Hej,

Jeg skal lægge laminatgulv. I dag ligger der en plastmåtte i rummet.

Tættest på den ene væg, cirka en meter fra væggen og indad, hælder gulvet cirka 8mm på en meter.

Findes der en nem og god metode til at korrigere dette, inden man lægger laminatgulvet?
Jeg tænker, at flydespartel på en plastmåtte ikke kan være særlig godt.

Vedhæfter to billeder af, hvor meget det hælder (ignorér libellen, der ses på billedet. Den anden "rigtige" lodlinie er i lod på det andet billede).

• Billede af gråligt gulv med en orange vaterpas placeret på tværs. Hånden holder vaterpasset.
  • Vaterpas på gulv, viser hældning på cirka 8mm over en meters afstand fra væg.
Spørgsmålet er hvorfor der er fald overhovedet.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
G Gräsmattenörden sagde:
Hej,

Skal lægge laminatgulv. I dag ligger der en plastikmåtte i rummet.

Tættest på den ene væg cirka en meter fra væggen og indad hælder gulvet cirka 8mm på en meter.

Findes der nogen enkel og god metode til at korrigere dette, inden man lægger laminatgulvet?
Tænker at flydespartelmasse på en plastikmåtte kan jo ikke være særlig godt.

Lægger op to billeder af, hvor meget det hælder (ignorer libellen, der ses på billedet. Den anden ”rette” libelle er i lod på det andet billede.
at det hælder har ingen betydning. Så får du bare problemer med døre osv, hvis du begynder at rette gulv i et hjørne af huset. Problemet opstår, hvis du har pytter og toppe ved lægning af gulv. Tolerancerne står på gulvpakkerne. Plejer at være +-5mm/m. Sådanne ”pytter” spartler du op.

ricebridge ricebridge sagde:
Spørgsmålet er, hvorfor der er fald overhovedet.
N Nickesågen sagde:
at det skråner har ingen betydning. Så får du bare problemer med døre osv. hvis du begynder at rette gulvet i et hjørne af huset. Problemet opstår, hvis du har pytter og toppe ved lægning af gulv. Tolerencerne står på gulvpakkerne. Plejer at være +-5mm/m. Sådanne "pytter" spartler du op.
Spartle med hvad på plastmåtte?
Problemet er, at dørene er på "original position", fordi gulvet er for lavt ved døren i forhold til døren.
Væggen har altså ikke sat sig. Huset er bygget i 1991, så ikke så gammelt.
Det kan jo have været skævt siden byggeriet. Vi har kun boet i huset i to år.

H
G Gräsmattenörden sagde:
Hej,

Skal lægge laminatgulv. I dag ligger der en plastmåtte i rummet.

Tættest på den ene væg, cirka en meter fra væggen og indad, hælder gulvet cirka 8mm på en meter.

Findes der nogen simpel og god metode til at korrigere dette, før man lægger laminatgulvet?
Tænker at flydespartelmasse på en plastmåtte kan jo ikke være særlig godt.

Lægger op to billeder af, hvor meget det hælder (ignorer libellen, der ses på billedet. Den anden ”rette” linelle er i lod på det andet billede.
Det er meget hæld. Flydespartle. Jeg ville tage gulvet op og se, hvad hældet skyldes. Vi havde et rum, hvor bjælkelaget var af midt på og sammenbanket med hjælp af en brædebit. Vi måtte lægge nye regler og også flydespartle en del, da gulvet var skævt og vind på alle måder.

• Synes
MultiMan
  • Laddar…
H
N Nickesågen sagde:
at det hælder har ingen betydning. Så får du bare problemer mod døre osv, hvis du begynder at rette gulvet i et hjørne af huset. Problemet kommer, hvis du har pytter og toppe ved lægning af gulv. Tolerancerne står på gulvpakkerne. Plejer at være +-5mm/m. Sådanne ”pytter” spartler du op.
Det er bedre at tale med leverandøren og læse installations instruktionerne, hvad gulvproducenten har for toleranceniveauer. Sandsynligvis er disse snævrere end hvad AMA foreskriver. 8 mm hældning per meter er meget hældning, for meget hældning, det skal udbedres, inden man lægger et klikgulv, hvis man vil have det godt. Små fordybninger kan man jo udbedre på passende måde.

H
G Gräsmattenörden sagde:
Spartle med hvad på plastmatte?
Sagen er, at dørene er på ”originalposition” fordi gulvet er for lavt ved døren i forhold til døren.
Væggen har altså ikke sat sig. Huset er bygget i 1991, så ikke så gammelt.
Det kan jo have været skævt siden byggeriet. Vi har kun boet i huset i to år.
Du må rive måtten op, hvis du vil have det nye gulv pænt.

H HEM2121 sagde:
Det er bedre at tale med leverandøren og læse lægningsinstruktionerne for at se, hvilke toleranceniveauer gulvproducenten har. Sandsynligvis er disse snævrere end hvad AMA foreskriver. 8 mm fald pr. meter er meget fald, for meget fald, det skal udbedres, før man lægger et klikgulv, hvis man vil have det godt. Små huller kan man jo udbedre på passende måde.
Jeg vil udbedre dette af personlige årsager, da det generer mig i dag.
Så enten flydespartle eller bygge op med noget vil jeg gerne gøre uanset hvad.

BirgitS
Man kan bruge tynde masonitplader og papirmasse til at fylde huller.

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
I vores gamle hus har jeg bygget op med masoniteskiver og lignende. Havde op til 15mm hæng i midten af nogle rum.

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
H
G Gräsmattenörden sagde:
Jeg vil udbedre dette af personlige grunde, da jeg bliver irriteret over det i dag.
Så enten flydespartle eller bygge op med noget vil jeg gøre under alle omstændigheder.
Du skal rive tæppet op og se, hvad der er galt først. Skal du flydespartle, skal du prime først, måske har du brug for et tyndt armeringsnet et sted? Det afhænger af, hvordan gulvet hælder - hælder det alt sammen til én side, eller hælder det forskelligt til alle sider? Hælder det til én side, kan det være enklest at lægge en regel på, som ligger i vater. Der skal man være omhyggelig, så alle reglerne ligger i vater. Tænk 1 mm er meget, så man skal være yderst omhyggelig. Det er godt, hvis de nye reglar kan ligge indendørs i 1-2 uger, før du sætter dem på. Limtræsbjælke er godt, men dyrt. Hælder det til alle sider, så flydespartle og armering, hvis det er nødvendigt.

Riv plastmåtterne af, prima og flydespartel" spartlet bliver, hvor det er, selvom det revner. Jeg har spartlet direkte på primet træ i flere rum, hvor der har været fordybninger, det fungerer fint efter 20 år (lamelparket).
Mit hus hældte 8 cm i et hjørne, så der måtte vi bruge opklodsning, men ellers flydespartel. Gammelt hus hvor man har bygget fundamentet over en stub, byggesjusk anno 1907. Ellers klippegrund under, men stubben gjorde, at hele huset drejede sig, da den rådnede…

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
gulvet i rummet er helt i niveau i hele rummet indtil 1 meter fra denne væg.
Der begynder gulvet at hælde med jævn hældning hen til væggen.
Bredden på rummet er 4,5 meter, hele den bredde består af samme hældning. På den anden side af væggen er et andet rum. Der er gulvet helt i niveau.
Hvis huset havde sat sig, burde hældningen jo fortsætte på denne side af væggen.

H HEM2121 sagde:
Det er bedre at tale med leverandøren og læse installationsinstruktionerne for at se, hvilke tolerancegrader gulvproducenten har. Formentlig er disse strammere end hvad AMA foreskriver. 8 mm hældning per meter er meget hældning, for meget hældning, det skal udbedres før man lægger et klikgulv, hvis man vil have det godt. Små fordybninger kan man jo udbedre på en passende måde.
At det hælder har ingen som helst betydning. Det er fordybninger og toppe, der er problematisk.
Bland ikke AMA ind i et gammelt hus. Begynd at rette et rum, ja så må man fortsætte i hele huset for ikke at få tærskler på ubehagelige steder.

H
N Nickesågen sagde:
At det hælder har ingen som helst betydning. Det er lavpunkter og toppe, der er problematiske. Blande ikke AMA ind i et gammelt hus. Begynd at rette et rum ja så skal man fortsætte i hele huset for ikke at få tærskler på ubehagelige steder.
Enig er jeg ikke med dig der, man skal rette sig efter producentens lægningsinstruktioner. AMA gælder også i gamle huse, når du skal renovere. Har producenten højere krav end AMA, gælder producentens lægningsinstruktioner. Tror, at jeg har ret godt styr på AMA. 😉😀

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.