Hvordan er et hus fra midten af 50'erne bygget? Ifølge beskrivelsen er stammerne og bjælkelaget af træ. Er det så et "plankhus?"
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Huse fra midten af 50'erne er næsten uden undtagelse bygget med regelstomme, dvs ikke plankstomme.
Altvidende
· Stockholm
· 1 831 indlæg
Mit hus fra 1953 er bygget med træstamme.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Så må man begynde at banke på væggene. Men reglarne/plankerne er ofte skjulte, så det er ikke så let alle gange at tolke bankelyden. Hvis huset er 11/2-plans på ca. 115 kvm, så kan man gå ud fra, at det har regelstamme. Det er nemlig bygget med statslån, og da var man nødt til at følge Boligstyrelsens regler. Den svenske stat forsøgte nemlig at mindske brugen af træ i den indenlandske byggeri, så mere kunne gå til eksport.
Da jeg ledte efter hus, anmodede jeg om alt fra kommunens byggelovsarkiv, det synes jeg burde være praksis for alle huskøbere. Så får man forhåbentlig oplysninger om konstruktionen via teknisk beskrivelse osv.
Kontakt din kommune og se, om du kan nå at få fat i dette inden fremvisningen.
Kontakt din kommune og se, om du kan nå at få fat i dette inden fremvisningen.
Klik her for at svare
