Mine forældre byggede et Modulenthus i 1989 af modellen Lysekil. De har ingen konstruktions tegninger, og Modulent kan ikke bistå dem med nogen (!).
Nogen med samme husmodel der har adgang til tegninger? Handler om hvorvidt en espalier-væg er bærende samt evt. erstatte søjle med bjælke.
Nogen med samme husmodel der har adgang til tegninger? Handler om hvorvidt en espalier-væg er bærende samt evt. erstatte søjle med bjælke.
Byggetilladelses tegningerne rækker vel ret langt?
Du kan jo også tjekke med denne mand: http://kn-teknik.se/
Du kan jo også tjekke med denne mand: http://kn-teknik.se/
Hej!D dan-lind sagde:
Ser, at det var to år siden, du lavede indlægget, men jeg prøver alligevel. Mine forældre har et magen til hus, og jeg ved, at far har tegningerne på det. Far fjernede samme espalier og erstattede den med en væg. På senere år har han sagt, at han skal fjerne væggen og sætte en bjælke i stedet. Fik dine forældre løst problemet med espalieren?
CassandraJee sagde:
Hej!
Ser at det var to år siden du lavede indlægget, men jeg prøver alligevel. Mine forældre har et lignende hus, og jeg ved, at min far har tegningerne på det. Min far fjernede den samme espalier og erstattede den med en væg. På senere år har han sagt, at han skal fjerne væggen og sætte en bjælke i stedet. Løste det sig med espalieren for dine forældre?![]()
Hej,CassandraJee sagde:
Hej!
Ser at det var to år siden du lavede indlægget, men jeg prøver alligevel. Mine forældre har et lignende hus, og jeg ved, at min far har tegningerne på det. Min far fjernede den samme espalier og erstattede den med en væg. På senere år har han sagt, at han skal fjerne væggen og sætte en bjælke i stedet. Løste det sig med espalieren for dine forældre?![]()
Ja, de kontaktede kn-teknik og fik gode tips på konstruktionen for nogle hundrede kroner.
Espalieren er væk, men søjlen, der afslutter espalieren, er dog bærende, så den er der stadig. Derefter tror jeg, de fik rådet at åbne loftet op for at skrue bjælkelaget sammen (huset er jo bygget i moduler, og der er en fuge mellem disse lige over søjlen).
Hvis man vil lave indgreb, der indebærer at fjerne søjlen, kan jeg varmt anbefale kn-teknik.
Ja, Kaj Nilsson mener du. Farsan arbejdede sammen med ham på Modulent, så de kender hinanden godt. Farsan er også bygningsingeniør.D dan-lind sagde:Hej,
Ja, de kontaktade kn-teknik og fik gode tips til konstruktionen for nogle hundrede kroner.
Spaljen er væk, søjlen der afslutter spaljen er dog bærende så den er tilbage. Sen tror jeg de fik rådet at åbne loftet for at skrue bjælkelaget sammen (huset er jo bygget i moduler og der er en samling mellem disse lige over søjlen).
Ønsker man at lave indgreb, der indebærer at fjerne søjlen, kan jeg kun varmt anbefale kn-teknik.
Præcis, søjlen er bærende. Jeg tror også, at farsan nævnte noget om at åbne bjælkelaget for at kunne fjerne søjlen.
Har du nogle fotos af dine forældres hus? Det ville være sjovt at se et andet "ens" hus som man er vokset op i. Jeg har en hel del billeder af forældrenes. Farsan har jo bygget ud og haft sig også, så det er større og der er også nogle ændringer i planløsningen.
Klik her for at svare