Hej.
Jeg skal bygge et optagestudie fra bunden, hvilket selvfølgelig er super sjovt, men det bliver jo en hel del spørgsmål, som kræver svar, som f.eks. hvordan jeg skal tænke omkring vægge. Jeg har lavet så meget research jeg kan, men man kan jo ikke stille et spørgsmål for mange gange, og I her er jo knaldgode til dette ;)

Jeg har lavet en skitse i SketchUp på hvordan jeg har tænkt. Det, som jeg selv er lidt i tvivl om, er hvordan det fungerer med at lægge en OSB-plade under yderpanelet. Jeg har set, at rigtig mange gør det, og det ser ud til at fungere, men er lidt usikker på, hvordan det fungerer med vores klima...

Indefra og ud: 2 lag gips, 1 lag OSB, dampspærre, 45x90 regel med isolering, luftspalte, 45x170 regel med isolering, OSB-plade, vindpap (?), sømregel, 21x120 yderpanel samt lister 22x45 og så lidt maling som kirsebærret på toppen.

Med venlig hilsen

• 3D-skisse af vægkonstruktion med lag: 2 lag gips, OSB, dampspærre, isolering, luftspalte, vindpap, yderpanel og malet finish.
Hej
Det du har set er muligvis i staterne på tv? I Sverige er der ikke mange, der sætter osb bag panelet, netop fordi de er følsomme over for fugt; det er aldrig godt med limede træfiberplader og fugtig miljø.

kig på
https://www.traguiden.se/om-tra/materialet-tra/trabaserade-produkter/skivmaterial1/osb-skivor/
De skriver lidt om osb-pladen og er vel ret upartiske med netop det anvendelsesområde, du overvejer.

Pladen bag panelet er til for at give stivhed og som krydsning af reglerne; højere vægge kræver ofte gips på ydersiden og træplade på indersiden, så du får stabile regler, der ikke vil bøje sig i den svage retning.
Lave vægge under 3 meter kræver ofte kun på indersiden, gips er også godt som stabilisering af reglerne.
Pladen på ydersiden gør også, at væggen bliver tæt og modstandsdygtig mod vind, ligesom dit vindpapir.
Så kommer vi også ind på små gnavere, der finder isoleringen i væggen tiltrækkende; der er metalbakker, man kan sætte i bunden, hvis man bruger vinddug.

Seneste anbefaling for luftspalte er nu 34 mm, værd at tænke på, når du bygger nyt.

• Synes
Frekvens
  • Laddar…
pjapen pjapen sagde:
Hej
De du set er muligvis i staterne på tv? i Sverige er det ikke mange som sætter osb bag panelet netop fordi de er følsomme over for fugt, aldrig godt med limede træfiberskiver og fugtig miljø.

kig på
[link]
De skriver lidt om osb pladen og er vel ret upartiske til netop det anvendelsesområde du overvejer.

Pladen bag panelet er til for at give stabilitet og som krydsning af reglerne, højere vægge kræver ofte gips på ydersiden og træplade på indersiden for at du skal få stabile regler der ikke vil bøje sig i svag retning.
lave vægge under 3 meter kræver ofte kun på indersiden, gips er også godt som stabilisering af reglerne.
pladen på ydersiden gør også at væggen bliver tæt og modstandsdygtig mod vind, samme som dit vindtæt pap.
så kommer vi også ind på små gnavere der synes at isoleringen i væggen er behagelig, der findes der metalrammer man kan sætte i bunden hvis man bruger vindtæt dug.

Seneste anbefaling for luftspalte er nu 34mm, værd at tænke på når du bygger nyt.
Tak for din input!

Ikke så meget på tv, men det stemmer at jeg er med i fora hvor de fleste bygger netop i staterne, derfor ville jeg diskutere spørgsmålet her. Væggene vil være under tre meter høje, så jeg bekymrer mig ikke om selve stabiliteten, men om lydniveauet ud. Derfor skal jeg have mindst et lag med en eller anden slags plademateriale på ydervæggen.

Skift OSB-pladen til udendørs gips.

• Synes
Frekvens
  • Laddar…
Lulaua Lulaua sagde:
Byt ut OSB-skivan mot utegips.
Ja, det lyder jo klart meget mere rimeligt. Tak.

Et tip mere er at tætne de to inderste lag med gips. Det inderste lag tætnes normalt med spartelmasse og remser i samlingerne, men sørg også for at få det så tæt som muligt mellem loftgips og væggips. Sprækken, der opstår, tætnes bedst med en fleksibel fugemasse, f.eks. tec-7.

Tæt også det næstinderste lag gips på samme måde, og forskyd samlingerne mellem de to lag gips, hvis muligt. Selv udendørsgips bør du tætne samlingerne med. Her bruges bedst tape, der er beregnet til formålet.

Det kan lyde fjollet, men netop lufttætheden gør en stor forskel i lydisolering. Af samme grund bør du tænke flere gange over ventilationen.

• Synes
Frekvens
  • Laddar…
V vectrex sagde:
Et tip mere er at tætte de to inderste lag med gips. Det inderste lag tættes jo normalt med spartelmasse og strimler i samlingerne, men sørg også for at få det så tæt som muligt mellem loftgips og væggips. Sprækken der opstår, tættes passende med en fleksibel fugemasse. F.eks. tec-7.

Tæt også det næstinderste lag gips på samme måde, og forskyd samlingerne mellem de to lag gips, hvis muligt. Selv udvendiggipsen bør du tætte samlingerne på. Her anvendes passende tape beregnet til formålet.

Det kan lyde fjollet, men netop lufttætheden gør en stor forskel i lydisolering. Af samme grund bør du tænke dig om flere gange angående ventilationen.
Absolut! Små sprækker her og der kan jo sammenlignes med ét stort hul i væggen, hvis man lægger dem sammen. Så bliver alle lag jo helt forgæves :) Der hvor luft slipper ud, slipper lyd også ud, så ventilationen bliver jo en udfordring som du siger.

Jeg antager, at det er en semiflydende konstruktion, du planlægger at bygge, dvs. ikke en flydende indre skal, men med frikoblede vægrammer og tagbjælkelag. På ydersiden sætter du udvendig gips, som allerede er foreslået. Disse kan monteres mellem reglerne, hvis du tilføjer lidt træ indvendigt i regelrummene. Antallet af lag, du beklæder, afhænger af, hvor meget lydisolering du har brug for. Gipset monterer du uden generalsamlinger og med forskydning (overlapning) i hjørnerne. Lydfælder til ventilationen kan du integrere i tagbjælkelaget. Ingen indbygget el, og betydningen af tætte gennemføringer ser du ud til at have styr på.

Jeg antager, at det er et lydstudie, der skal bygges, og da hjælper denne type produkter desværre ikke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.