Hej, jeg forsøger at skitsere lidt på, hvordan vores tilbygning er lavet. Årsagen er, at jeg vil fræse limtræsbjælkerne på siderne og bygge en (bærende) regelsvæg som kompensation.

Diagram af en tagkonstruktion med måling: 4,8 m længde, 3,3 m og 2,3 m sektioner. Rød trekantet område markeret i tagryggen.

Sådan ser det ud. Har ikke fritlagt konstruktionen helt, så den røde trekant der ved jeg ikke, hvordan det ser ud. Har ikke kunnet måle bjælkerne dimensioner heller. Taget er et pladetag med isolering og panel under (åbent til kip altså).

I de sidestående bjælker skal jeg fræse ud til vinduer (ellers bliver de for lave). Så bliver det naturligvis stolper ved siden af udfræsningen samt regler med c-c 600 (45x95) resten af væggene. Altså gå fra selvbærende bjælke 4,8m til almindelig regelskelet med udtag til vinduer (og en dør). Men forsøger at vurdere, hvor lidt jeg kan have tilbage af bjælkerne. Regner man på trævejledningen med udtag i ydervæg:

3D-illustration af et gråt hus med målangivelser og tekniske data for snezoner, tagvægte og pelare. Taget er sort og skråt, og der er tre vinduer på facaden.

Så rækker en 45x145 C30. Kan jeg da sige, at det rækker at have 145mm højde af bjælken netop i åbningen, og sætte søjler ved siden af? Eller er det optimistisk? Reaktionskraften i søjlerne er 2 x 7,4 kN i dette tilfælde. Lyder det lidt?

Prøvede med at beregne et tag med 2 x 3,3m spændvidde ifølge nedenfor. Her er reaktionskraften 8,4 kN per ås c-c 1200.
Diagram af tagkonstruktion med dimensioner og belastningsdata for en planlagt tilbygning med limtræsbjælker og plåttag.

Ja, er der nogen, der kan pege, om jeg er på rette vej? Lyder som om, det skulle række med 145mm tilbageværende bjælke over vinduet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.