Jeg byggede et metalskur til campingvognen, ret solidt og med god hældning. Jeg skulle jo kun have en campingvogn derunder, så det spillede ingen rolle, hvordan taget så ud indefra, ingen undertag og ingen isolering. Der bliver jo kondens nogle gange, og det drypper meget, men det har jo mindre betydning i betragtning af, hvad der opbevares der.
Jeg har også bygget skure med planespont, intet kondensproblem og stabilt, let at arbejde med og tæt, præcis som metal.
Ved nogle renoveringer af altaner har jeg set, at det aldrig kun er metal, derimod planespont og metalbeklædt, men da glat metal hvilket ikke kan spille nogen rolle. Disse altaner har haft rum nedenunder, som bruges til fornøjelse, også opvarmede rum.
Jeg anbefaler planespont, men protesterer ikke imod metal, da det også opfylder sin funktion.
Kender du til de forskellige styrkeklasser for konstruktionsvirke med tanke på det, du skrev om at lime/spænde to bjælker sammen, hvilket ikke skal være nødvendigt?

Hvad tror I om prlpets plåtlösning?

Kender til holdfasthedsklasser såsom C24 osv. Enkel 45x220 er nok mener du?

Ja, C 30 eller højere men tjek med byggehandlen.
Du skal jo have 9 meters bærende bjælker hvilket gør, at du skal skave et sted, hvor du har en søjle.
Du har brugernavnet "Novisfixaren" men blev medlem i 2009, så du ved sikkert, hvordan en samling laves, eftersom du har været her i 8 år.
Et godt tip er at hyre en fagperson og arbejde sammen med vedkommende i et stykke tid, spørg om alt og tjek at du har forstået.
Det er nemt at tænke forkert, og hvis der står 50 festende personer på terrassen, betyder det en belastning på op imod 15 ton når der danses, hvilket ikke altid medregnes.
Som jeg skrev før, jeg kan godt lide råspont men pelpets blikforslag er lige så godt.

Ikke mere upassende, men hvis du kigger på pelpets forslag, så er der ingen bærende lægter med, hvilket du bør have. Altså, bærebjælker på 9 meter, tværgående reglar også på 9 meter, bærende lægter 9 meter og på dem pladen.
Bærende lægter kan du jo placere med cc 60, så får du et stabilt og sikkert tag, så er problemet bare at fastgøre altanen, men det er jo blevet gjort før.
Bemærk også, at pladen har en anbefalet mindste tagvinkel på 3,6 grader med to overlap.-

Hele pointen med pelpets forslag er jo at undgå bærende lægter og spare lofthøjde?

Eventuelt kortlejer som støtte for plade mellem reglarne..

Det er ingen pointe, da du ikke kan gøre sådan, pladen er stabil i længderetningen, men fleksibel i tværretningen, så lægter kan du ikke springe over. Prøv selv i byggemarkedet, løft en plade, og den er stiv i længderetningen og bukker tværs. Hvis du læser beskrivelsen på pladen, vil du se, at der bliver mange kortlægter, men det er jo mere kompliceret. Lægterne kan jo være 45X70 med langsiden nedad, sådan har jeg gjort med cc 60 og fået et stabilt metaltag, der tåler store belastninger.

Hmm okay, så er jeg nok tilbage til råspont og pap løsning. Er underlagspap virkelig et must?

Hvis du kigger på pelpets billede, burde det ikke fungere, hvis man har kortlingar?

Ja, underlagspapp er et must og slet ikke svært at lægge.
Selvfølgelig kan man bruge kortlinger, men det bliver jo ret mange med tanke på bæreevnen, og bæretrækket er let at lægge og stabiliserer. Du skal jo have en hældning på pladen og også sørge for, at fugt ikke bliver nogen steder.
Du skal have "tagspær" med cc 60 liggende på bærbjælkerne med en afstand på 3 meter. Skitsér det på et papir og tegn derefter kortlinger med en afstand på 2 meter, hvilket er minimum for pladen du skal have.
En del kortlinger som skal sømmes, en masse savning og tilpasning. Bæretræk sømmes ovenpå "tagspær", samles på dem og saves med fordel på stedet.

Hmm men pelpets løsning bygger plade + lægter i princippet 0,5mm og gulvstrøer til altanen ligger direkte ovenpå tagbjælkerne, hvilket burde blive meget stabilt...?

Med bærebrædder hvordan skal jeg tilpasse, så altangulvstrøerne ligger direkte under tagreglerne..?

Du skal vel have cc 60 cm på begge?

På gavlenden kan du markere et stykke op på facaden, hvor reglarne sidder, (så det kan ses efter pladearbejde). På "kortenden" kan du jo se, hvor tagreglarne sidder.

Pladen er ikke stiv tværs, kun på længden, derfor er der brug for bærende lægter, der forhindrer pladen i at bule nedad.
Taget kommer jo til at hælde, hvilket betyder, at du skal jævne ud, så altanen bliver vandret.
Højde forskellen bliver lidt over 60 cm, hvilket skal udlignes, så dem, der befinder sig på altanen, ikke glider ud på marken.
Der er intet problem med at lægge gulvstrøer ovenpå "tagstolene", tværtimod er det et must.
Du har jo skruet pladen i "tagstolene" med cc 60, læg gulvstrøerne ovenpå, hvor de er.
Hvis du har brugt 45X70 lægter som du lagt ned? så har du jo lidt plads til at finde dem.
Hvis du i stedet anvender brædder med pap men med samme cc, slipper du for bærende lægter, du får et mere stabilt tag at lægge en altan på, hvilket er ret dejligt, når selve tømrerarbejdet udføres, og nedenfra får du et indklædebart tag uden kondens og skrammer?

Ok men er ikke aldersbestandigheden dårligere på et papptag end et pladetag? Gør det faktum, at trædækket dækker papiret fra at blive udsat for sol og sne m.m., at jeg kan regne med, at levetiden på papptaget bliver længere, end hvis det lå frit? Salningarna, der ligger oven på papptaget, hvordan bør disse fastgøres for at bevare tæthed i papiret?

30 år på papptag er vel ikke så dårligt, omtrent lige så som pladetag. Ofte er der andet at lave før da. Men min mening er, at det er lettere at udskifte et papptag, da forskallingen under næsten altid er i god stand, og så er det jo bare at rive pappen af og lægge en ny.
Du lægger underlaget til terrassen som du lægger underlag til tegltag, langs med "tagstolene" og i hældningens retning. Eftersom du er klog og har lagt en streng med tjære alternativt klister under og fastgjort dem med ca. to solide skruer eller eventuelt søm pr. meter, så skal du højtryksspule en uge for at få en dråbe ind omtrent.
Nej, det gør du ikke, det bliver helt tæt.
Du skrev, at du ikke ville bygge terrasse over hele tagfladen, hvilket kan betyde, at du der, hvor terrassen ikke skal være, kan have cc 120 med 22mm forskalling.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.