38,593 læst ·
64 svar
39k læst
64 svar
Kraftigt forhøjede priser på byggematerialer!
God aften gode folk. Vil bare give et råd til alle jer, der står i startblokken for indkøb af materialer til et større projekt.
I min erhvervsrolle har jeg godt indblik i indkøbsaftaler med alle byggemarkeder i landet. Kan give nogle eksempler på varslede prisstigninger, men generelt vil det meste stige kraftigt.
Armeringsjern - op 12%
I alt op 35% siden i efteråret.
Mangel på stål i verden, Kina betaler utroligt godt lige nu.
Strukturtræ (C24) - op 15%
I alt op 40% siden i efteråret.
Mangel pga. lukkede savværker i begyndelsen af pandemien, barkbillen, og våd jord i skoven. USA giver det dobbelte for en kubikmeter fyr, så det kan svare sig at sende det derover.
OSB - op 20%
Vil stige yderligere en måned, derefter er prognosen, at alle byggemarkeder vil have tømt deres lagre, og så er det slut. Vil komme ind stødvist fra april, men prisniveauet vil sandsynligvis forblive det samme. Planlæg i stedet med krydsfiner, spånplade, ruplank eller ekstra hård gips.
Øvrige pladematerialer - op 10 - 20%
På grund af manglen på osb vil der blive kamp om øvrige træbaserede pladematerialer på markedet.
Så med andre ord kan et løsvirkeshus stige med ca. 10-20% i materialomkostning sammenlignet med beregninger fra efteråret. Som det ser ud nu, kan det variere 5% fra en uge til en anden.
Mit råd er at gå i gang og få ordren på plads uden at byggefirmaet eller byggemarkedet har ret til justering alternativt vente til efteråret for at se, om situationen har stabiliseret sig.
I min erhvervsrolle har jeg godt indblik i indkøbsaftaler med alle byggemarkeder i landet. Kan give nogle eksempler på varslede prisstigninger, men generelt vil det meste stige kraftigt.
Armeringsjern - op 12%
I alt op 35% siden i efteråret.
Mangel på stål i verden, Kina betaler utroligt godt lige nu.
Strukturtræ (C24) - op 15%
I alt op 40% siden i efteråret.
Mangel pga. lukkede savværker i begyndelsen af pandemien, barkbillen, og våd jord i skoven. USA giver det dobbelte for en kubikmeter fyr, så det kan svare sig at sende det derover.
OSB - op 20%
Vil stige yderligere en måned, derefter er prognosen, at alle byggemarkeder vil have tømt deres lagre, og så er det slut. Vil komme ind stødvist fra april, men prisniveauet vil sandsynligvis forblive det samme. Planlæg i stedet med krydsfiner, spånplade, ruplank eller ekstra hård gips.
Øvrige pladematerialer - op 10 - 20%
På grund af manglen på osb vil der blive kamp om øvrige træbaserede pladematerialer på markedet.
Så med andre ord kan et løsvirkeshus stige med ca. 10-20% i materialomkostning sammenlignet med beregninger fra efteråret. Som det ser ud nu, kan det variere 5% fra en uge til en anden.
Mit råd er at gå i gang og få ordren på plads uden at byggefirmaet eller byggemarkedet har ret til justering alternativt vente til efteråret for at se, om situationen har stabiliseret sig.
Medlem
· Västra Götaland
· 88 indlæg
Værdifuld info for mange, taknemmeligt at du deler. Klart svært at sige, men vurderer du, at det er en kortvarig kulmination (1 år) eller er det et nyt prisniveau generelt?
Vi har i Sverige haft sammenlignet lavere priser, men nu begynder vi at indhente. Så en del af stigningerne vil sandsynligvis blive permanente. Meget af dette skyldes mangel på råvare eller uheldige sammenfald af forskellige faktorer. Mit personlige gæt er, at det vil falde til ro mod efteråret og evt. falde lidt derefter.
Lidt mere info om de frigivne prisvarsler for øvrige byggematerialer. Normalt ligger de på ca. 1-2%, men i år på 2-6% afhængig af produktkategori, så ikke så slemt med andre ord. De to ekstreme grupper ser ud til at være træ og stål med visse undtagelser. Derimod ligger detail-grossisterne med kraftige forsinkelser, hvilket vel ikke påvirker privat-håndværkeren så meget mere end, at det kan være svært at få fat i visse elværktøjer afhængigt af mærke og produktionsland.
Fik samme information fra min byggefirma, der skal bygge min udbygning til efteråret, om at han ikke kommer til at kunne holde sin tilbud da priserne er steget.E EI30-SaC sagde:God aften alle sammen. Vil bare give et råd til alle jer, der står klar til at købe materialer til et større projekt.
I min erhvervsrolle har jeg godt indblik i indkøbsaftaler til samtlige byggemarkeder i landet. Kan give nogle eksempler på annoncerede prisstigninger, men generelt vil det meste stige kraftigt.
Armeringsstål - op 12% Totalt op 35% siden i efteråret. Mangel på stål i verden, Kina betaler utroligt godt lige nu.
Stomtræ (C24) - op 15% Totalt op 40% siden i efteråret. Mangel pga. lukkede savværker i begyndelsen af pandemien, barkbilleangreb, og blød jord i skoven. USA betaler det dobbelte for en kubikmeter fyrretræ så det kan betale sig at transportere det derhen.
OSB - op 20% Kommer til at stige yderligere en måned, så er prognosen at samtlige byggemarkeder har tømt deres lagre og så er det slut. Kommer i mindre partier fra april, men prisniveauet vil formentlig forblive. Planlæg i stedet med krydsfiner, spånplade, råspont eller ekstra hård gips.
Øvrige pladematerialer - op 10 - 20% På grund af manglen på OSB bliver der rift om de øvrige træbaserede pladematerialer på markedet.
Så med andre ord kan et løsvirkeshus stige med ca. 10-20% i materialomkostninger sammenlignet med beregninger lavet i efteråret. Som det ser ud nu, kan der være en forskel på 5% fra uge til uge.
Mit råd er at gå i gang og få lavet en ordre uden at byggefirmaet eller byggemarkedet har ret til justering alt. vente til i efteråret og se om situationen har stabiliseret sig.
jo, rart at det ikke bare er opfundet i hvert fald. Chansen for at priserne går ned, og at byggeren i så fald sænker priserne, tror jeg ikke rigtig på, men må se, hvad der sker.E EI30-SaC sagde:
Har du nogen teori om træpriserne i løbet af året og hvordan dette har set ud historisk? Jeg tænker, at det er lettere at hæve priserne end at derefter gå tilbage og sænke. Hvis priserne øges 20% nu, har jeg svært ved at se, at de ville gå tilbage til nuværende niveau til efteråret eller næste år, muligvis at de måske går ned lidt, sig 10% men det føles ikke som om de vil gå tilbage til det samme som det var før?
Ja du, fremtiden er altid svær at tyde. Jeg tror heller ikke, vi kommer tilbage til de samme lave niveauer, derimod vil vi som du siger sikkert bakke, men om det bliver 5, 10 eller 15% er svært at sige. Alt styres af udbud og efterspørgsel. Det, der kunne få priserne til at falde i 2022, ville vel være, hvis eksporten faldede pga ændrede handelsregler og skatter med USA, UK og EU, det eller hvis vi fik overskud på materiale igen på grund af f.eks. svære efterårsstorme.D Drojn sagde:Har du nogen teori om træpriser i løbet af året og hvordan dette har set ud historisk? Jeg tænker, at det er lettere at hæve priserne end derefter gå tilbage og sænke. Hvis priserne stiger 20% nu, har jeg svært ved at se, at de skulle gå tilbage til nuværende niveau i efteråret eller næste år, måske at de måske går ned lidt, sig 10%, men det føles ikke som om de vil gå tilbage til det samme som det var før?
Sveriges dyrkningsarealer for træ øges jo hvert år, men slet ikke i det tempo, som efterspørgslen stiger, og det er kun i sin spæde start, da verden hurtigere og hurtigere går over til bæredygtig byggeri, hvor træ spås at spille en stor rolle.
Det, jeg håber på vil blive en følgevirkning, er, at "småskovsejerne" bliver trætte af de store savværkers måde at fortsætte med at købe ind billigt men sælge dyrt. At vi vil se en udvikling, hvor mindre lokale aktører med savværker begynder at poppe op, hvor skovejeren får bedre erstatning for sit træ, og vi som kunder kan endda købe noget billigere og bestemt mere bæredygtigt materiale.
Enig helt. Det er umuligt at spå ind i fremtiden. Det bliver aldrig som man havde tænkt sig alligevel. Trist dog at når man planlægger at bygge hus og lige skal samle tilbud ind så har alle hævet prisen siden bare en uge tilbage...E EI30-SaC sagde:Ja du, fremtiden er altid svær at tyde. Jeg tror heller ikke, at vi kommer tilbage til de samme lave niveauer, men derimod kommer vi som du siger sikkert til at gå tilbage, men om det bliver 5, 10 eller 15% er svært at sige. Alt styres af udbud og efterspørgsel. Det, der kunne få priserne til at falde under 2022 ville være, hvis eksporten faldt pga ændrede handelsregler og skatter med USA, UK og EU, det eller hvis vi fik overskud på materiale igen p.g.a. fx svære efterårsstorme.
Sveriges dyrkningsarealer for træ øger jo hvert år, men slet ikke i det tempo efterspørgslen øger, og det er kun i sin vorden da verden alt hurtigere går over til bæredygtigt byggeri hvor træ forventes at spille en stor rolle.
Det jeg håber på bliver en følgevirkning er at "småskovsejerne" bliver trætte af de store savværkers måde at fortsætte med at købe ind billigt men sælge dyrt. At vi vil se en udvikling, hvor mindre lokale aktører med savværker begynder at poppe op hvor skovejeren får bedre erstatning for sit træ, og vi som kunder kan endda købe noget billigere og definitivt mere bæredygtigt materiale.
Ja, vi sidder faktisk lidt i samme båd, venter på en kontrakt for at kunne signere på en nybyggeri, desværre så trækker det ud og totalprisen/slutprisen bare tickar påD Drojn sagde:
Trist at man ikke var en måned tidligere i processen, surt at man lige er begyndt at indhente tilbud nu i april, når prisstigningen er sket. Man undrer sig jo, om dette vil dæmpes om nogle måneder, men som du siger, samme lave niveauer vil vi nok ikke komme tilbage til.E EI30-SaC sagde:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 indlæg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5,570 indlæg
Det er fortsat meget usikkert, stigende priser, usikre leveringsbeskeder. Hørt om visse produktkategorier, hvor tilbud gælder i 24 timer.D Drojn sagde:
Desværre er en anden bivirkning også dukket op, og det er, at der slipper dårligere kvaliteter igennem i produktionen end tidligere, gælder for så vidt mest træprodukter.
Vores tænkte fremtidige hjem blev hux flux 500.000 :-- dyrere, og indflytning udskudt 10 måneder før kontraktskrivning. Antager, at det var en slags risikovurdering fra entreprenørens side, men det var ikke en, vi ville betale, så den drøm døde på målstregen...