P
Hej, jeg sidder og overvejer at bygge et rundt hus med en større glasparti og undrer mig over, hvordan holdbarheden bliver. I alt 13m langt glasparti, målt på ydersiden af den rundede væg. Ingen indervægge langs denne del. På dette et lavtlutende pulttag, ca. 6 graders hældning. Principtegning vedlagt. Jeg tænker generelt, at den runde form vil hjælpe med at stabilisere det hele, men i hvert fald...
Stockholm/snezone 2.

Så, mine overvejelser
  • 3m høje stolper i forkant som dragere står på. Kan konstruktionsvirke klare dette, eller behøves der limtræ? Jeg antager, at det primært er buckling, der er problemet, og spørgsmålet bliver vel, hvor meget vinduesrammerne kan modstå.. Svenskt Trä anbefaler altid limtræs-stolper 90x90 i deres beregningsprogram for pulttag, hvilket føles forkert.
  • Lad os sige, at ovenstående er okay, dvs. 3m høje stolper i konstruktionsvirke. Kan jeg fastgøre vinduerne i disse stolper, eller vil det give problemer? Jeg refererer primært til den buede form på væggen, hvilket gør, at stolperne ikke er parallelle: sprækken mellem vinduesramme og stolpe bliver ca. 1,8 mm større på ydersiden af vinduet end indersiden. Bedre at fastgøre vinduerne kant-til-kant (hvis det nu kan lade sig gøre) og lade stolperne stå frit udenfor/indenfor vinduerne?
  • Jeg overvejer at udvide cirklen nogle steder, så spændvidden bliver 80 cm større. Jeg har forsøgt at google spændvidden for to skrue-limede bjælker (245+120 mm i eksempelbilledet) men har ikke fundet noget svar. Nogen der har styr på spændvidden for bjælker, der "lægges" ovenpå hinanden?
  • Nogle tanker omkring problemer, der kan opstå? Skæring skal vel undersøges.
(og ja, en konstruktør vil naturligvis regne på det, hvis tegningen nogensinde bliver til virkelighed)
 
  • Principskitse af rundt hus med glasparti og støttepæle, lavt skrånende tag. Mål: 13m langt glas, pælehøjde 3m. Vægge er ikke parallelle.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.