Jeg skal lave en tilbygning på ca. 7,5x12m med et pulttag.
Jeg vil gerne konstruere med bjælke i stedet for pulttagstol, mest for taghøjde og skrånende loft.

Limtræ synes at blive både tungt og dyrt, jeg regnede ud 90x360 som en passende dimension.

Mit spørgsmål er så, om man ikke kunne konstruere kassebjælker efter følgende metode;
fingersamlede C24 45x145x8,5M, med 500mm P30 konstruktionskrydsfiner limet og skruet på ydersiderne. Jeg har et mekanisk værksted, og bygger i så fald en pressejig med hydrauliske cylindre til limningen.

Hvis dette er muligt at gennemføre, hvordan beregnes en sådan bjælke?

Interessant tanke, generelt kan jeg godt lide at løse tingene selv.
Men du nævner prisen som en grund, bliver det virkelig billigere at bygge en pressjigg end at købe en limträbalk?

Gabbe1 sagde:
Interessant tanke, generelt kan jeg godt lide at løse tingene på egen hånd.
Men du nævner prisen som en grund, bliver det virkelig billigere at bygge en pressjig end at købe en limtræsbjælke?
Pressjiggens omkostning slipper jeg for, har allerede alt nødvendigt materiale. Ellers ville kalkylen nok blive lidt skæv...

Har selv gjort på denne måde men med 2 stk. 45x220 (K 24) limmet kant til kant. Derefter skruelimmede jeg K-plyfa på begge sider med forskudte samlinger. Kløvede derefter til bjælken til den hældning jeg ønskede. Fungerede rigtig godt på 4 m. spænd og tunge snelaster.

En 3D-model af en konstruktion med 400mm krydsfiner og 120x45 regler, set fra en vinkel, viser strukturens dimensioner og sammensætning.

Vedhæfter et lille billede af min påtænkte konstruktion. I dette tilfælde 400mm plywood og 120x45 regel.

Har du kontrolregnet, så du får den samme stivhed på din kassedrager som på limtræsbjælken?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.