Jeg er i gang med at lave et walk in closet, hvor jeg skal have en frit hængende hylde fra væg til væg. Hylden skal bære en bøjlestang, og ovenpå vil der blive opbevaret alt muligt. Der er 4 meter mellem væggene, og dybden skal være 60 cm. Undersiden skal males og have en flot finish, mens der ikke er de samme krav til oversiden, da den ikke er synlig.
Jeg tænker, at jeg skal have lister på sidevæggene samt på bagvæggen, hvor hylden hviler. Fortil kan jeg bruge tre stolper med én meters mellemrum, alternativt kun én stolpe i midten, hvis det er tilstrækkeligt.
Problemet er, at der er 4 meter, hvilket betyder, at jeg har brug for en samling, som jeg sandsynligvis vil spartle for at skjule inden maling. Men det store problem er, at jeg vil indfælde en lysliste ca. 10-15 cm fra forkanten. Til dette har jeg brug for en rille, der er 6 mm dyb og 15 mm bred.
Jeg har kigget på limtræplader i fyr/gran hos Bauhaus (27x600x2400). Jeg tror, det ville fungere, men kvaliteten virker ikke overbevisende, og pladerne var ret konkave.
Hvad kan man ellers bruge, der kan klare en rille til lyslisten? Krydsfiner, spånplade. Kan man tage f.eks. 22x70 som en ramme og så beklæde den med et plademateriale, så man får en hul hylde, men som stadig er holdbar (bliver dog ret høj)?
En almindelig bordplade fås i de mål, men tjek først, at du kan få den ind gennem døråbningen. Ellers er mdf praktisk, og hvis du køber to plader, kan du fordoble tykkelsen med en forskudt samling, og med den rette tykkelse kan du undgå stolperne. Det ville jeg dog helst løse med en tværvæg mellem hylde og loft, men det passer måske ikke med de øvrige planer.
Ingen problemer med at fræse i mdf, men for al fræsning tester man først på stumper.
Var inde på bordplade i laminat først, holde prisen nede, men fandt ingen hvid på 4 m. Skal også have den samme på den modsatte væg, så skal altså have to hylder på 4 m.
Men det skete så, at om morgenen, da jeg stod op, fik jeg øje på den ramme, jeg byggede for at have kommode-delen på, men som vi fjernede, da det blev for højt ellers. Den lå så fint på gulvet, og da tænkte jeg, hvorfor ikke beklæde den med mdf ganske enkelt.
Jeg måtte udskifte tværreglerne med lidt længere, da hylden skal være 60 cm dyb, og så tog jeg til K-rauta og købte 6mm Mdf, som de skar til i de rigtige mål for mig. Så skar jeg direkte, så jeg fik 16 mm åbning til aluminiumslisten. Derefter limede/spikede jeg fast på over- og undersiden samt forkant. Så nu er der kun spartling og maling tilbage.
Omkostningerne blev meget lavere også. Reglar måske 200, mdf 350 og farve og spartelmasse 200, dette da for en hylde.
Det er en solid sag, men ingen problemer at løfte selv.