9,741 læst ·
10 svar
10k læst
10 svar
Kortlinger eller ej i jordnær terrasse?
Hej,
Netop færdig med at sætte reglarne op til terrassen og overvejer, om kortlægtere er nødvendige for stabiliteten. Terrassen er nær jorden, og reglarne (45x120) ligger på betonplader med cc 60. Ca. 1,5 m mellem betonpladerne. De længste reglar er 4,20 m. Jeg vil skrue terrassebrædder (28x145), som jeg tænker har samme funktion som kortlægtere, dvs. forhindre, at reglarne vrider sig under belastning. Taknemmelig for jeres kloge tanker om dette. Ville I bruge tid på at sætte kortlægtere?
Netop færdig med at sætte reglarne op til terrassen og overvejer, om kortlægtere er nødvendige for stabiliteten. Terrassen er nær jorden, og reglarne (45x120) ligger på betonplader med cc 60. Ca. 1,5 m mellem betonpladerne. De længste reglar er 4,20 m. Jeg vil skrue terrassebrædder (28x145), som jeg tænker har samme funktion som kortlægtere, dvs. forhindre, at reglarne vrider sig under belastning. Taknemmelig for jeres kloge tanker om dette. Ville I bruge tid på at sætte kortlægtere?
Lite sent att ändra grundarbetet. Jag är en glad amatör men ramverket förefaller väldigt stabilt när jag hoppar runt på det. Tog beslutet tidigt att inte sätta plintar. Beslut helt grundat på tre tidigare trädäck som jag byggt på betongplattor. Dessa har varit hur stabila som helst.F falkn sagde:
Givet den konstruktion som nu ligger, vad anser du kortlingar kommer att åstadkomma som inte trallen gör?
Det er sikkert meget stabilt nu. Men hvordan det ser ud efter nogle år med frost og optøning er svært at garantere.U Ulinder sagde:Lidt sent at ændre grundarbejdet. Jeg er en glad amatør, men rammen virker meget stabil, når jeg hopper rundt på det. Tog beslutningen tidligt om ikke at sætte pæle. Beslutning helt baseret på tre tidligere trækdæk, som jeg har bygget på betonplader. Disse har været utroligt stabile.
Givet den konstruktion, der nu ligger, hvad mener du, at kortlingerne vil opnå, som trallen ikke gør?
Kortlingerne kan forhindre bjælkerne i at vride sig eller blive bananformede. Forhåbentlig kan man også få lidt mere jævne sætninger.
Tak for svar!F falkn sagde:
Jeg må bare krydse fingrene for milde vintre og veldræneret/vælpakket underlag
Ville du sætte to kortlinger/rum?
Jeg havde sat kortlingar, men man kan måske sætte 2, der låser 3 sammen på visse udsatte steder for at forhindre, at de lægger sig.
Tak for tipset. Jeg hælder til, at jeg kommer til at sætte kortlingar i en eller anden form. Måske som du foreslår, 2 der binder 3 reglar sammen.L Leif i Skåne sagde:
Det er ikke det, der er formålet med kortlingerne. De kan sættes for at mindske svigten lidt, når man går, hvis man ligger i underkant på reglar dimension. Men mindst arbejde er at tage tilstrækkelig dimension på reglerne i stedet.F falkn sagde:
Klik her for at svare
