Gravede ud siderne på huset som er terræn og havde ca. 50 cm jord op ad væggene. Jeg opdagede, at dræneringen (platon) ikke var korrekt udført på siderne af huset, så nu i forbindelse med at vi bygger terrasse rundt om huset har jeg gravet op langs siderne. Jeg opdagede, at pudsen på huset gik dybt ned under jorden (ca. 40 cm) og slutter hele vejen nede ved klacken til pladen (plade på jord). På nogle steder har pudsen under jord revnet, og den lød "hul", så jeg begyndte at fjerne den del og fandt så noget korkmateriale blandet med jord (formuldnet kork?). Da jeg havde fjernet pudset, som gik ned under jorden, findes dette korkmateriale langs hele væggen, men ovenfor jorden er det letbeton blokke. Det ser ud til, at man har lagt dette korkmateriale for at fylde mod pladen og derefter pudset hele vejen ned til fundamentet udvendigt. Er det noget normalt fra 70'erne?

Nu vil væggene blive "åbne" hele vejen ned til pladen under den nye terrasse (trædæk), så jeg har fjernet al puds under jordniveauet og fjernet kork/jord materialet, som var ret fugtigt...

Det her var udvendigt og kork, træullit genkender jeg... :)
Det ser ud til at have fungeret som støbeform også for pladen, da der er beton, der er fløjet ind i korken nederst...

Op med lidt billeder....

Nogen skive som er blevet brugt til formen, som så er blevet der på grund af en fejl eller "fejl"?

Gravet alt væk allerede og dumpet det ned i det gamle hul fra septiktanken, så det er vel egentlig et ikke-spørgsmål nu. På den anden side vil det nok se ens ud på den modsatte side, gætter jeg på...

Fotografen sagde:
Nogen plade som er blevet brugt til formen og derefter er blevet tilbage på grund af en fejl eller "fejl"?
Antageligt, ja, men mærkeligt at de har pudset på den... Det ser ud som om støbeformen er bygget af disse korkplader, og så er pladen blevet støbt indeni og letbetonvæggene derefter stablet ovenpå korkpladerne.
Korkpladerne er ca. 5 cm tykke.

Gammel tråd men måske nogen der er interesseret fremover.
Har et hus fra sent 50-tal med plade på jord og siporex-vægge. Pladen blev isoleret med kork og asfalt for at forhindre kulde om vinteren.
Vedhæfter tegning af husgrunden

• Bygningsgrundstegning med isolering af kork og asfalt, viser krydssektion af fundament fra et hus fra 50'erne, mål i cm.
  • Synes
JSten
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.