Skal bygge altan og vil have, at den skal fungere som tag over terrassen også. Hvordan skal man bygge?
Jeg kommer på nogle alternativer:
1. Bygge lavhældende rigtigt tag med råspont og pap, derefter lægge kileformede reglar ovenpå som man skruer altanbrædderne i.
2. Bygge altan som normalt og skrue et tag af metal op nedenunder.
3. Bygge altan som normalt, men før man skruer brædderne fast, monterer man plader mellem reglarne med fald udad og derefter pap ovenpå. Papen kommer altså til at ligge over reglarne og ned på pladen imellem dem.
4. Som mulighed 3 men med plader beregnet til formålet som desværre nok er dyre.
Findes der måske flere alternativer? Hvordan plejer man at gøre? Jeg kan lide ikke at bygge mig ind i et hjørne, og i dette tilfælde betyder det, at det ville være rart, hvis løsningen gør det muligt at bygge videre på rummet under altanen til et isoleret udestue, hvis man skulle ønske det.
Jeg kommer på nogle alternativer:
1. Bygge lavhældende rigtigt tag med råspont og pap, derefter lægge kileformede reglar ovenpå som man skruer altanbrædderne i.
2. Bygge altan som normalt og skrue et tag af metal op nedenunder.
3. Bygge altan som normalt, men før man skruer brædderne fast, monterer man plader mellem reglarne med fald udad og derefter pap ovenpå. Papen kommer altså til at ligge over reglarne og ned på pladen imellem dem.
4. Som mulighed 3 men med plader beregnet til formålet som desværre nok er dyre.
Findes der måske flere alternativer? Hvordan plejer man at gøre? Jeg kan lide ikke at bygge mig ind i et hjørne, og i dette tilfælde betyder det, at det ville være rart, hvis løsningen gør det muligt at bygge videre på rummet under altanen til et isoleret udestue, hvis man skulle ønske det.
Blev der nogen altan? Hvordan gik du til værks?
Hej!
Jeg overvejer at bygge en lignende løsning og søger derfor mere information her i håb om at lære lidt.
Jeg tænker dog mest på konstruktionen. Hvor kraftig er den længdegående bjælke i din altan? Og hvor stor er spændvidden?
Tak på forhånd!
Jeg overvejer at bygge en lignende løsning og søger derfor mere information her i håb om at lære lidt.
Jeg tænker dog mest på konstruktionen. Hvor kraftig er den længdegående bjælke i din altan? Og hvor stor er spændvidden?
Tak på forhånd!
Limtræbjælken er 90x315. Perfekt med 90 tykkelse da den matcher 2 stk. 45-reglar som jeg lavede en egen limtræpæl af med ekstra terrassebrædder udenpå, så det bliver en kløft for bjælken, som også er limet, dvs. samlingen stolpe-bærelinje bliver som en limtrækonstruktion og giver stabilitet mod vridninger sidelæns.
Balkonen er 4,8 m bred (8 fag/tagribber á 60 cm), men bjælken/bærelinjen er som det ses lidt kortere da jeg ville have endetræet ind under tag og væk fra vejr og vind. I bakspejlet var det måske unødvendigt at forkorte den, men det har fungeret fint. Frontbjælken af 95x225 forbinder alle gulvregler, så de ydre regler, der ikke har støtte fra bærelinjen, bliver hængende.
Balkonen er 4,8 m bred (8 fag/tagribber á 60 cm), men bjælken/bærelinjen er som det ses lidt kortere da jeg ville have endetræet ind under tag og væk fra vejr og vind. I bakspejlet var det måske unødvendigt at forkorte den, men det har fungeret fint. Frontbjælken af 95x225 forbinder alle gulvregler, så de ydre regler, der ikke har støtte fra bærelinjen, bliver hængende.
Klik her for at svare
