Ok. Er der grund til at mure med 25cm blokke, eller kan 20cm gøre det?
Mmm jeg tænker, at hvid puds ser bedre ud sammen med det øvrige, der er pudset, men som sagt vil niveauet på væggen på den nye bygning og på den tilstødende bygning til højre ikke være det samme, så måske vil det se pænere ud at bryde af med falurøde beklædningsbrædder i stedet..?
Det jeg tænker på er, om en dør blæser op af vinden, så kan der opstå betydelige kræfter, der vrider i karmen, og især hvis døren ikke kan åbne 180° uden at facaden/dørhullet/listen tager imod tidligere.
Tror ikke, at forskel i niveau på væggene har så stor betydning.
På mange gamle stalde og lader, der er murede, beklæder man tagfod og gavle med træpanel (locklist). Ofte er langvæggene lidt forhøjede for at give mere volumen på høloftet, men det er altså kun stueetagen, der er muret.
Hvis det kun er tagfoden/bjælkerne, der skal beklædes, kan en liggende regel/bræt vel anvendes mellem tagbjælkerne.
Det burde også være muligt at mure dem ind, men da plejer man nok ikke at bruge et rem...
Det burde også være muligt at lave en hybridløsning, som du var inde på. (Dvs. 10 cm mur og 10 cm rem.)
Antager at de bare ligger løst, dvs. ikke er fastspikret. (Men det fungerer måske kun på ældre huse, hvor bjælkerne er betydeligt grovere og tungere?)
Derefter bør bjælkelaget sidde ordentligt sammen på indersiden, så det bliver som en hel "kage", der er både stabil og tung og ikke flytter sig i første omgang. Er spær fastgjort, så bliver der jo en del kræfter i forskellige retninger, inkl. løftende som skal håndteres. Eventuelt kan man måske anvende beslag/bånd på indersiden af muren, så man sømmer/skruer fast bjælkerne i muren.
Jeg havde jo tænkt mig 2 bærlinjer med stolper. Kan jeg sammensætte 45x220 reglarne på bærlinjerne, eller er det nødvendigt at betale meromkostningen og købe fingerskarvet 45x220 i 9m længder?
Min første overvejelse var at have to bærende bjælker med stolper under hver bærende bjælke bestående af 2 stk. skruelimede 45x220 for øget understøttelse.
Så tænkte jeg at bruge tagbjælker på 3,6 m længder i 45x220 cc 60 omløbsamlet med gennemgående skrue?
Eller er det bedre at samle ende mod ende over bærende bjælke med sømplade?
Det indebærer dog samling på begge bærende bjælker uanset.
Omlottskarvning er bedre fra et bæreevnesynspunkt. Om det er nødvendigt for dine laster her ved jeg ikke, men det føles jo altid bedre at tage lidt ekstra.