Jeg er i gang med at bygge en garage og har fået forskellige bud på, hvor jeg skal placere dampspærren i min ydervæg. Garagen skal være opvarmet om vinteren.
Selv har jeg en opfattelse af, hvor jeg tror, den skal være (dvs. hvis der er en rigtig og en forkert løsning).
Hvad siger den samlede ekspertise her?

Ifølge billedet nedenfor:
Mellem hvilke lag skal plastfilmen være?
Diagram over ydervæg med lag: puds, leca blok, isolering, glasuld, OSB-plade, gipsplade; viser placering af diffusionsspærre i garagevæg.

Du skal starte med at være klar over formålet med plasten. Tidligere havde plasten primært en funktion, og det var at forhindre, at luftfugtighed vandrede ud og kondenserede mod de koldere dele lidt ude i konstruktionen og dermed skabte forudsætninger for mikrobiel vækst, altså skimmel. I dag med en anden type ventilation har man ofte et undertryk i huset, og så har plasten også en tætnende funktion og forhindrer, at der suges kold luft ind og dermed skaber højere energiforbrug i form af mere opvarmning.

Jeg er ikke specielt dygtig til, hvad der gælder med lecablokke, men jeg ville ikke have haft en trækonstruktion liggende an mod den konstruktion, du har tegnet, slagregn, der rammer din puds, risikerer at trænge ind og forårsage skimmelvækst på din trækonstruktion.

Jeg ville have haft et luftspalte mellem trækonstruktionen og lecan og derefter haft plasten bag isoleringen, men dog ikke kloss mod lecan.

/Torpalainen

Hvorfor skal du overhovedet isolere og bruge træ, hvis du bygger garage med Leca. Brug i stedet Webers ting for at gøre pudsen vindtæt, fugtsikret og puds både udvendigt og indvendigt, så får du en problemfri garage.

• Synes
MagicFingers
  • Laddar…
Jeg havde sprunget plasten helt over. Lægger du den tættest på lecaen, "beskytter" den stenen, sætter du den før osb, vil den blive perforeret af alle skruer, du kommer til at trække igennem gipsen+ alle hylder i en garage, så plasten vil ikke gøre nogen større nytte.

Derimod er jeg ikke enig i, at træ på indersiden skulle være dårligt, men jeg ville ikke slå reglarne op med det samme, men vente nogle måneder, så fugten går ud af lecaen og mørtlen.

Osb + gips gør det tilstrækkeligt tæt til ikke at trække luft ud, der kondenserer, hvilket er det mest almindelige problem.

Hvis vi tager fejl, er det ikke værre end at rive træreglarne ned og rapportere tilbage.

cecar33 sagde:
Hvorfor skal du overhovedet isolere og bruge træ, hvis du bygger garage med Leca. Brug i stedet for Webers ting for at få pudset vindtæt, fugtsikret og puds både udvendigt og indvendigt, så får du en problemfri garage.
Ja, præcis sådan!

De to forskellige forslag, jeg har fået af besøgende på byggepladsen, er at placere plasten mellem reglen og lecablokkene i det ene forslag, og mellem osb-pladen og isoleringen ifølge det andet forslag.
Da garagen vil være opvarmet om vinteren, vil jeg sandsynligvis vaske bilen der en gang imellem om vinteren (garagen vil dog ikke fungere som en rigtig vaskehal), og så vil det jo blive ret fugtigt i lokalet.
Hvis man så vælger ikke at lægge plast i væggen, vil isoleringen ikke absorbere masser af fugt? Ligeledes hvis man lægger dampspærren mellem lecablokkene og isoleringen, så bliver fugten vel opbevaret og kondenseres i isoleringen, eller tager jeg fejl? Hvis man i stedet lægger plasten mellem osb-pladen og isoleringen, når fugten aldrig isoleringen, hvilket spontant føles mere naturligt for mig, omend måske unødvendigt at gøre, eller helt forkert... eller endda skadeligt?? Jeg kan ikke så meget om det her, det indrømmer jeg gerne.
Fugt udefra, selv hvis der er slagregn på facaden, føles spontant ret langt væk. Der skal først trænge fugt gennem pudset og derefter suge igennem 250 mm tyk leca. Lecablokkene er jo ikke helt tætte, men det skal nok regne meget for at fugten skal vandre igennem udefra, forestiller jeg mig.

Fyld gerne på med flere meninger!
Tak på forhånd til alle jer, der er klogere end mig på området!

Mikael_L
Tja, lidt tricky det der...

På en måde ville jeg gerne placere den diffusionstætte plast mellem LECA og træregelstrukturen for at beskytte træet mod at blive fugtigt af fugt fra lecan. (f.eks. efter slagregn).

Men så har vi tommelfingerreglen, at det diffusionstætte lag ikke må placeres længere inde end 1/3 i vægkonstruktionen set indefra. Dette for at fugten ikke skal komme så langt ud, at den begynder at kondensere (i vinterhalvåret).
Og da lambda leca = ca 0,2 og lambda MU = ca 0,037 betyder det, at plasten i så fald placeres (temperaturmæssigt) omtrent midt i konstruktionen eller endda noget længere ude mod ydersiden.
Og det er jo ikke godt.
Så af den grund skal plasten sidde bag OSB'en.

Men måske skal du isolere med cellplast og bruge pladeregler ... måske ...

Eller, bedst af alt, bruger du iso-leca. Så kan du springe det indre isoleringslag helt over, hvis du ønsker det.

Har selv sat plasten mellem isoleringen og osb-pladen!

Synes også at puds både ind- og udvendigt lød godt, specielt hvis man skal vaske om vinteren!

Offtopic: behøves ekstraisolering på leca vægge? Skal det ikke isolere godt alligevel?

Mikael_L
JoakimJohansson sagde:
Offtopic: behøves ekstraisolering på leca vægge? Skal det ikke isolere godt alligevel?
Tja, Leca har jo ret dårligt lambda-værdi. Så 25cm LECA svarer til omkring 5 cm mineraluld. Det er jo temmelig tynde vægge. -40'erne standard, typ. =)

• Synes
JonteR
  • Laddar…
Aha okay ja det var jo ret dårligt så!!! Så skal man have iso-leca da? Er der et eller andet isoleringslag i midten på dem?

Okay der ser man, så har man lært noget nyt! Det virker fornuftigt med isoblock!

Mikael_L
Eller så, allra bedst, bruger du iso-leca. Så kan du springe det indre isoleringslag helt over, hvis du ønsker det.
Tak for dit svar!
Væggene eksisterer allerede, så jeg er i situationen "tillægsisolering" på nuværende tidspunkt.
Cellplast er jeg lidt imod, fordi det er så ekstremt brandfarligt og derfor lidt mindre egnet end glasuld at have i en garage / værksted, hvis der findes alternativer.

//arrowsmith//

Mikael_L
Iofs så mugner jo ikke mineraluld heller, så MU + stålregler bør vel også gå. Og så plast mellem reglerne og OSB. Hvis du gør det, sørg for at få stålregler med mange huller og lidt metal. Ellers udgør de en meget kraftig kuldebro. Der plejer at være lidt info om produktet.

Eller måske undgå plast helt, sæt lidt mekanisk udsugningsventilation, en lille PAX-ventilator type, samt malede vægge med akrylfuge i alle hjørner og evt. sprækker, så det ikke diffunderer særlig meget vanddamp ud i væggene.

Det er jo slet ikke sikkert, at det er et problem at sætte træreger direkte mod LECA-væggen, men en vis lille risiko er der vel?

Efter at have fået svaret fra flere sider, at plasten bør være mellem OSB og isoleringen og dermed ikke mellem leca og træregel, så blev det sådan. Arbejdet er påbegyndt og fortsætter efterhånden, som jeg arbejder mig rundt i garagen. Nu er det sådan, at anerkendte seriøse byggefirmaer, ligesom diverse tømrere og almindelige "forstå-sig-påere," som jeg har spurgt i løbet af sensommeren og efteråret, giver begge alternativer som svar, lidt afhængigt af hvor man går med sit spørgsmål, dvs. forskellige byggefirmaer giver forskellige svar for eksempel. Det betyder jo, at bestiller du arbejdet, så får du plasten på forskellige steder afhængigt af hvilket firma du hyrer. Hvem har så ret i dette spørgsmål? Eller hvis vi vender sagen - Kan man gøre fejl? Da jeg begyndte at undersøge dette, troede jeg ikke, at det ville være så kompliceret at få et svar på dette spørgsmål, eller at jeg ville skrive i denne tråd næsten et halvt år senere... Men jeg finder dette spørgsmål interessant og stiller mig stadig spørgende til, hvad der anses for at være "mest rigtigt," hvis der overhovedet findes et svar, der er det...... Hvordan ligger det til, kære folk?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.