Hjælp.
I dag da jeg kom ud til mit husbyggeri, så jeg, at der havde dannet sig kondens på oversiden af diffusionsplasten i forstuen
Hvad kan det skyldes?
Jeg har været omhyggelig med plasten og har tapet alle samlinger.
Taget er et pulttag med konstruktionen set indefra.
28x70 Gles
Plast
260mm isolering
25mm luftspalte
Råspont
Underlagspapp
Falset tag
I dag da jeg kom ud til mit husbyggeri, så jeg, at der havde dannet sig kondens på oversiden af diffusionsplasten i forstuen
Hvad kan det skyldes?
Jeg har været omhyggelig med plasten og har tapet alle samlinger.
Taget er et pulttag med konstruktionen set indefra.
28x70 Gles
Plast
260mm isolering
25mm luftspalte
Råspont
Underlagspapp
Falset tag
Antager at du mener kondens på isoleringssiden af plasten. Tyder på, at det er koldere i huset end i isoleringen. Ikke tændt for varmen endnu? Det kan blive sådan på denne tid af året, når solen skinner, og det er koldt indendørs. Byggefugt kan også bidrage.
Har kun haft lidt bygvarme cirka 10 grader nu her om vinteren.
Har ikke set nogen kondens før nu til påske, når det er blevet varmere udenfor.
Taget vender mod syd, så det bliver nok varmt.
Tror du, at det ordner sig, når man får rigtig varme og ventilation, eller burde man træffe nogle foranstaltninger?
Har ikke set nogen kondens før nu til påske, når det er blevet varmere udenfor.
Taget vender mod syd, så det bliver nok varmt.
Tror du, at det ordner sig, når man får rigtig varme og ventilation, eller burde man træffe nogle foranstaltninger?
Jeg ville ikke være bekymret. En sådan konstruktion er lavet for at det skal være varmere på indersiden. Hvis det er omvendt, kan man få kondens på den forkerte side af plasten. Derfor anbefaler man normalt ikke plast i uopvarmede bygninger.
Måske er det lidt overraskende, at den varme luft kommer ned gennem isoleringen og kan kondensere på plasten. Tænker, at varmen også burde isoleres væk i den retning. Men på en sydside med bagende sol og metaltag kan vinden (en luftspalte her bare antager jeg) blive ekstremt varm, så det er måske ikke så mærkeligt.
Måske er det lidt overraskende, at den varme luft kommer ned gennem isoleringen og kan kondensere på plasten. Tænker, at varmen også burde isoleres væk i den retning. Men på en sydside med bagende sol og metaltag kan vinden (en luftspalte her bare antager jeg) blive ekstremt varm, så det er måske ikke så mærkeligt.
Har sat en byggflækt i forstuen og begynder at se, at kondensen tørrer op.
Så det er nok præcis som du siger, at det var meget koldere på indersiden nu, når forårssolen varmer.
Tak så meget for din forklaring blev lidt bekymret over, at noget var galt.
Så det er nok præcis som du siger, at det var meget koldere på indersiden nu, når forårssolen varmer.
Tak så meget for din forklaring blev lidt bekymret over, at noget var galt.
Klik her for at svare