Hej,
behøver rådgivning ang. hvor mange kortlingar som behøves til dette bjäklag.
Arktekten tegnede ikke nogen ind - men jeg synes alligevel krysskolva eller montare
kortlingar. Spørgsmålet er bare hvor og hvor mange ?
MvH
Hobbit

Mikael_L
Er det førstesal?
Er der en limtræsbjælke tegnet på tværs af etageadskillelsen i midten af spændet?
Hvad er den totale spændvidde?
Har du badeværelse, der skal flises et sted der, og har du nogle særlige laster?

• Synes
Yngwie74 og 1 anden
  • Laddar…
1. Er det overetage?
2. Er det en limtræsbjælke tegnet tværs fra bjælkelaget i midten af spændet?
3. Hvilken total spændvidde er det?
4. Har du badeværelse, der skal klinkes et sted, og har du nogle specielle belastninger?
1. Ja overetage
2. Nej en HEA 260 stålbjælke
3. 6410
4. Ja i øvre højre kvist

Mikael_L
Hobbit sagde:
2. Nej en HEA 260 stålbalk
Ja just, limtræ, stålbalk, hjärtvägg whatever ... :)
Men du svarer pænt på præcis det spørgsmål, jeg stiller, *hehe*

Med 220x45 i C24 og limskruet 22mm gulvspån så skal du have tilstrækkeligt stabilt med et spændvidde 3200 pr. fag. Jeg tror ikke, at du egentlig behøver at korte eller krydsforbinde.
Vettetusan om jeg selv ville gide. :)

Men hvis du beslutter dig for at gøre det, skal det være rigeligt godt med en række kortlinger pr. fag, midt i faget.

Sådan gjorde jeg, hvor jeg havde spændvidde ca. 3800
http://www.byggahus.se/showthread.php?t=155701

Den som spørger skal få svar - selvfølgelig. ;)

Jeg synes heller ikke, at bjælkerne kan vride sig. Jeg vil bare fordele belastningen så meget som muligt. Overetagen kommer til at være et loft, som min dreng skal få som første ungkarlehybel. Og man ved jo, hvad en flok unge kan finde på - typ hoppe trampolin indendørs..............
Så selvfølgelig kan det være lidt overdrevet med krydsfiner og 170 vægge i stedet for 145, og HEA 260 i stedet for HEA 240 - men bygger jeg, så bygger jeg for evigheden ligesom .....:D

Mikael_L
Ja man krydsforskaller/kortler ikke for at balkene ikke skal vride sig, men for at få et mere stift gulv. Krydsforskallingen tvinger bjælkerne ved siden af til at tage en del af kraften og dermed nedbøjningen ved punktlaster.

Hader du virkelig at blot få en mistanke om lidt svaj, så skal du nok krydsforskalle/kortle dit bjælkelag, med f.eks. en række i midten af hvert fag, dvs. ca. 1,6 meter fra ydervæggen. Men glem ikke at skrue og lime gulvspånplader, det gør utroligt meget for at reducere svaj.

Larsa sagde:
Kapper tråden.... Angående limmad gulvspån. Skal man lime dem i bjælkelaget eller bare i hinanden (not-spont)?

---
I am here: [link]
Skal limes mod bjælkelaget og i not/spont. Og skrues.

For øvrigt, har omtrent samme spændvidder som TS og ingen kortlingar...det er jo en levn fra tiden inden gulvspån og skrue-limning. Oplever ingen svaj trods småbørn der hopper og løber rundt.
Ville nok lægge tid og penge i at mindske cc-afstanden til cc 30 over hele bjælkelaget hvis der var en risiko for at de unge mennesker skulle hoppe i stykker gulvspånen eller sætte det i bevægelse. Alternativt lægge et selvbærende 25mm furugulv som gulv over spånpladerne, tværs over bjælkerne, for at yderligere sikre op.

Mikael_L
Larsa sagde:
Kapar tråden.... Angående limmat golvspån. Skall man limma dem i bjälklaget eller bara i varandra (not-spont)?]
Både og.
Download monteringsvejledningen for lige netop dine gulvspånplader og så følger du denne.
Der plejer det at være specificeret alt, fra limtype og mængde til hvor det skal limes.

OT: Hvilken arkitekt har hjulpet jer? Kan du anbefale dem? Skal bygge ud på overetagen lidt og har snart brug for tegningshjælp.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.