Hvordan er et hus fra midten af ​​50'erne bygget? Ifølge beskrivelsen er stammerne og bjælkelaget af træ. Er det så et "plankhus?"
 
Huse fra midten af 50'erne er næsten uden undtagelse bygget med regelstomme, dvs ikke plankstomme.
 
J justusandersson sagde:
Huse fra midten af 50'erne er næsten undtagelsesvis bygget med regelstolpe, dvs ikke plankestolpe.
Ok, tak for svar. Er der nogen måde at tjekke om det er regler eller planker ved fremvisningen?
 
Mit hus fra 1953 er bygget med træstamme.
 
Så må man begynde at banke på væggene. Men reglarne/plankerne er ofte skjulte, så det er ikke så let alle gange at tolke bankelyden. Hvis huset er 11/2-plans på ca. 115 kvm, så kan man gå ud fra, at det har regelstamme. Det er nemlig bygget med statslån, og da var man nødt til at følge Boligstyrelsens regler. Den svenske stat forsøgte nemlig at mindske brugen af træ i den indenlandske byggeri, så mere kunne gå til eksport.
 
Da jeg ledte efter hus, anmodede jeg om alt fra kommunens byggelovsarkiv, det synes jeg burde være praksis for alle huskøbere. Så får man forhåbentlig oplysninger om konstruktionen via teknisk beskrivelse osv.

Kontakt din kommune og se, om du kan nå at få fat i dette inden fremvisningen.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.