Hej! Vi er ved at totalrenovere og er nu kommet til opbygningen af et nyt badeværelse. Den eneste eksisterende væg er i øjeblikket ydervæggen. Vi skal altså op med de resterende 3 vægge. I dag er gulvet på stedet brudt op ned til bjælkelaget. De nye vægge vil altså blive rejst direkte på bjælkelaget. Nu undrer jeg mig over, hvor langt der må være mellem bjælkerne for at væggen skal blive stabil? Skal vi kortle mellem de bjælker, der går vinkelret mod væggen, så hele syllen har underlag?

Vi overvejer også mellem træ- og metalregler. Spontant føles træregler mindre følsomme over for "sprækker i underlaget". Hvad tror I?

Ingen som har forslag?

Det bliver jo ingen egentlig last på væggen, så du behøver ikke kortlægge på grund af det, synes jeg. Derimod skal gulvet jo ligge på noget, og det er ikke godt at have cc60 uden støtte, af den grund bør du stoppe noget ind, som gulvspånet (eller hvad du nu skal have) kan ligge på. Så forstår jeg det som, at du skal bygge et badeværelse, hvor der ikke har været et tidligere, og jeg gætter på, at du skal have klinker eller lignende på gulvet? Du bør da forstærke bjælkelaget under badeværelset, ellers risikerer du, at fugerne sprækker, eller endnu værre, at tætlagene går i stykker.

Et billede vil give dig flere forslag til passende konstruktion.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.