Hej! Vi er i planerne om at anskaffe en carport foran vores garage. Men vi er stødt på en lille forhindring. Når jeg har søgt efter byggematerialer ser det ud til, at der knap nok findes limtræsbjælker, der rækker over det spænd jeg har brug for til carporten. Bredden på rummet er 663 cm, men jeg finder næsten kun 600 cm bjælker. Lavet en lille enkel tegning der forklarer, hvordan vi har tænkt os for at få det til at passe med resten af huset. Garagen ligger i en slags skråning, så naboens græsplæne er næsten i niveau med taget på carporten og garagen.

Nogen der har et tip til, hvordan vi kan løse dette? anden byggemetode? alle råd ønskes!

Mvh Henke

Illustration af planlagt carportdesign med en ramme af træbjælker foran et garagebygning. Måler 663 cm bredt, ved siden af en græsområde. Renderet 3D-tegning af en carportkonstuktion med dimensioner, der viser ni træbjælker understøttet af stolper. Total bredde: 663 cm.

B bighenk sagde:
Hej! Vi er i planerne om at anskaffe en carport foran vores garage. Men vi er stødt på en lille hindring. Når jeg har søgt efter byggematerialer, så synes det næsten ikke muligt at finde limtræsbjælker, der rækker over spændet vi behøver til carporten. Bredden på rummet er 663 cm men jeg finder næsten kun 600 cm bjælker. Har lavet en lille enkel tegning, der forklarer, hvordan vi har tænkt os at få det til at passe med resten af huset. Garagen ligger i en slags skråning, så naboens græsplæne er næsten i højde med taget på carporten & garagen.

Nogen der har et tip til, hvordan vi kan løse dette? Anden byggeteknik? Al hjælp ønskes!

Mvh Henke

[billede] [billede]
Hvis du ikke ønsker nogen støttepæl under et sted, så er måske I bjælker i jern, som du evt. beklæder, vejen at gå?

Bestil bjælker i den rigtige længde er det letteste.

Ja der findes limtræsbjælker i præcis den længde, du ønsker. Måske ikke lagervare i hver byggemarked, men de kan bestilles.
Jeg brugte 7,2m i min carport.
Dog vil dine blive meget grove og dyre.
Har du ikke overvejet en anden løsning til taget?

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Kan der komme snebelastning på taget? Har I lavet en bæreevneberegning?

Læner mod at vi kører disse dimensioner.

Diagram over bygningsdimensioner med valgmuligheder for sidepæle, midtpæle, bjælker og tagbjælker i forskellige limtræstørrelser.

S
B bighenk sagde:
Jeg hælder imod, at vi kører med disse dimensioner.

[billede]
Hvilke laster har du defineret?

S scorp1on sagde:
Hvilke laster har du defineret?
0,55 kN/m2 - Pladetag med isolering og indvendig beklædning
Samt snezone 3

S
En 90x270 GL30c giver et overskridelse på 2 mm på den initiale udbygning (hvis man sammenligner med L/300), alle andre kontroller er okay. Dette er dog ubetydeligt, og jeg ville derfor have valgt en 90x270 som tagbjælke i stedet for 90x315. Du sparer ca. 1000 kr per bjælke (90x315 vs 90x270), hvis du køber dem som 9 m hos Beijer.

S scorp1on sagde:
En 90x270 GL30c giver et overtramp på 2 mm på den initiale udfladning (hvis man sammenligner med L/300), alle andre kontroller er ok. Dette er dog forsvindende lille, og jeg ville derfor have valgt en 90x270 som tagbjælke i stedet for 90x315. Du sparer ca. 1000 kr per bjælke (90x315 vs 90x270), hvis du køber dem som 9 m hos Beijer.
Ved, at jeg selv er doven, og at jeg ikke er så god til at skrabe sneen af taget. Tænkte derfor at køre lidt større. Og jeg tror, det bliver bestilt speciallængder fra martinsons leverandør.

S
Snelasten som man regner med er den, der i gennemsnit kommer tilbage én gang hvert 50. år, så det er nok roligt, at du ikke er så god til at skovle taget. Desuden har du en udnyttelsesgrad, der er 67% (med 90x270), dvs. du har 33% marginal. Udover det så findes der en hel del andre sikkerhedsfaktorer også.

De 3 m, der bliver til overs, kan du måske også bruge i andre konstruktioner? Men du gør selvfølgelig som du vil.

S scorp1on sagde:
Snelasten, som man regner med, er den der i gennemsnit vender tilbage en gang hvert 50. år, så det er nok roligt, at du ikke er så god til at rydde sne fra taget. Desuden har du en udnyttelsesgrad på 67 % (med 90x270), dvs du har 33 % margen. Udover det er der også en hel del andre sikkerhedsfaktorer.

De 3 m, der bliver tilbage, kan du måske også bruge i andre konstruktioner? Men du gør selvfølgelig som du vil.
Hmm, ja så bør man måske tænke om. Ved ikke endnu, hvor meget prisforskel der er, men det vil nok være en sum. Mange tak for feedbacken.

Er ved at afslutte tegningen, men er løbet ind i en designovervejelse.

Ser det dårligt ud, hvis carportens panel og tag ikke er i linje med garagen? Jeg synes, taget vil stikke for meget ud mod naboens græsplæne, hvis jeg har dem i linje, og jeg bliver nødt til at bygge så langt ud fra stolperne, hvis jeg skal have panelet i linje.

Lægger en lille video op, der viser fra programmet, jeg bruger til tegningen.

• Synes
questswe
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.