Hej,

Vi er i gang med at sætte gulvlister i trappen og har lidt problemer med, hvordan den skal gå sammen med listen på førstesalen. Sådan ser det ud:

bzDoKO7.jpg

Hvis jeg bare saver den lige af (ifølge billedet ovenfor), vil listen være ca. 12 cm høj i stedet for 9,5 cm, hvilket selvfølgelig ikke går.

Det, der kræves, er at finde den vinkel, hvor begge stykker er lige høje, hvordan finder man denne vinkel?

Man kan købe en vinkelmåler, der findes endda digitale sådanne, og måle ud hvad vinklen er mellem trappen og gulvet og så dele den på 2.

Men hvis man køber en smygvinkel, kan man gøre sådan her og alligevel få den korrekte vinkel?

EE5f8od.jpg

1. Er den liste der tilslutter fra overetagen
2. Er den liste der går langs trappen.

Pilene peger på hvordan geringssaven skulle indstilles, jeg antager at man lige så godt kunne have vendt på brættet, hvis man nu kan få et pænt snit fra begge sider.

Den nederste skitse er hvordan vinkel tages ud fra selve trappen.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Lægge en horisontal liste foran en skrå væg, med røde streger for at markere skæringspunktet for savning.
Sæt en liste horisontalt foran den skrå bare så får du skæringspunktet. Tegn og sav

Senest redigeret:
  • Synes
tobbbias og 3 andre
  • Laddar…
En metode er at måle vinklen mellem vangstykket og det øvre trapplanet og dele den med to. Selv har jeg et fantastisk men enkelt smygmått (märke Veritas) som sammen med en kalibreret stålskive gør det let at fange vinkler med stor præcision. Derefter findes der meget avancerede og dyre varianter også.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Kom på efter lidt overvejelse, at man jo kunne gøre, som Para foreslog, nemt og enkelt, mærkeligt at man skal gøre det besværligt.

Først var tanken at starte fra kanten, men indså efter en prøveskæring, at det gik jo ikke, så jeg måtte gøre præcis som Para's billede viser.

Sådan blev det:

8gehD3q.jpg

Stort tak!

• Synes
13th Marine og 3 andre
  • Laddar…
H
S snowjim sagde:
Kom på efter lidt overvejelse, at man kunne jo gøre som Para foreslog, enkelt og nemt, mærkeligt at man skal komplicere det.

Først var tanken at tage udgangspunkt fra kanten, men indså efter en prøve-savning, at det ikke gik, så jeg måtte gøre præcis som på Paras billede.

Sådan blev det:

[bild]

Stort tak!
præcis. paras forslag er det bedste og nemmeste. det er sådan man kan gøre, når man er usikker. at begynde med smygevinkler og stålsplade er overkurs.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
kulle
Perfekt (y)
(og så lidt farve på spikskallarna)

Men normalt set fortsætter man vel ikke med gulvsokkel sådan der i trapper? Man laver vel en afslutning på soklen og ingenting i trappen?

• Synes
johel572
  • Laddar…
S Stefan1972 sagde:
Men normalt fortsætter man vel ikke med fodpanel sådan der i trapper? Man laver vel en afslutning på panelet og ingenting i trappen?
Normalt set gør man vel præcis som man vil med sit eget hus ;)

• Synes
kulle og 4 andre
  • Laddar…
S Stefan1972 sagde:
Men normalt set fortsætter man vel ikke med fodlister sådan i trapper? Man laver vel en afslutning på listen og ingenting i trappen?
Meget muligt, denne liste syntes vi fortjente at følge med trappen ned. Vi mente ikke, at en afslutning ville blive tilstrækkelig pæn der. Tidligere sad der en lav almindelig liste, der bare stoppede, hvor trappen begyndte, antager, at det er sådan, du foreslår, vi skulle gøre? Det var i hvert fald ikke særlig pænt.

I dette tilfælde kan jeg dog være enig i, at listen i trappen ikke passer helt, men det skyldes, at trappen ikke er renoveret/malet endnu. Når den først er ordnet, vil det blive super! =D

Jeg har aldrig påstået, at man ikke må gøre sådan. mere peget på hvad der er sædvanligt for hobbyister plejer at have en del løsninger på meget som i sidste ende ser ret mærkelige ud.

H
S Stefan1972 sagde:
Jeg har aldrig påstået, at man ikke må gøre sådan. mere peget på, hvad der er brugt for hobbyister plejer at have en del løsninger på meget som i sidste ende ser ret mærkeligt ud.
Ser ofte mærkeligt ud for håndværkere.
Men lad dem synes, at det er pænt.

henke_benke sagde:
Ser oftast mærkelig ud for håndværkere.
Men lad dem synes, at det er pænt.
ja det må de gerne gøre. Jeg har som sagt ikke påstået, at de skal synes som jeg eller endda følge mine råd. Det var bare et input fra min side i debatten som sådan.

H
S Stefan1972 sagde:
ja det får de gerne gøre. Jeg har som sagt ikke påstået at de skal synes som mig eller endda følge mine råd. Det var bare et input fra min side i debatten som sådan.
Havde gerne villet have en minimal list selv.
Og måske en skurklots.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.