Halløj!
Skal sætte tag på vores veranda. Tagåse er 45x170 på cc 800. Disse hviler mod dobbelt 45x170 i forkanten af verandaen. Verandaen er 10 meter bred og cirka 2,2 meter dyb. Cirka 13 graders hældning. Alt dette er tegnet og beregnet af konstruktøren. Tegningerne siger dog intet om fastgørelse i husets konstruktion, men der tænker jeg, at forummet har den rigtige kompetence.
Tanken er at skrue en 45x195 eller 220 med Essve ET-T konstruktionsskrue mod husets træregelstamme og på denne sætte bjælkesko til tagåsene (13 stk.). Spørgsmålet er, om jeg skal skrue i hver stående regel (cc60) eller om det er nok med hver anden (cc120)? Og hvor mange skruer per sted? Det er lidt besværligt med hver skrueposition på grund af, at der sidder en 40mm blød træfiberskive udenpå husets stamme. For at få det stift tænker jeg at indfælde en lille træklods i træfiberskiven, så det bliver træ mod træ mod træ.
Jeg har forsøgt at læse dokumentation, men det er lidt for teknisk og teoretisk til, at jeg kan forstå det..
Jeg vil helst ikke ringe til konstruktøren, da vi er helt færdige med hinanden økonomisk set for længe siden og jeg vil ikke risikere en ny faktura..
Halløj!
Skal sætte tag på vores veranda. Tagåse er 45x170 på cc 800. Disse hviler mod dobbelte 45x170 i forkant af verandaen. Verandaen er 10 meter bred og cirka 2,2 meter dyb. Cirka 13 graders hældning. Alt dette er tegnet og udregnet af konstruktør. Tegningerne siger dog intet om fastgørelse i husets bærende konstruktion, men der tænker jeg, at forummet har den rette kompetence.
Tanken er at skrue en 45x195 eller 220 med Essve ET-T konstruktionsskrue mod husets træstolpekonstruktion og på denne sætte bjælkesko til tagåsene (13 stk.). Spørgsmålet er, om jeg skal skrue i hver stående stolpe (cc60) eller om det er nok med hver anden (cc120)? Og hvor mange skruer pr. sted? Det er lidt besværligt med hver skrueposition på grund af, at der sidder en 40mm blød træfiberskive udenpå husets konstruktion. For at få det fasttænker jeg at fælde en lille træklods ind i træfiberskiven, så det bliver træ mod træ mod træ.
Jeg har forsøgt at læse dokumentation, men det er lidt for teknisk og teoretisk til, at jeg kan forstå det..
Vil helst ikke ringe til konstruktøren, da vi er helt færdige med hinanden rent økonomisk for længe siden og vil ikke risikere en ny faktura..
[billede]
Nu afhænger det en del af, om der er risiko for sne fra et tag ovenover.
Men typisk 3 stk. 6mm skruer i hver stolpe. (Cc600)