Hej!

Jeg har fået leveret et dusin brædder fra en lokal byggemarkedshandler. Disse skal bruges til vindskeder og er specifikt bestilt til dette formål.

De fleste ser helt okay ud for mig som amatørsnedker. Men nogle brædder er som en bue, hvor det differerer ca. 2-3 cm i midten på ca. 5 m længde, og nogle er lidt snoede som en "skrue" med tilsvarende forskel, samt at der er revner ind fra enderne, der er nogle decimeter på nogle brædder.

Hvor skæve, krumme og revnede må brædderne være? Findes der forskellige kvalitetsniveauer?

Mvh
Fredrik

Jeg får altid en del propellervirke, når jeg bestiller større mængder, der leveres hjem. Jeg er begyndt at nægte at acceptere dem overhovedet og enten sende dem tilbage eller tage dem med tilbage og bytte dem til lige stykker. Der har ikke været noget problem med selve byttet, bare mærkeligt at man overhovedet sender sådan noget. Men til byggevarehusets forsvar er en del bundtet, så det ikke kan ses, at det er en propeller, før man klipper båndene. Men tilsyneladende skal man selv hente virket for at undgå sådan noget skrævvirke, som ikke kan bruges til noget godt.

Hej frav.

2-3 cm på 5 meter? Hvad er der at skændes om? Læg en granbrædde i solen en time, så skal I se på sager!

Der er selvfølgelig forskellige klasser. Man får, hvad man betaler for. Men selv prima træ kan man ødelægge, hvis man behandler det forkert.

At vælge selv er selvfølgelig bedst, som Jan-Å skrev, men bliv ikke forskrækket, hvis det er lidt snoet, så længe der ikke er for mange knaster.

Hvis det er revnet i enderne, er det sandsynligvis tørret forkert. Er det dårligt træ, skal man ikke betale for prima!

Det kan altid betale sig at påtale mangler. Men træ er træ! Levende materiale.

mv. Johan

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.