Hej,
Netop færdig med at sætte reglarne op til terrassen og overvejer, om kortlægtere er nødvendige for stabiliteten. Terrassen er nær jorden, og reglarne (45x120) ligger på betonplader med cc 60. Ca. 1,5 m mellem betonpladerne. De længste reglar er 4,20 m. Jeg vil skrue terrassebrædder (28x145), som jeg tænker har samme funktion som kortlægtere, dvs. forhindre, at reglarne vrider sig under belastning. Taknemmelig for jeres kloge tanker om dette. Ville I bruge tid på at sætte kortlægtere?
 
  • Marknær terrassebyggeri med træreglar på betondæk ved siden af en swimmingpool, omkranset af buske og et hvidt hus i baggrunden.
Nej, trallen vil holde rammeværket sammen.
 
  • Synes
Ulinder
  • Laddar…
Jeg ville nok have gjort det, ja. På den anden side havde jeg ikke grundlagt sådan her overhovedet.
 
F falkn sagde:
Jag hade nog gjort det, ja. Å andra sidan hade jag inte grundlagt såhär alls.
Lite sent att ändra grundarbetet. Jag är en glad amatör men ramverket förefaller väldigt stabilt när jag hoppar runt på det. Tog beslutet tidigt att inte sätta plintar. Beslut helt grundat på tre tidigare trädäck som jag byggt på betongplattor. Dessa har varit hur stabila som helst.
Givet den konstruktion som nu ligger, vad anser du kortlingar kommer att åstadkomma som inte trallen gör?
 
U Ulinder sagde:
Lidt sent at ændre grundarbejdet. Jeg er en glad amatør, men rammen virker meget stabil, når jeg hopper rundt på det. Tog beslutningen tidligt om ikke at sætte pæle. Beslutning helt baseret på tre tidligere trækdæk, som jeg har bygget på betonplader. Disse har været utroligt stabile.
Givet den konstruktion, der nu ligger, hvad mener du, at kortlingerne vil opnå, som trallen ikke gør?
Det er sikkert meget stabilt nu. Men hvordan det ser ud efter nogle år med frost og optøning er svært at garantere.

Kortlingerne kan forhindre bjælkerne i at vride sig eller blive bananformede. Forhåbentlig kan man også få lidt mere jævne sætninger.
 
F falkn sagde:
Det er sikkert meget stabilt nu. Men hvordan det ser ud efter nogle år med frost og optøning er svært at garantere.

Kortlingarna kan forhindre reglarne i at vride sig eller blive bananformede. Forhåbentlig kan man også få lidt mere jævne sætnin­ger.
Tak for svar!
Jeg må bare krydse fingrene for milde vintre og veldræneret/vælpakket underlag
Ville du sætte to kortlinger/rum?
 
U Ulinder sagde:
Tak for svar!
Jeg må simpelthen krydse fingre for milde vintre og veldrænet/velpakket underlag
Ville du sætte to kortlinger/fag?
Spring kortlingerne over... terrassebrædderne holder på plads...
 
  • Synes
Ulinder
  • Laddar…
Jeg havde sat kortlingar, men man kan måske sætte 2, der låser 3 sammen på visse udsatte steder for at forhindre, at de lægger sig.
 
  • Synes
NikAmn
  • Laddar…
L Leif i Skåne sagde:
Jeg havde sat kortlingar, men man kan måske sætte 2 som låser 3 stykker sammen på visse udsatte steder for at forhindre, at de lægger sig.
Tak for tipset. Jeg hælder til, at jeg kommer til at sætte kortlingar i en eller anden form. Måske som du foreslår, 2 der binder 3 reglar sammen.
 
  • Synes
Leif i Skåne
  • Laddar…
F falkn sagde:
Det er sikkert meget stabilt nu. Men hvordan det ser ud efter nogle år med frost og optøning er svært at garantere.

Kortlingerne kan forhindre reglerne i at vride sig eller blive bananformede. Forhåbentlig kan man også få lidt mere jævne sætninger.
Det er ikke det, der er formålet med kortlingerne. De kan sættes for at mindske svigten lidt, når man går, hvis man ligger i underkant på reglar dimension. Men mindst arbejde er at tage tilstrækkelig dimension på reglerne i stedet.
 
U Ulinder sagde:
Tak for svar!
Jeg må simpelthen krydse fingre for milde vintre og veldrænet/velpakket underlag
Ville du sætte to kortlingar/fack?
Ja, det føles passende.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.