Jeg bygger et hus i letbeton (Ytong) og har valgt at sætte gesims ved tagfoden (trappeformet udsmykning). De to nederste er i letbeton og er muret fast. Den øverste skal jeg konstruere af noget træværk. Dels for at der skal være en luftspalte nogle steder og dels for at jeg skal kunne skrue tagrenden fast i den. Tanken er, at alle tre skal være lige pudset, når det er færdigt (hvidmalet).
Jeg overvejer hvilket materiale jeg skal bruge. Brædder og lægter eller er det bedre med noget plademateriale (OSB, krydsfiner, etc.)? Er der ikke risiko for at brædder vrider sig med tiden, så der opstår sprækker og det bliver "grim"?
Hvis man vælger plader, kan de så modstå fugt med årene?
Ikke mange svar på over fem år Jeg kan meddele, at jeg til sidst valgte at lægge yderligere en letbetonsten (plade) øverst. Luftspalten skippede vi og isolerede med celluloseisolering i stedet. Tagrenden fastgjorde vi i nederkanten af taget (råsponten).
Ikke mange svar på over fem år Jeg kan meddele, at jeg til sidst valgte at lægge endnu en letbetonsten (plade) øverst. Luftspalten droppede vi og isolerede med celluloseisolering i stedet. Tagrenden fastgjorde vi i underkanten af taget (råspærene).
Hej,
Vi vil forsøge at lave en gesims ligesom din, men har ikke rigtig støtte i muren til at en mursten eller letbetonsten ville få en stabil støtte. Hvordan gjorde du, da du lagde den sidste letbetonsten, havde du støtte til den, eller skruede/limede du den fast på en måde?
Hej,
Vi vil forsøge at få til en gesims ligesom din, men har ikke rigtig støtte i muren for at en mursten eller letbetonsten skulle få en stabil støtte. Hvordan gjorde du, da du lagde den sidste letbetonsten, havde du støtte for den, eller skruede/limede du den fast på en eller anden måde?
Hej!
Vi lagde en lidt større plade for hver "gesims" (niveau). Den sidste sten/plade er dog meget mindre. Dels fordi vi løb tør for sten, og dels for at spare lidt penge. Hele huset er muret med en speciallim, som bliver stenhård, når den tørrer. Se billeder...
Ikke mange svar på over fem år Jeg kan meddele, at jeg til sidst valgte at lægge endnu en gasbetonsten (plade) øverst. Luftspalten sprang vi over og isolerede med cellulosaisolering i stedet. Tagrenden fæstede vi i nederkanten af taget (råspær).
Har du billeder af slutresultatet? Har I også gesims på gavlene?
Hej,
Vi vil forsøge at lave en gesims som din, men har ikke rigtig støtte i muren til at en mursten eller letbetonsten ville få en stabil støtte. Hvordan gjorde du, da du lagde den sidste letbetonsten, havde du støtte til den, eller skruede/limede du den fast på en måde?
Er i startfasen med at lave en tagskægsgesims på mit hus fra 40'erne. Vil nok bruge illbrucks stenlim og supplere med en solid letbetonskrue for at fastgøre letbetonen til væggen. Fandt I en løsning?
Er i startgropene for at lave en tagskortgesims på mit hus fra 40'erne. Jeg vil nok bruge illbrucks stenlim og supplere med en solid letbetonskrue for at fastgøre letbetonen mod væggen. Fandt I nogen løsning?
Vi har skåret "gesims" ud af superhård flamingo og limet med udendørs fliselim. Skal så nettes og pudses sammen med facaden.
Kaprer tråden lidt og laver en lille opdatering i tilfælde af at flere end jeg har undret sig: testede i weekenden at lime et stykke letbeton direkte på facaden med tyndfuge mørtel. Havde ikke de store forhåbninger om at det ville fæstne godt nok, men jeg tog fejl.
Lagde mørtel på en sten og smækkede den fast på væggen, støttet af to pudseklammer, lod det stå et døgn. Hammerede lidt forsigtigt, hammerede lidt hårdere - slog så stenen revnede. Nedenfor er et billede hvor jeg med lidt over 100 kilo står på stenen - tyndfuge mørtel er tilsyneladende stærkt.
Ikke mange svar på over fem år Jeg kan meddele, at jeg til sidst valgte at lægge endnu en letbetonsten (plade) øverst. Luftspalten droppede vi og isolerede med cellulosaisolering i stedet. Tagrenden fastgjorde vi i nederkanten af taget (råsponten).
Interessant! Dette vidste jeg ikke noget om med cellulosaisolering. Er der en tråd, hvor man kan læse mere om dette?