3,716 læst ·
30 svar
4k læst
30 svar
Kondens i yderhjørne
Formentlig ikke så længe du ikke har rene kuldebroer i væggene..H Harey sagde:
Hvis du tørrer huset ud med en affugter i den tid, du færdiggør det. Når du først er færdig, tager til og fra luften hånd om huset…
Ikke helt enkelt at tyde det, du ser i varmekameraet. Det kan være svært at afgøre, hvad der er en eller flere bjælker, eller om det er manglen på isolering.
At sammenligne hjørnerne kan være en måde.
At sammenligne hjørnerne kan være en måde.
Ok, men dette er noget, som ikke behøver at blive taget i betragtning i øjeblikket, ikke? Bare ind med affugter under byggetiden, så når FVP er på plads, og pladen har fået tid til at tørre, burde der ikke være nogle problemer? Men du nævner fravær af isolering... kan det være, at der mangler indvendig isolering, eller mener du udvendig? Hvis det er udvendig på stommen, man mener, så er det jo et stort problem og omfattende indgreb, der skal laves... :/Karl-Ove Qvarfordt sagde:
Fraværet af isolering blev nævnt af en anden tidligere i tråden. Jeg tror ikke, det er tilfældet.H Harey sagde:Ok, men dette er noget, der ikke behøver tages hensyn til i dag? Bare ind med affugter under byggetiden, så når FVP er på plads og pladen har tørret, bør der ikke være nogen problemer?
Men mangel på isolering nævner du... kan det være, at der mangler indvendig isolering, eller mener du udvendigt? Hvis det er udvendigt i rammen, man mener, så er dette et stort problem og omfattende indgreb, der skal gøres... :/
Så nævntes varmekamera, jeg påpegede bare, hvor svært det er at tyde det, man ser i det.
Jeg synes, du kan købe en hygrometer, koster ikke så mgt. Sæt den op på nogle forskellige steder i huset, du bygger. Så tager du og sætter den op der, du bor nu og sammenligner den relative luftfugtighed. Så har du et godt svar på, om du har brug for affugter.
Hvilket jeg tror, du har brug for.
Hvilket jeg tror, du har brug for.
U
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
· 2 604 indlæg
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
- 2,604 indlæg
Fugten kommer højst sandsynligt fra materialet.
I dag er de fleste dygtige byggere og konstruktører så bevidste om kuldebroer, at det sandsynligvis ikke er problemet. Det samme med mængden af isolering.
Jeg tror bare, det er så enkelt, at luften ikke lige så let cirkulerer i hjørnerne. Så bliver der koldere områder, som ikke udsættes for konvektion.
Dette kommer slet ikke til at være et problem, når alt materialet først tørrer færdigt, og du har justeret ventilationen. Jeg ville undgå at beklæde væggene, indtil der ikke længere er kondens, og hvis du vil arbejde videre allerede nu, går det meget hurtigere, hvis du bruger en affugter.
I dag er de fleste dygtige byggere og konstruktører så bevidste om kuldebroer, at det sandsynligvis ikke er problemet. Det samme med mængden af isolering.
Jeg tror bare, det er så enkelt, at luften ikke lige så let cirkulerer i hjørnerne. Så bliver der koldere områder, som ikke udsættes for konvektion.
Dette kommer slet ikke til at være et problem, når alt materialet først tørrer færdigt, og du har justeret ventilationen. Jeg ville undgå at beklæde væggene, indtil der ikke længere er kondens, og hvis du vil arbejde videre allerede nu, går det meget hurtigere, hvis du bruger en affugter.