Det afhænger af, hvad du sammenligner med. Sammenlignet med 12 måneder tilbage er det måske 100.000 - 200.000 dyrere. Men det er jo ikke længere relevant. Sammenlign med 12 måneder frem i tiden i stedet. Der KAN det måske være 10.000 - 20.000 (obs! Gætteri på høj niveau). Jeg har selv i vores nybygningsplaner indset, at det ikke er nogen idé at dvæle ved, hvad der har været. Har man økonomien og mener, at det er værd, hvad det koster, så gå i gang. MEN vær nøje med at tage punktet om materialer op i kontrakten. Hvis I går med på at betale mere, hvis priserne stiger, så kan det også vendes. Altså, hvis I bliver enige om, at materialet købes ind løbende, og at håndværkeren har et aftalt tillæg på dette.

• Synes
Dalapagen
  • Laddar…
Tja, priserne vil sikkert falde mere. De ligger ikke på rimelige niveauer nu.

D Daniel 109 sagde:
Nja, priserne vil sikkert falde mere. De ligger ikke på rimelige niveauer nu.
Priserne vil sikkert gå ned… spørgsmålet er bare hvornår… om man skal vente 3-6 måneder, eller om det varer endnu længere, før der bliver et mærkbart fald. :/

• Synes
Appendix
  • Laddar…
E EI30-SaC sagde:
Det afhænger af, hvad du sammenligner med. Sammenlignet med 12 måneder tilbage er det måske 100.000 - 200.000 dyrere. Men det er jo ikke længere relevant. Sammenlign med 12 måneder frem i stedet. Så er det MÅSKE 10.000 - 20.000 (obs! Drengestregeri på højt niveau).
Jeg har selv i vores nybygningsplaner indset, at det ikke er nogen idé at dvæle ved, hvad der har været. Har man økonomien og mener, at det er det værd, hvad det koster, så kør på. MEN vær nøje med at tage punktet om materialer med i kontrakten. Hvis I går med til at betale mere, hvis priserne stiger, kan man også vende det om. Altså hvis I bliver enige om, at materialet købes ind løbende, og at håndværkeren har en aftalt avance på dette.
E EI30-SaC sagde:
Det afhænger af, hvad du sammenligner med. Sammenlignet med 12 måneder tilbage er det måske 100.000 - 200.000 dyrere. Men det er jo ikke længere relevant. Sammenlign med 12 måneder frem i stedet. Så er det MÅSKE 10.000 - 20.000 (obs! Drengestregeri på højt niveau).
Jeg har selv i vores nybygningsplaner indset, at det ikke er nogen idé at dvæle ved, hvad der har været. Har man økonomien og mener, at det er det værd, hvad det koster, så kør på. MEN vær nøje med at tage punktet om materialer med i kontrakten. Hvis I går med til at betale mere, hvis priserne stiger, kan man også vende det om. Altså hvis I bliver enige om, at materialet købes ind løbende, og at håndværkeren har en aftalt avance på dette.
Jeg tænker til dels, at man kan tænke, at det man får i ROT-fradrag, er det som priserne er steget, og så bliver det plus minus.
Vi vil sandsynligvis køre på så hurtigt som muligt, da jeg ikke orker vente længere… havde planlagt at begynde at bygge allerede sidste efterår… :/
Det føles dog trist at skulle betale 100k ekstra eller mere… da jeg gerne ville have brugt de penge på lidt sjovere detaljer i hjemmet :)

Priserne i usa er jo faldet ned til niveauer omkring det, man kalder normale sæsonvariationer på meget materiale.

Her kan man få indtryk af, at skovbrugsselskaberne benytter sig af situationen grundigt i stedet for at øge produktionen. (Hvilket er hvad der skete i Nordamerika)

• Synes
OramaC og 1 anden
  • Laddar…
Skovejerne har ikke reduceret skovhugst, men får ikke mere betalt end tidligere. Flaskehalsen er savværkerne, det er dem, der laver rekordgevinster lige nu.

• Synes
OramaC og 1 anden
  • Laddar…
D Daniel 109 sagde:
Nja, priserna vil helt sikkert falde mere. De ligger ikke på rimelige niveauer nu.
Ja jeg tror heller ikke, at vi vil se noget markant prisfald så snart i fremtiden på tømmer. Og taler vi beton, stål, fastgørelse, snedkerarbejde, vinduer, døre, maling m.m. så vil priserne snarere fortsætte med at stige.

• Synes
Dalapagen
  • Laddar…
D Dalapagen sagde:
Jeg tænker til en vis grad, at man kan tænke, at det man får i ROT-fradrag er det som priserne er steget, og så bliver det plus minus.
Vi kommer sandsynligvis til at gå i gang så snart som muligt, da jeg ikke orker at vente længere... havde planlagt at begynde at bygge allerede sidste efterår… :/
Det føles dog trist at skulle betale 100k ekstra eller mere… ville gerne have brugt de penge på lidt sjovere detaljer i hjemmet :)
Nej, sådan er det jo altid, men det havde også været sjovt at købe hus for 10 år siden, købe bitcoin i tidligt stadie, terrassebrædder sidste år osv., men det gør ingen glad. Mit bedste råd er at betale og glemme ;)

• Synes
Fbygg og 2 andre
  • Laddar…
E EI30-SaC sagde:
Nej, sådan er det jo altid, men det ville også have været sjovt at købe huse for 10 år siden, købe bitcoin i den tidlige fase, træ sidste år osv., men det gør ingen glad. Mit bedste råd er at betale og glemme ;)
lidt min filosofi med… vil jeg være tilfreds med boligen i dag eller skulle vente og være i dårligt humør i et år til?!

• Synes
EI30-SaC
  • Laddar…
Hvis vi havde haft et fungerende marked, ville priserne allerede være faldet, da en stor grund til prisstigningen var, at træet blev sendt til USA i stedet for danske kunder. Der er prisen jo kollapset til pre-covid niveau for konstruktionsvirke, men alligevel falder priserne ikke her. Sandsynligvis fordi folk stadig betaler de nuværende priser i troen på, at de ikke vil falde.

En bekendt, der arbejder på et savværk i Sverige, ved ikke, hvor længe han vil kunne beholde sit job, da de har fulde lagre og meget lidt at lave lige nu.

• Synes
OramaC og 1 anden
  • Laddar…
Det må have gået meget hurtigt fra tomt til fuldt. Hvis det stemmer, vil priserne snart dykke ned til normale niveauer.

• Synes
Dalapagen
  • Laddar…
Övergangsnippel i krom, model G38"U-G1/2"U, vises på hvid baggrund med tekst omkring produktinformation og prisoplysninger.

• Haha
  • Wow
J Vos og 1 anden
  • Laddar…
useless useless sagde:
[billede]
Haha helt j***a utroligt... Det viser bare, hvor meget mere end træ og beton, der påvirker et budget. At købe materialet til et badeværelse fra den side bliver ikke nådigt.

Jeg kørte forbi et savværk om formiddagen. De så ud til at have fulde lagre både med tømmer og færdige varer. Så det ser ud til at stemme, at det er fyldte lagre.

Hvad siger I om Danske Banks vurdering? De forudsiger en nedgang på 25-40%:
https://sverigesradio.se/artikel/rejal-vandning-efter-rusningen-sa-mycket-spas-virkespriserna-ga-ner

Vi skal beslutte alle valg i morgen for at bestille vores hus om to uger, så input som dette er ret svære at forholde sig til. Fra husleverandøren har vi en materialepakke til 2,5 MSEK, så det kan påvirke ret meget. I den anden skål har vi en vejadgangstilladelse, der udløber i slutningen af februar, så selv at vente har konsekvenser. Jer med mere indsigt, hvad er jeres vurdering - er større nedgange sandsynlige?

• Synes
Dalapagen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.