Hej,
Vi er i gang med at bygge en kvist og har hyret et firma. Alt er en totalentreprise og i deres opgave indgår ansvar for konstruktion. En konstruktør har været her og set og målt op. Ifølge prisopdelingen, som vi har fået, trods hele byggeriet er til fast pris, koster konstruktøren ca. 40,000.

Nu har vi fået de "skitser", han har udarbejdet, og er meget overraskede. Ingen tegninger om, hvordan drengene skal håndtere de tre kappede tagspær i taget fx. Han glemte at tegne ventilation ind mm.

Hvad kan man forvente, når man har kontraheret en konstruktør til at udarbejde konstruktionstegning? Vi har en Abs 09 kontrakt og har diskuteret med firmaet, hvad vi forventer, dvs. dimensionering og detaljer. Han har præsteret tre principskitser af "design" udvendigt og hvordan væggen i kvisten skal sænkes på hanebåndet.....og en skitse (uden vet, dvs. fejlagtig) af taget.

Hvad plejer at indgå i begrebet "konstruktion"? Jeg havde forventet dimensionering, aflastningsskitser og detaljer om fastgørelser.....måske 5 tegninger, ikke skitser......

Dem, der bygger, er meget dygtige og synes at have høj kompetence, det er bare konstruktøren af kvisten, vi nu har fået problemer med, som vi forsøger at løse.....men nu er vi meget usikre på, hvad vi skal forvente.

peternicklas
Dettta kan deles ind i mindst 2 forskellige dele. Grundlag for byggetilladelse samt konstruktionstegninger. I byggetilladelsen behøver det ikke indgå, hvordan man rent praktisk bygger kviste. De vil have facadetegninger samt sektionsrtegninger af kviste. Er det en seriøs virksomhed, så skal de beregne spær samt hvordan den nye konstruktion påvirker den eksisterende. Jeg lavede mine egne tegninger, som byggetilladelsen bygger på, og der findes ingen beregninger af dimensionerbare mål, kun mål på størrelsen. Derefter har jeg lavet mine egne beregninger, men det er kun fordi jeg beskæftiger mig med dette. Tænk også på, at der kan være behov for forstærkninger på spærene på den modsatte side af kviste. Jeg måtte forstærke med samme tykkelse som det eksisterende spær.

Tak.

Jo, byggetegningsplanerne har vi selv konstrueret, og de er godkendt og klar. Så begyndte problemerne, da vi hyrede en konstruktør. Vi har jo ikke lyst til at betale 40.000 SEK for en principskitse, hvor han har skrevet "Ved behov kan denne bjælke forstærkes". Jeg troede, han ville BEREGNE, om den behøver at blive forstærket......

Nu er der nok ingen tid til at få ordentlige konstruktionsplaner, ved ikke rigtig, hvad vi skal gøre.

peternicklas
Kan de ikke sikkerstille konstruktionen, så afbryd samarbejdet.

Ja. Vi hælder mod det, men det bliver jo uden tvivl besværligt, eftersom vi nu ikke har noget tag og ikke papp på huset. Virksomheden siger, at de kan sikre konstruktionen, fyren som arbejder praktisk ser ud til at vide, hvad de laver... hmmm... tricky. Virksomheden har ifølge aftale alene ansvar for konstruktionen.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.