Hej!
Ny husejer med vilje til at lære, første indlæg.

Vedhæfter tegninger og stombeskrivelse over vores rækkehus fra 1976 (vi har en gavl). Vil lære om konstruktion, hvad der bærer hvad, og hvilke muligheder vi har for at ændre planløsning hen ad vejen.
Mange af vores naboer har åben planløsning på nederste etage, dvs. man har fjernet spjældet ved trappen (se originaltegning), men betyder dette, at der ikke er nogen bærende indervægge?
Jeg er ret god til at male og tapetsere og gøre det pænt, men jeg skal selvfølgelig lære lidt mere grundlæggende :-).
. Plantegning af radhus fra 1976 med rumfordeling, inkl. køkken, stue, trappe, WC og bryggers; bemærk bærestruktur og åben planløsning. Ritning over et radhusplan fra 1976, viser rumfordeling og eventuelle bærende vægge. Plantegning af et rækkehus fra 1976 med rum, badeværelse og balkon markeret. Viser potentialet for ændring af indvendigt layout. Plantegning af rækkehusets anden etage fra 1976, viser rumopdeling med sovrum, bad og gang samt mulige bærende vægge i gavlen. Ritning af radhus fra 1976 med specifikationer af tagkonstruktion og facade, inklusive vinduesplaceringer og dimensioner. Planskitse og bygningsbeskrivelse for rækkehus fra 1976, viser materialer og konstruktionsteknik, inklusiv facade- og interiørdetaljer.
Tak på forhånd!

Huset har en lidt kompleks opbygning. Man skal kigge på tegningerne og den vedhæftede beskrivelse for at forstå. Huset er grundlagt på en isoleret betonplade. De lejlighedsskel og etageadskillelsen er også i armeret beton, mens loftadskillelsen er i træ. I stueetagen er der ingen bærende skillevægge. På førstesalen er de skillevægge, der går på tværs og som omgiver trappe og badeværelse, bærende. Kun murede og støbte vægge kan være bærende for et betonloft. Nogle gange skal man kigge på en armeringstegning for at afgøre det, men det er næppe aktuelt her.

• Synes
Lindabell og 1 anden
  • Laddar…
Stort tak!!!
Jeg må undskylde, fik ingen notifikation om, at jeg havde fået svar, men opdagede det nu, da jeg skulle lave et andet indlæg. Jeg bliver imponeret over al viden her, og dette gav mig godt grundlag for fortsat renovation. Jeg vender måske tilbage med nye spørgsmål ☺️

J justusandersson sagde:
Huset har en lidt kompleks opbygning. Man må kigge på tegningerne og den vedhæftede beskrivende tekst for at forstå. Huset er grundlagt på en isoleret betonplade. De lejlighedsskelende vægge såvel som etageadskillelsen er også i armeret beton, mens loftsetageadskillelsen er i træ. I stueetagen er der ingen bærende skillevægge. På overetagen er de skillevægge, der går på tværs og som omgiver trappe og badeværelse, bærende. Kun murede og støbte vægge kan være bærende for et betonbjælkelag. Nogle gange må man kigge på en armeringstegning for at afgøre, men det er næppe aktuelt her.
J justusandersson sagde:
Huset har en lidt kompleks opbygning. Man må kigge på tegningerne og den vedhæftede beskrivende tekst for at forstå. Huset er grundlagt på en isoleret betonplade. De lejlighedsskelende vægge såvel som etageadskillelsen er også i armeret beton, mens loftsetageadskillelsen er i træ. I stueetagen er der ingen bærende skillevægge. På overetagen er de skillevægge, der går på tværs og som omgiver trappe og badeværelse, bærende. Kun murede og støbte vægge kan være bærende for et betonbjælkelag. Nogle gange må man kigge på en armeringstegning for at afgøre, men det er næppe aktuelt her.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.