellem ydervæggene er (indvendigt i huset) 6300mm

Derefter på tværs af dem, ligger der en spændbjælke oppe på loftet (trekantformet, "selvbærende") som er forankret ned i loftsbjælkerne, disse hviler på murstensvægge, der adskiller rummene, så spændbjælken hjælper med at holde bjælkerne oppe, så de ikke skal svaje for meget (hvilket de allerede har gjort).

Afstanden mellem loftsbjælkerne (gulvet til loftet) er omkring cc 1200mm.

Hvor meget bærende effekt ville vi få ved at lægge nye limtræsbjælker ovenpå, som krydser de eksisterende bjælker.

Jeg ved, at hvis vi lægger 270x56 bjælker, 5 meter lange, cc 600 mm, så vil de være tilstrækkelige, de vil heller ikke have kontakt med de eksisterende bjælker, fordi de (trods spændbjælken) svajer lidt.

MEN, vi ønsker ikke at hæve det yderligere 270 mm, hvis vi i stedet skulle mindske dimensionen (højden på limtræsbjælkerne), understøtte de små forskelle der er, så de får kontakt med det svajende gulv og så fastgøre dem med vinkler til det eksisterende gulv/loftsbjælkerne, skulle de krydsede gulvbjælker ikke samvirke da, og hvor meget i så fald?

Så meget, at man kan fjerne spændbjælken?

Et alternativ vi har fået fra arkitekten, er at montere IPE 200 eller 220, evt. HEA 200 / 220 stålbjælker på begge sider af spændbjælken, spænde dem fast så de samvirker med spændbjælken, og på den måde kunne fjerne spændfunktionen fra bjælken, dog vil vi stadig skulle hæve gulvet for at overvinde højden af spændbjælken.

Jeg har tegninger som arkitekten har lavet baseret på målinger af huset, men jeg kan ikke lægge dem op lige nu.

Jeg vil starte med at vide, hvad det giver at krydse (gitter) bjælker, hvor det nederste lag er 6,3m lange, 16x16cm tykke/høje og ligger cc1200mm, og det øverste lag i så fald bliver limtræsbjælker, 5m lange, cc 600mm, passende størrelse/tykkelse, og begge lag forankret med hinanden med vinkler.

Nogen der har input?

At indsætte en stålbjælke på undersiden for at kompensere for spændbjælken ved jeg ikke om der er nogen idé i, den vil så havne midt i rummet.

Forresten, ovenpå så skrues og limes der jo så gulvspånplade og så egnet gulv (behøver man lægge gulvgips ovenpå gulvspånpladen eller er det nok med gulvspånplade på cc600mm reglar/bjælker/spær, hvad det nu kaldes/hedder?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.