Hej!
Vi er lige ved at renovere en gammel lade. Lige nu arbejder vi på den del, der skal blive til en stald. Gulvet skal støbes på mandag, og så skal nye ydervægge opsættes, da de gamle er for dårlige. Vi støber pladen helt ud til kanterne med kantforstivning, taget står lige nu opklodset på pæle. Jeg har brug for hjælp til at beslutte, hvordan væggene skal konstrueres. Isolering eller ej? Vi har islandske heste, der for det meste går ude, selv om vinteren, og får en ordentlig pels, så jeg tror ikke, at vi vil isolere væggene. Jeg skal mure en sokkel på pladen, jeg havde tænkt mig 2 sten højt. Jeg har et eget forslag til væggene:
Sokkel muret med 150mm sten. 45x145 stolper + 45x45 liggende. Rockwool vindtæt monteres mellem stolperne og 45x45 reglerne.
150mm sten + puds på begge sider = 170mm
145+45 mm træ = 190 mm
luftspalte mellem vægpanel og sokkel = 20mm
Indersiden beklædt med krydsfiner 120 cm højt fra gulvet og resten liggende træpanel.
Det føles som om placeringen af vindbeskyttelsen er lidt ukonventionel, man kan vel ikke sætte den direkte bag panelet? Panelet skal jo males med rødfarve, så det kan jo lufte udad, men det føles alligevel godt med luftspalte bagved.
Nå, alle synspunkter og idéer modtages taknemmeligt!
Mvh Lucke
Vi er lige ved at renovere en gammel lade. Lige nu arbejder vi på den del, der skal blive til en stald. Gulvet skal støbes på mandag, og så skal nye ydervægge opsættes, da de gamle er for dårlige. Vi støber pladen helt ud til kanterne med kantforstivning, taget står lige nu opklodset på pæle. Jeg har brug for hjælp til at beslutte, hvordan væggene skal konstrueres. Isolering eller ej? Vi har islandske heste, der for det meste går ude, selv om vinteren, og får en ordentlig pels, så jeg tror ikke, at vi vil isolere væggene. Jeg skal mure en sokkel på pladen, jeg havde tænkt mig 2 sten højt. Jeg har et eget forslag til væggene:
Sokkel muret med 150mm sten. 45x145 stolper + 45x45 liggende. Rockwool vindtæt monteres mellem stolperne og 45x45 reglerne.
150mm sten + puds på begge sider = 170mm
145+45 mm træ = 190 mm
luftspalte mellem vægpanel og sokkel = 20mm
Indersiden beklædt med krydsfiner 120 cm højt fra gulvet og resten liggende træpanel.
Det føles som om placeringen af vindbeskyttelsen er lidt ukonventionel, man kan vel ikke sætte den direkte bag panelet? Panelet skal jo males med rødfarve, så det kan jo lufte udad, men det føles alligevel godt med luftspalte bagved.
Nå, alle synspunkter og idéer modtages taknemmeligt!
Mvh Lucke
Ja, heste lægger ikke bare "forbrændt mad der bagtil" 
Der hvor vores hest er "parkeret" har man boks-vægge af 45x145. Tømmeret er sømmet på indersiden af boks-væggen ellers sparker hestene dem væk så søm & skrue ryger.
Men islandske heste er måske venligere ???
Fra begyndelsen var det "plyfa" fra bokstilverkeren men dette holdt ikke længe............
Er der nogen der ved med hvor mange ton en hest sparker ???
Der hvor vores hest er "parkeret" har man boks-vægge af 45x145. Tømmeret er sømmet på indersiden af boks-væggen ellers sparker hestene dem væk så søm & skrue ryger.
Men islandske heste er måske venligere ???
Fra begyndelsen var det "plyfa" fra bokstilverkeren men dette holdt ikke længe............
Er der nogen der ved med hvor mange ton en hest sparker ???
selv byggede jeg på gammeldags vis, tyk råspont på indersiden 195mm stamme klædt på ydersiden med vindsbeskyttelsespap 45x45 regler mellem rejsevirket 25mm facadevirke med ribb,,,,isoleret med tørret kutterspån har fungeret fint i mange år........en væg der ånder og som kan tørre hvis der skulle trænge fugt ind
micke
micke
Hej!
Så du satte altså vindspærre-pappen mellem 195 mm reglerne og 45x45 reglerne? Det er sådan, jeg har tænkt mig at gøre, men normalt når man isolerer et hus med glasuld eller lignende, så lægger man jo isolering mellem 45x45 reglerne og derefter vindspærre + strølægt udenpå disse. Jeg har jo tænkt mig at undlade isolering, da vores islandske heste for det meste går ude, ingen varmekilde = ingen varme uanset om man har isolering eller ej!
Så du satte altså vindspærre-pappen mellem 195 mm reglerne og 45x45 reglerne? Det er sådan, jeg har tænkt mig at gøre, men normalt når man isolerer et hus med glasuld eller lignende, så lægger man jo isolering mellem 45x45 reglerne og derefter vindspærre + strølægt udenpå disse. Jeg har jo tænkt mig at undlade isolering, da vores islandske heste for det meste går ude, ingen varmekilde = ingen varme uanset om man har isolering eller ej!
sådan er væggen opbygget indefra og udLucke sagde:Hej!
Du satte altså vindbeskyttelsespapiret mellem 195mm reglerne og 45x45 reglerne? Det er sådan jeg har tænkt mig at gøre, men normalt når man isolerer et hus med glasuld el. lign. så lægger man jo isolering mellem 45x45 reglerne og derefter vindbeskyttelse+strølægt udenpå disse. Jeg har tænkt mig at afstå fra isolering, da vores islandske heste for det meste går ude, ingen varmekilde=ingen varme, uanset om man har isolering eller ej!
råspont-195mm med 45x45 sømlægte imellem-vindbeskyttelsespap-strølægt-panel-overlægt
isoleret med kutter (hestene varmer sig selv så meget, at de holder vandet isfrit)
micke
OK, nu har jeg besluttet mig! 
Sådan skal det være, indefra og ud:
Plyfa (eller OSB), 145x45 rejsevirke, windy vindspærre, 28x70 sømregel, 22x170 panel, 22x40 lokkeliste. Og som flødeskum på kagen skal jeg også have høvlspåner i væggene ;D! Mest for akustikkens skyld, og som Micke påpeger, vandet får jo lidt sværere ved at fryse... 8)
Sådan skal det være, indefra og ud:
Plyfa (eller OSB), 145x45 rejsevirke, windy vindspærre, 28x70 sømregel, 22x170 panel, 22x40 lokkeliste. Og som flødeskum på kagen skal jeg også have høvlspåner i væggene ;D! Mest for akustikkens skyld, og som Micke påpeger, vandet får jo lidt sværere ved at fryse... 8)
;D 8)Lucke sagde:OK, nu har jeg besluttet mig!
Sådan her bliver det, indefra og ud:
Plyfa (el. osb), 145x45 resningsvirke, windy vindbeskyttelse, 28x70 spikeregel, 22x170 panel, 22x40 lågeliste. Og som prikken over i'et skal jeg også have kutterspån i væggene ;D! Mest for akustikkens skyld, og som Micke påpeger, får vandet jo lidt sværere ved at fryse... 8)
Jeg ved en del om staldindretning. Har nogle synspunkter på det, men har ikke tid lige nu... Vender tilbage i morgen, okay?
NÆSTE DAG:
Åh, se der... Læste tråden så hurtigt i går, at jeg knap så, at det ikke handlede så meget om indretning / boks konstruktion. Nåja; så har jeg måske ikke så meget at tilføje.
Har tilfældigvis konstrueret store stalde et par gange før, fra det første pennestrøg til og med den sidste svejsning på kunstsmedearbejdet.
Lad mig anbefale god læsning:
Att Bygga Häststall
Michael Ventorp & Per Michanek
Inst. för JB & T
S. Lantbruksuniversitetet, Lund 1995
Dette er forfatternes eksamensarbejde. Dækker masser af områder, fra fundament, vent, VVS, konstruktion, indretning, materialevalg, planløsning, foder, osv osv.
Meget nyttig læsning. Kostede typ en firehundrede og vel værd det.
Åh, se der... Læste tråden så hurtigt i går, at jeg knap så, at det ikke handlede så meget om indretning / boks konstruktion. Nåja; så har jeg måske ikke så meget at tilføje.
Har tilfældigvis konstrueret store stalde et par gange før, fra det første pennestrøg til og med den sidste svejsning på kunstsmedearbejdet.
Lad mig anbefale god læsning:
Att Bygga Häststall
Michael Ventorp & Per Michanek
Inst. för JB & T
S. Lantbruksuniversitetet, Lund 1995
Dette er forfatternes eksamensarbejde. Dækker masser af områder, fra fundament, vent, VVS, konstruktion, indretning, materialevalg, planløsning, foder, osv osv.
Meget nyttig læsning. Kostede typ en firehundrede og vel værd det.
Klik her for at svare