Jeg har et problem med fugt i et af rummene i min kælder.
Rummet er 18m2 stort og har to ydervægge med to vinduer, som har hver sin radiator.
Disse vægge har følgende materialer:

plast -> cellplast -> træregler -> træpanel

Der dannes kondens på byggeplasten under et af vinduerne, men ikke andre steder ?!?!
Nogen der ved, hvad dette skyldes, og hvad der er en passende løsning?

du må nok præcisere konstruktionen lidt.. har du indvendig træpanel på væggene ser du vel ikke plasten eller? synes dog generelt, at du nok bør fjerne plasten i kældervæggen, da det forhindrer væggen i at ånde.

At et materiale "ånder" er ikke altid af gavn. I dette tilfælde er det for eksempel godt, hvis fugten bliver på ydersiden af plasten i stedet for at "ånde" indad og forårsage skimmel på det fugtfølsomme materiale indenfor.

Derimod ville jeg være enig i, at det bedste i kældre generelt er en diffusionsåben væg uden organiske materialer.

Jeg har boret huller i panelet lidt overalt for at se, om der netop var skjult fugt bag væggen.

At der bliver kondens netop der, skyldes sandsynligvis, at det er koldere omkring vinduet. Men er kondensen på indersiden eller ydersiden af plasten? Det er ikke så underligt, hvis fugt fra muren kondenserer på ydersiden af plasten, hvor den er koldest.

Hvilken type opvarmning har du? Fungerer radiatoren? Hvilken temperatur er der i rummet?

Og hvad er der for ventilation i rummet?

Jeg har vandbåren varme (fjernvarme).
Begge radiatorer fungerer godt, underligt nok er der ikke kondens under det andet vindue.

Det er på "indsiden", siden mod celloplasten, det bliver kondens.
yerrvæg -> plast "kondens" -> celloplast -> træregler -> træpanel

temperaturen er 17-18 grader
Ingen anden ventilation end de gamle 2-glasvinduer.

Det er ikke så mærkeligt, at kondensen dannes på indersiden af plasten. Når den varme indeluft afkøles ved vinduet, falder fugten i luften ud i form af kondens mod den kolde overflade, som plasten udgør.

Årsagen til, at dette kun sker ved ét af vinduerne, er fordi det er koldere ved dette vindue (pga. dårligere isolering, vinduets placering el. lign.)

Forstod nok det, det som forvirrede mig var, at plasten under det andet vindue ikke havde kondens.

Nogle forslag til, hvad man skal gøre ved det, hvis man ikke ønsker det rigtig koldt.
Isolere udefra er ikke aktuelt...

Kan man f.eks. afhjælpe dette med mere varme i form af el-/olie-elementer?
Der er faktisk en åben pejs i rummet med en indsats, men det føles ikke så sjovt at skulle fyre der kontinuerligt.

En anden sikker måde er at rive alt ned fra væggene indtil pudsen (noget som jeg har gjort/er i gang med), men jeg gætter på, at du heller ikke er så interesseret i det. Har du prøvet affugter? Hvordan er det med dine nedløbsrør? Ender de ved hjørnet af huset eller går de til regnvandsledninger?

Affugtere er sikkert meget gode, men det nemmeste at starte med er vel at sørge for, at der er ventilation i rummet.

ok.

Med ventilation antager jeg, at du mener til ude-luften.

Huset er gammelt og er selvventileret, ej mekanik.
Begge vinduer trækker luft ind (føles koldt omkring de gamle vinduer)

Kan dette være for lidt ventilation?
Skal man måske sætte en ventil ind?

Med ventilation menes nok FRAluft, dvs. en ventil som suger luft ud fra rummet. Men hvis det er som du siger, at det trækker kold luft ind, så kan det jo være netop der, problemet ligger.

Dvs. varm luft i rummet indeholder meget fugt, den køles af kold luft og kan ikke holde på fugten, hvorefter den kondenseres på første bedste overflade.

For at ventilationen skal fungere, skal der være både til- og fra-luft. Kommer der ingen luft ind, kan ingen komme ud. Nu er dit hus ikke så nyt, så tilluft kommer vel lidt overalt, og det er ikke optimalt. Du har fjernvarme, og dermed er skorstenen kold, og hermed fungerer fra-luftsventilationen dårligt.

I det aktuelle rum har du en brændeovn, start med at åbne spjæld og døre i den, selvom skorstenen er kold, burde den give lidt fra-luftsventilation. Sæt et par tilluftsventiler i kælderen, de kan monteres i andre rum i kælderen, bare luften har mulighed for at cirkulere. Hvis problemet med kondens mindskes med disse tiltag, kan du ordne med en bedre fra-luftsventilation, f.eks. en fra-luftsventilator i en ledig kanal i skorstenen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.