Jeg er i færd med at tegne på et kommende attefallshus og er kommet frem til, at jeg vil grave det ned 0,5 meter for på den måde at få en ordentlig lofthøjde på hemsen (Attefallsbegrænsningen på 4,0m fra middelmarkniveauet til kippen).
Tanken er at udgrave og støbe pladen, så dens overside ligger 0,5 meter under jordniveau. Derefter mure op 70-80 cm og så overgå til en trækonstruktion på 145+45.
Nu til mit dilemma. Attefallsreglerne begrænser mig til, at byggearealet (over jord) maksimalt må være 25 kvm. Eftersom det hele er et kompromis mellem isolering og boligareal, ønsker jeg ikke at overskride vægtykkelsen 145+45 + panel og gips. Men hvordan får jeg den murede kælderdel isoleret tilstrækkeligt, så huset kan betragtes som en supplementbolig.
Min initiale tanke var at mure med almindelig 190mm bred leca og efterisolere den udvendigt under jord. Men da jeg ikke vil have, at træfacaden starter direkte i jordhøjde, får jeg 10-20 cm uisoleret væg, inden trækonstruktionen starter.
Jeg vedhæfter en skitse for at vise, hvordan jeg har tænkt (Billede A). Hvad jeg definitivt vil undgå er, at indervæggen ikke flugter (Billede B). Er den eneste løsning at gå op til en vægtykkelse på 250mm og så tage isolerede murblokke? Eller kan jeg simpelthen bruge uisolerede leca-blokke i et skift? Jeg er taknemmelig for al den hjælp og de kloge tanker jeg kan få.
Dit problem er typisk for svensk byggeri i dag, mere et spørgsmål om jura end arkitektur. Heldigvis findes der løsninger på det meste. Man kan regne med, at lecastenen har halvdelen af u-værdien sammenlignet med mineraluld med samme tykkelse. Lecastenen skal naturligvis være i plan med resten af vægkonstruktionen på indersiden. På ydersiden må den ikke stikke ud uden for vægplanet, da bygningsarealet i så fald beregnes fra lecastenens yderkant. Hvis et lag lecasten har en lavere u-værdi end den øvrige vægkonstruktion, er det helt uden betydning. De murblokke, der findes under jordniveau, er jo isolerede på ydersiden. Når man skal beregne bygningens isoleringsevne, findes der for huse under 100 kvm to alternative metoder ifølge BBR (Boverkets Byggregler). I det ene tilfælde skal bygningens samlede u-værdi ligge under 0,33. I det andet skal u-værdien for de respektive bygningsdele (tag, vægge osv.) ligge under en vis angivet værdi. Der findes alternativer afhængigt af opvarmningsmetode og klimazone. I alle tilfælde gælder det, at man beregner u-værdien for hver energimæssigt ligedel for sig og derefter integrerer til en helhedsværdi. I dit tilfælde kunne jeg forestille mig, at en optimering af det indvendige areal indebærer, at du kompenserer for manglerne i vægkonstruktionen med mere isolering i taget og under pladen.
Toppen, præcis hvad jeg ledte efter. Efter lidt overslagsberegning bør jeg lande under værdien 0,33 i gennemsnit for hele skallen. Så er det bare at fortsætte med konstruktionstegningerne... Stor tak for hjælpen!
Toppen, præcis hvad jeg ledte efter. Efter lidt overslagsberegning bør jeg havne under værdien 0,33 i gennemsnit for hele skallen. Så er det bare at fortsætte med konstruktionsplanerne... Stort tak for hjælpen!
Hvordan er det gået med bygningen af et attefallshus med kælder? Går selv med egne overvejelser omkring at bygge med kælder.
Hvordan er det gået med opførelsen af attefallshus med kælder? Jeg går selv med overvejelser omkring at bygge med kælder.
Desværre tog dovenskaben over, og det blev i stedet en plade på jorden. Det blev dog meget vellykket alligevel. Du kan læse om det i bygge-tråden "attefallshus fra tanke til virkelighed"
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.