Jeg har et hus med ventileret krybekælder og oplever kraftigt kuldenedfald langs gulvet, hvor ydervæg møder bjælkelag, særligt bag køkkenskabene.

Jeg har undersøgt med varmeapparat og får 1–4 °C langs hele gulv/væg-linjen, på trods af ca. 21 °C indendørs.

Fakta:
Krybekælder med plast på jorden
Bjælkelag ifølge protokol i letbeton (vurderet "risikofri konstruktion")
Ingen synlige luftlækager
Kulden mærkes i selve konstruktionen, ikke som tydelig træk
Samme mønster langs hele væggen

Er dette normalt for sådan en konstruktion?
Har nogen oplevet noget lignende?
Hvad er den korrekte, permanente løsning fra krybekælderen?

Billeder fra under alle køkkenskabe, der står på ben

• Termisk kamera viser temperaturvariationer langs en væg ved køkkenskabe, måler 1,7°C, viser kolde områder ved gulvniveau.
  • Termografisk billede viser lave temperaturer ved gulv og væg, der peger på kulderas i et hus med krybekælder, 1,8 °C målt med en FLIR-kamera.
Karam 12 Karam 12 sagde:
Jeg har et hus med ventileret krybekælder og oplever kraftige kulderas langs gulvet, hvor ydervæg møder bjælkelag, særligt bag køkkenskabene.

Jeg har undersøgt med termokamera og får 1–4 °C langs hele gulv/væg-linjen, trods ca. 21 °C indendørs.

Fakta:
Bjælkelag ifølge protokol i letbeton (vurderet "risikofri konstruktion")
Kulden mærkes i selve konstruktionen, ikke som tydeligt træk

Er dette normalt for en sådan konstruktion?
Er der nogen, der har oplevet noget lignende?
Hvad er den korrekte, permanente løsning fra krybekælderen?

Billeder fra under alle køkkenskabe, som står på ben
Er det korrekt bygget, så burde det ikke være sådan. Hvis huset er nybygget, så er det måske passende at tage det op med entreprenøren.

En lille nedsat isolering kan måske forekomme præcis der, hvor væg møder grund, men det burde ikke være så koldt, som du måler, synes jeg?

Konstruktionstegning, der viser vægisolering og grundlag i et bygningselement, med detaljer om materialelag og grænseflader.

Karam 12 Karam 12 sagde:
Jeg har et hus med ventileret krybekælder og oplever kraftigt kuldenedfald langs gulvet, hvor ydervæg møder bjælkelag, særligt bag køkkenskabene.

Jeg har undersøgt med varmekamera og får 1–4 °C langs hele gulv/væg-linjen, trods ca. 21 °C indendørs.

Fakta:
Bjælkelag ifølge protokollen i letbeton (vurderet “risikofri konstruktion”)
Kulden føles i selve konstruktionen, ikke som tydeligt træk

Er dette normalt for en sådan konstruktion?
Har nogen oplevet noget lignende?
Hvilken er korrekt, permanent løsning fra krybekælderen?

Billeder fra under alle køkkenskabe, der står på ben
Jeg havde noget lignende, oplevede at det gik luft mellem gulv og vægge, væggene fungerede som skorsten, og specielt under skabe langs ydervæg var det mærkbart koldt. Problemet forsvandt helt, da jeg byggede til køkkenet og rev den ydervæg. Jeg forsøgte at sprøjte fugeskum ind, lidt bedre men ikke godt resultat af skummet.

• Synes
zurre5
  • Laddar…
Huset er bygget 75 men blev renoveret i 2021. Der er isolering samt Osb derefter gips på den og nedenunder er der krybekælder.

Gulvet er generelt på 18 grader, men lige under alle skabe er det meget koldere.

• Vægg under renovering med synligt isoleringsmateriale og træramme, værktøj og kasser på gulvet, loftsventilation i et hus fra 1975.
Karam 12 Karam 12 sagde:
Huset er bygget 75 men renoverades i 2021
Der findes isolering samt Osb så gips på den og under er der krybekælder.

Gulvet generelt på 18 grader men lige under alle skabe er det meget koldere.
Formoder at det er syltætningen der mangler eller at grunden er for ujævn.

• Rulle med gråt tætningsmateriale foran en pose, mærket "Paroc", sandsynligvis brugt til syltætning ved byggeri.
  • Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
V VictorDb sagde:
Formoder at det er sylltætningen, der mangler, eller at grundlaget er for ujævnt.
Ja, det kan absolut være noget at undersøge
Tak for gode tips, og jeg er taknemmelig for alle tip, jeg kan få for at løse problematikken

Karam 12 Karam 12 sagde:
Tak for gode tips og taknemlig for alle tips jeg kan få for at løse problematikken
Dreva mellem gulv og væg

Jeg måtte kravle i dag og undersøge med termisk kamera for første gang. Det viste sig at dårlig isolering og kondens som billederne viser og den samme kuldebro nede som går direkte op.

Bjælkekantsiden mangler vindtætning og isolerende barriere
Mineraluld hænger frit og viser tydelig såkaldt støvfilter-effekt, hvilket viser at kold luft strømmer gennem konstruktionen
Overfladetemperaturer ned til cirka −4 °C er blevet målt i isoleringen

to besigtigelsesrapporter som frikender konstruktionen Er dette ikke en skjult fejl?

• Mineraluld med synlig kondens og dammfilter-effekt, der viser dårlig isolering og kolde broen uden vindtætning og isolerende barrierer.
  • Termisk billede viser en temperatur på -4.3°C, som indikerer dårlig isolation og kuldebro ved konstruktionen. Varmekamera fra FLIR bruges til inspektion.
Karam 12 Karam 12 sagde:
Jeg fik krybe i dag og undersøge med varmekamera for første gang. Det viste sig, at dårlig isolering og kondens som billederne viser og det samme kuldebro nede som går direkte op.

Bjælkelagskanten mangler vindtætning og isolerende barriere
Mineralulden hænger frit og viser tydelig såkaldt støvfilter-effekt, hvilket viser at kold luft strømmer gennem konstruktionen
Overfladetemperaturer ned til cirka −4 °C er målt i isoleringen

to inspektionsrapporter som frikender konstruktionen Er dette ikke en skjult fejl?
Undersøgelsespligten vs. Skjulte fejl
Dette er det sværeste punkt. Som køber har du en omfattende undersøgelsespligt.
Støvfilter-effekt: At mineraluld er misfarvet af støv er et klassisk tegn på luftlækage. Hvis dette var synligt i krybekælderen ved købet anses det ofte for at være en "advarselstegn".
Advarselstegn: Hvis en inspektion eller en okulær kontrol (at man kigger) giver indikationer på mangler, udvides din undersøgelsespligt. Da forventes det, at du går videre, f.eks. ved at bruge varmekamera eller åbne konstruktionen.

Hvis fejlen krævede varmekamera og minusgrader udenfor for at blive tydelig, kan det argumenteres for, at den var skjult ved en almindelig fremvisning/inspektion.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
5 59Hansåke sagde:
Undersøgelsespligten vs. Skjulte fejl
Dette er det sværeste punkt. Som køber har du en omfattende undersøgelsespligt.
Støvfilter-effekt: At mineraluld er misfarvet af støv er et klassisk tegn på luftlækage. Hvis dette var synligt i krybekælderen ved købet, anses det ofte for at være en "advarselssignal".
Advarselssignaler: Hvis en inspektion eller en okulær kontrol (at man ser) giver indikationer på mangler, udvides din undersøgelsespligt. Da forventes det, at du går videre, fx ved at bruge varmekamera eller åbne konstruktionen.

Hvis fejlen krævede varmekamera og minusgrader udenfor for at blive synlig, kan det argumenteres for, at det var skjult ved en almindelig fremvisning/inspektion
I tillæg til det er det en skjult fejl, hvis det ikke kan anses for at være rimeligt med hensyn til husets stand og alder.
Hvis jeg forstod det rigtigt, så var det iofs renoveret, men bygget for ret længe siden?

Læg pengene og energien i at tætne vil jeg sige. Det er en lang opadbakke at få det til skjult fejl, især hvis du ved at krybe ind under grunden og filme med varmekamera (+oculært) let kunne se, at det virkede mistænkeligt - det er jo ikke en destruktiv undersøgelse...

• Synes
Aser
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.