Jeg skal i forbindelse med min køkkenrenovering/ombygning rive en væg, som muligvis er bærende.
Huset er en 1 1/2-plans villa bygget i 1975. Væggen løber vinkelret mod spær/mellemetage omtrent midt i huset, og mellemetagen hviler direkte på vægkonstruktionen. Vægkonstruktionen består af en liggende 70x70 lægte mod mellemetagen (50x220 bjælker), som bæres af 70x70 lægter på s600. Dette tyder jo på, at den er bærende.
Årsagen til, at jeg er tøvende, er konstruktionen af de to åbninger på 2130 henholdsvis 1780, der allerede findes i denne væg. Her er der under den liggende 70x70 lægte monteret en 70x115 lægte henholdsvis to 33x115 lægter, som er frit understøttet på 70x70 lægter i enderne.
I et beregningsværktøj for limtræsbjælke ville jeg skulle bruge en 66x315 limtræsbjælke til min nye åbning på 3270. Ikke direkte sammenligneligt med, hvad der ligger i de eksisterende åbninger.
Jeg vedlægger nogle skitser for at gøre det hele lidt tydeligere.
Er der nogen, der umiddelbart kan sige, om væggen er bærende eller ej? Hvis den nu er bærende, kan man så generalisere så meget, som man gjorde i beregningsværktøjet, hvor der kun blev taget hensyn til typen af bygning, spændvidden på mellemetagen, placeringen af væggen og bredden på åbningen? Det føles jo som om, hver bygning burde være lidt mere unik end som så i forhold til de belastninger, der virker på den bærende indervæg.
Taknemmelig for hjælp.