Lidt akutspørgsmål nu. Hvis jeg snedkerer træform, armerer og støber en uisoleret plade, kan jeg så mure vægge af 19 cm Leca i stedet for træ eller plade?
Stolperne, der bærer oppe bærelinjer inde i bygningen. Er det smart at støbe beslag til disse direkte ind i pladen fra begyndelsen, eller hvordan forankres stolperne ellers smartest/nemmest?
Skal også montere en større pladeport med karm i galvaniseret stål, bør jeg støbe nogle støtte til karmen for dette?
Armering ligger med plastafstandsstykker direkte på stabilgrus. Behøves der overhovedet afstandsstykker, eller kan armeringen ligge direkte mod makadam, hvor betonen alligevel flyder ned mellem stenene.
Synes armeringsnettet løfter sig lidt nogle steder - bør man være bekymret for, at armeringsnettet "flyder" op?
Virker det at fastgøre visse samlinger med kabelbindere?
Hvorfor skal samlingerne overhovedet fastgøres...?
Dette er jo en plade af definitiv enklere karakter.
Jeg har tidligere foreslået dig, og gør det igen, at du bør hyre en erfaren bygger til dit ret store bygge, som vil kræve en del viden og erfaring; det kan betale sig. Dine spørgsmål viser lidt for stor uvidenhed og gør, at i hvert fald jeg, uden at ville være belærende, er bekymret for, at det bliver forkert og at du så ender i en situation, som bliver unødigt kompliceret og dyr. Der er intet galt i at søge viden hos professionelle; jeg gør det ofte, selvom jeg har været i branchen i mere end 40 år, og det har gjort mig ret kyndig, så jeg ved overraskende meget, men ikke alt. Beton er et fantastisk materiale, men også svær at bearbejde og giver ofte få muligheder for at rette op på fejl og fejltagelser. Gå ind på YouTube og studér nogle videoer der om støbning af fundament. Der får du gode tips til, hvordan du skal bære dig ad, og hvad du skal have gjort før, under og efter. Kort om dine spørgsmål: Spacerne er beregnet til at placere armeringen på det rigtige niveau i betonen, altså omkring midten. De skal ikke ligge mod underlaget. Samlinger skal bindes eller fastgøres med stripser, så de ikke bevæger sig, når betonen hældes på. Jeg har været med til at trykke armering ned, når betonen er på plads, men det kræver en mindre overflade og en god hånd. Til sidst, nu har du vel, hvad jeg formoder, allerede armeret, men fremtiden er uvis, og med den idéer om, hvad byggeriet skal bruges til. Hvis du eller en anden skulle ønske at bruge bygningen til noget andet end en kold garage, opstår problemer, da pladen er uisoleret. Derfor foreslår jeg at anvende en jordisolering under betonpladen, af flere grunde, men det er ikke absolut nødvendigt hilser
10 cm isolering vs ingen alls - ja, det ville have gjort stor forskel.
Det er de første cm af isolering, der gør størst forskel.
0 - 10 cm = enorm forskel.
20 - 30 cm = minimal forskel.
Okay. Har ligget søvnløs i nat og spekuleret på, hvordan pokker man fastgør en slagports karm i letklinker, hvis jeg nu vælger at mure alt med letklinker?
Hvordan stemmer panelet - mure vægge med leca og male hvid eller bryde med tilstødende bygninger med røde beklædningsbrædder?
Desværre flugter den nye bygges højde ikke med højden på den tilstødende væg til bygningen på højre side...
Bygget bliver ifølge nedenstående form + hegn med trykbehandlede liggende 45x45 ribber.
Det er nok lidt hip som hap med sten vs. træ.
Jeg kunne have tænkt, at en simpel økonomibygning gøres enkel og billig => træ.
På den anden side ser det ud til, at du har murede økonomibygninger, så det er måske ikke så enkelt.
Hvis selve væggen (Leca) er tilstrækkeligt stabil og holdbar, så er det vel bare at gå i med store/grove og lange skruer?
150 - 200 mm lange, og måske M12 - M18?
Portbremse er måske heller ikke så dumt.
Ikke udseendet som sådan, men om det kommer til at se godt ud sammen med dine eksisterende bygninger.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.