Tagspørgsmål.
Jeg har besluttet mig for et papptag. Underlagspap + mataki selvklæbende 3 overfladepap skal fungere ned til 3 graders hældning.

Vover jeg at lægge denne med 2 graders hældning, eftersom jeg har trægulv ovenpå, som burde tage hånd om det værste regn og sne..?

Jeg vil spare taghøjde indeni skuret.

Selvfølgelig tør du, men producenten garanterer ingenting da. Hvorfor ikke sala op til den ønskede hældning, undrer

Hvordan mener du med sala upp?

Hvor lav hældning synes du er absolut minimum?

1 grad gør omtrent 15 centimeter højdeforskel på 9 meter, altså høvler eller saver du en reglar på 9 meter fra 0 til 15 cm og sømmer dem på tagreglarne, inden du lægger råspont. Der er ingen grund til at spare på konstruktionskrav, det straffer sig derimod på længere sigt, da du får større belastninger på materialet i form af lavere styrke og risiko for lækage.
Personligt ville jeg vælge en større taghældning, 5-6 grader og sove roligt om natten hilser

Vil forsøge at holde 3 graders hældning alligevel

Hvad er fordelen ved at påsætning på lægterne sammenlignet med at lægge taglægterne i hældning?

Har du ikke lagt taglægter endnu, så er det selvklart, at de lægger dem med fald, eller hvorfor ikke reelle spær?

Jo men du talte om at lægge tagreglerne lige og så sadle på så det bliver hældning?

Jeg tænkte, hvis du allerede havde lavet taglægterne, så kan det jo være nemmest at klinke ovenpå dem, hvis du ikke har gjort det, så bygger du jo med hældning fra starten. Eftersom du skal have 9 meters længder på dem, så kunne du overveje muligheden for at lave spær i stedet, mere stabilt og for mig nemmere, da loftet bliver lige. 9 meter giver jo en halv meter i højden på den strækning med 3 graders hældning.

Ok nej har ikke gjort det endnu. Intet behov for fladt indvendigt loft snarere så at det er bedre til opbevaring at det er højere i loftet i den ene ende.

Skal jo lægges trykt regel og terrassebrædder over råsponten som skal forlænges 0-50cm på 8,4m strækning. Hvordan ville I have håndteret denne forlængelse. Bygge op af 45x195 til tykke regler som så er ca 45-500mm? Og skrue sammen med korte terrassebrædder som sømplader?

Eller ville I have bygget med et system af stolper/klodser under en 45x195 regel for at spare regelmateriale?

Kommer på rak arm ikke på noget der motiverer den ene fremfor den anden, så det er nok hip som hap. Sandsynligvis er det dog lidt enklere at køre med lige reglar og støtteben/klodser. Du kan jo overveje hvordan det kommer til at se ud på gavlen hvor du har ca 50 cm fra tag til trædæk. Om man ser ind i/under dækket f.eks., og om/hvordan du evt. skal dække til eller ikke.

Spontant overvejer jeg, om liggende trykte 28x45 som hegn på terrassen ville se godt ud, hvis de fortsatte ned og dækkede mellemrummet mellem tag og terrassebrædder?

Ville det ikke se mærkeligt ud at lade mellemrummet være helt åbent uden dækning..?

Uploader lidt nye billeder. Sidstebilledet er af et andet hus.

Hvordan ville I gøre med trækdækkets "skørt" og hegn udseendemæssigt?

Kan man se en "kileformet" beklædning af selve regelværket til terrassen fuldt ud? Har næppe set en sådan løsning... Alle ser ud til at bygge et højt skørt i vater?

Overvejer at bygge træterrassen ca. 20 cm ind på taget på alle sider for at give et mere elegant indtryk. Der, hvor taget er lavest, vil jeg montere tagrende, så der bliver jeg nødt til at give plads til, at en bræda kan have et hulrum for vand at løbe ud.

Hældningen fra højeste til laveste punkt på taget er ca. 50 cm.

Overvejer at beklæde det med liggende eller stående terrassebrædder skruet direkte på de kileformede regler.

Så er spørgsmålet stående 20x95 til hegn eller liggende 28x45 ribber?

Fladt tag med sort tagpap ved siden af grøn græsplæne og marker i baggrunden. Tagkonstruktionen er delvist synlig.
Rødt hus med hvide detaljer og et nybygget udhus i grå betonblokke foran en grøn mark under en blå himmel.
Et gråt, ufuldstændigt hus ved siden af en rød bygning, med en bunke træ og en cementblander foran. Landbrugsland i baggrunden.
Blåt hus med tagterrasse og hegn omkring, set fra siden med en grå himmel i baggrunden og en hæk i forgrunden.

• Synes
OveRa
  • Laddar…
Flot arbejde.
Hvad mener du med "kjol", er det vejrbeskyttelsen langs kanten, du mener?
Du spørger os, om det ser flot ud, hvad synes du selv? Har du gjort det så godt som du har hidtil, så vurder selv resten, det bliver flot, hvis du synes det.
Husk, når du laver hegnet, skal det ikke være muligt at klatre op på det, ej heller stikke hoved eller fingre igennem, så de kan sidde fast.
Der er specielle normer for det.
En indgang i hegnet gør, at det er lettere at vedligeholde det samt at, hvilket vi ikke ønsker os, hvis en ulykke skulle opstå og lokalet skal evakueres, er det enklere, hvis der er en afsats at stå på uden for hegnet.
Skaff et stykke metal til at beskytte papptaget, hvor det andet tag går ned, meget vand, is og sne vil slide voldsomt lige dér.

Ja, typ inddækningen af trædækkets kileformede reglar. Eventuelt lade disse reglar være synlige langs siderne, men ikke "forfra". Der får jeg sømme på trykte reglar, som skaber inddækning.

Det ser ellers ud til, at det mest almindelige er at lade stakittet gå kant i kant med tagafslutningen og bygge det hele ind med en slags sarg, som i mit tilfælde skal være tættere på 50 cm.

Jeg tror, jeg hellere trækker stakittet og hele trædækket 20 cm fra tagafslutningen hele vejen rundt. Og lader kileformede trykte trætæksreglar være synlige til at begynde med. Ser det dumt ud, får jeg vel klæde dem ind med f.eks. liggende eller stående terrassebrædder.

Uanset om det ser dumt ud eller ej, kan der jo komme en masse ting derind, fugle bygger reder eller andet ubehageligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.