Vi har et reveteret plankehus bygget i 1938, 1,5 plan med kælder og planlægger en del renoveringsarbejde.
Er der nogen her, der har erfaring med, hvordan denne type huse er konstrueret? Vi skal senere hyre en fagmand for sikkerhedens skyld, men nu under planlægningsarbejdet ville det være godt at have en nogenlunde forståelse af konstruktionen, hvilke vægge der er bærende, ydervægge og/eller indvendige vægge osv. Hvordan byggede man? Hvilke synlige tegn kan afsløre mere om husets konstruktion?

Hallådär.

Jo, vi har arbejdet en del på et hus fra 1936. Der er en hel del billeder af husets konstruktion på vores web. Se især Dagboken 2003. Har du brug for højopløselige billeder af noget, så kan vi ordne det ret nemt. Billederne på webben er noget komprimerede for ikke at gøre visse modembrugere helt skøre.

Hvilke mål har huset? Sandsynligvis har du en hjertemur, der går midt gennem huset. Den mur finder du sikkert også i kælderen.

Har du et træbjælkelag, så ligger der sandsynligvis reglar, som hviler på ydermuren samt hjertemuren.

Takker, det minder en del om vores hus. Imponerende arbejde I har gjort!
Huset er på 160 + 90 med målene 13 x 7 meter
Jo det er trægulv og en hjertemur formoder jeg, vil gå vinkelret mod dette? Muligvis har jeg fundet en sådan mur, som hvis den er delvis er erstattet af en jernbjælke i et rum i kælderen. Er det sandsynligt, at de vægge i stueetagen, som går i linje med trægulvet altså ikke bærende?

Præcis. Det er min, noget begrænsede, erfaring. Jeg har jo kun revet og mekka med ÉT hus.

Selvfølgelig. Byggeren kunne teoretisk set have lagt lægterne på flere led og således have mere end en hjertevæg/bærende indervæg...

Formentlig har du lægter i bjælkelaget på over 3,5 meter, hvis nu hjertevæggen står i midten.

Vores hjertevæg er ikke helt lige i kælderen, og derudover er der to døre i væggen. Over dørene sidder der jernbjælker ovenover dørposterne, der skal tage lasterne over dørene.
http://www.fasting65.se/byggdagbok/images/malskisser/kallare_030605.gif

Sådan så kælderen ud før ombygningen:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/images/forutsattningar/plan2.jpg

Noter at vi har flyttet trappen. Da vi rev den gamle trappe og væggen mod fyrrummet, blev vi nødt til at forlænge bjælkerne, der hvilede på trappevæggen.

Har du kontrolleret med bygningsafdelingens arkiv? Med lidt held findes der detaljerede tegninger og byggeanvisninger.

Vi fik lige sådanne detaljer om vores hus fra 1933 (Spånga Stockholm). Den tidligere ejer havde ingen som helst dokumenter på huset.

I vores tilfælde fandtes der blandt andet en 6 siders håndskrevet beskrivelse af alt fra kvalitet på fyld under pladen i kælderen til dimensioner på taglægter.

Nej, desværre så held havde vi ikke, hverken kommune eller tidligere ejer havde nogle tegninger gemt. Det havde lettet!

Frippen sagde:
Nej tyvärr sån tur havde vi ikke, hverken kommune eller tidligere ejer havde nogen tegninger gemt. Det ville have gjort det lettere!
Nog f*sen må kommunen have tegninger, hvis huset er bygget -38. Tjek med dem igen. Det kan jo tænkes, at de er havnet i et arkiv, som ingen gider/vil lede i. :-/

Tjek også med Lantmäteriet om ejendommen har haft en anden betegnelse tidligere. Måske er det løsningen på problemet. ;)

Ofte er det jo kun A-tegninger, som Bygningskontoret har på villaer. Nogle K-tegninger har jeg ikke fundet på en eneste gammel kåk, jeg har kigget på i Kbh (og det er et 50-tal i det mindste).

Det eneste, der findes på huset fra kommunen, er ombyggningsplaner efter en tilbygning i 1953, som desværre ikke fortæller så meget om husets konstruktion i øvrigt. Men med lidt råd og så småningom en bygningsingeniør på stedet, håber vi at kunne finde ud af, hvilke vægge der skal bære. Har forsøgt at finde litteratur om denne type hus, som jo ikke er helt usædvanlig, men uden resultat, har nogen forslag til god litteratur?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.