3,449 læst ·
13 svar
3k læst
13 svar
Kommentarer til dimensionering af stamme til stort skur
Jeg tager gerne imod kommentarer vedrørende skuret, jeg planlægger. Jeg vil holde det så enkelt og økonomisk som muligt, men stadig være sikker/ordentligt nok.
5x8 m ydermål
3 m høje vægge
95x45 stående regler/syll/hammere cc 120 (det vil aldrig være aktuelt med isolering)
Et par "snedregler" pr. væg for at forhindre, at væggen bøjer sig
70x45 udenpåliggende horisontale sømregler (dels for at sømme panel samt for at forhindre, at de stående regler bøjer sig for vægten fra spær)
Spær W-sort, ca. 14 grader (5 m spændvidde) som hviler direkte ovenfor de stående regler (dvs. cc 120). Taget bliver et let pladetag, men spær dimensioneres til et tungt tag i snezone 3 (bor lavland Sundsvall)
En speciel overvejelse jeg har, er hvordan man gør med en kortside, som stort set vil være helt åben eller består af døre/porte: hvordan gør man, hvis der ikke er plads til snedregler for at opfange vindkræfter sidelæns?
Nu var det jo stommen, jeg ville have kommentarer på, men jeg tager gerne imod tips til en enkel grund til dette byggeri også. Hensigten er at opbevare en campingvogn samt andre redskaber/køretøjer i skuret. Jeg vil ikke støbe en plade, men vil have det mere basic end det...
5x8 m ydermål
3 m høje vægge
95x45 stående regler/syll/hammere cc 120 (det vil aldrig være aktuelt med isolering)
Et par "snedregler" pr. væg for at forhindre, at væggen bøjer sig
70x45 udenpåliggende horisontale sømregler (dels for at sømme panel samt for at forhindre, at de stående regler bøjer sig for vægten fra spær)
Spær W-sort, ca. 14 grader (5 m spændvidde) som hviler direkte ovenfor de stående regler (dvs. cc 120). Taget bliver et let pladetag, men spær dimensioneres til et tungt tag i snezone 3 (bor lavland Sundsvall)
En speciel overvejelse jeg har, er hvordan man gør med en kortside, som stort set vil være helt åben eller består af døre/porte: hvordan gør man, hvis der ikke er plads til snedregler for at opfange vindkræfter sidelæns?
Nu var det jo stommen, jeg ville have kommentarer på, men jeg tager gerne imod tips til en enkel grund til dette byggeri også. Hensigten er at opbevare en campingvogn samt andre redskaber/køretøjer i skuret. Jeg vil ikke støbe en plade, men vil have det mere basic end det...
Dette lyder meget som det udhus, jeg byggede i efteråret, jeg har samme dimensioner på rammen og samme type tagspær og tag. Jeg har dog en skillevæg inde i udhuset, så vindkrafterne i sidled er ikke et problem i mit tilfælde.
Fundamentet lavede jeg ved at grave ned til fast jord, anlægge og jævne med 8-16 makadam og derefter mure to lag lecablokke (hvoraf det andet lag stikker op over jorden). Remmen er derefter fastskruet i lecagrunden med facadeplugge.
Fundamentet lavede jeg ved at grave ned til fast jord, anlægge og jævne med 8-16 makadam og derefter mure to lag lecablokke (hvoraf det andet lag stikker op over jorden). Remmen er derefter fastskruet i lecagrunden med facadeplugge.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
En måde at håndtere "sidkrafterne" er at sætte skiver på væggene, som skrues i regelsættet. Udendørsgips f.eks. stiver bygningen godt op, tror jeg. (I det mindste i min garage og lade)
Tak for svarene.
Intet problem med at køre cc 120 på stående reglar synes I?
Grave ned til fast grund tror jeg ikke er en mulighed, da det skal stå oppe på jord som allerede er "vendt" (ned til 1-1,5m dyb) en gang, da vi gravede om kloakken for 5 år siden (så der ligger muligvis også kloakrør der). Hvad tror I om kun at udjævne/padde nogle centimeter grus og mure (et skift?) ovenpå det? Måske skal det hæves med donkraft og justeres på nogle steder efter nogle år, men det kan jeg leve med.. dumt eller okay?
Angående sidekræfter: problemet med den væg jeg taler om er netop, at det knapt bliver en væg (kun åbning/port), måske et par centimeter samlet på 5,5m..
Intet problem med at køre cc 120 på stående reglar synes I?
Grave ned til fast grund tror jeg ikke er en mulighed, da det skal stå oppe på jord som allerede er "vendt" (ned til 1-1,5m dyb) en gang, da vi gravede om kloakken for 5 år siden (så der ligger muligvis også kloakrør der). Hvad tror I om kun at udjævne/padde nogle centimeter grus og mure (et skift?) ovenpå det? Måske skal det hæves med donkraft og justeres på nogle steder efter nogle år, men det kan jeg leve med.. dumt eller okay?
Angående sidekræfter: problemet med den væg jeg taler om er netop, at det knapt bliver en væg (kun åbning/port), måske et par centimeter samlet på 5,5m..
Sæt skråstivere i de væggestykker, der bliver tilbage, du kan lade strækkene gå op i tagspær for at få bedre "tag".
Skruv tagpladen ordentligt fast, så den hjælper med at flytte kraften til den anden kortvæg.
Du kan evt. også komplementere med en diagonalstiver, der sidder i tagspærenes underarm, altså diagonalt over hele bygningen.
Skruv tagpladen ordentligt fast, så den hjælper med at flytte kraften til den anden kortvæg.
Du kan evt. også komplementere med en diagonalstiver, der sidder i tagspærenes underarm, altså diagonalt over hele bygningen.
Har haft problemer med at få fat i nogen til at hjælpe mig med at grave, så jeg troede ikke, at det ville blive til noget i år. Men nu skal naboen leje en bobcat i en uge, så jeg overvejer at udføre jordarbejdet selv. Så nu modtages gerne tips igen til den enklest mulige fundering til mit skur. Gabbe1, dit udhusbyggeri lyder interessant, har du kun makadam som gulv inde i udhuset, eller har du støbt en plade senere?
Jeg lagde lidt singel, støbte en bjælke på ca. 30 cm dyb og murede 3 lag leca og så en liggende regel fastspikret og byggede videre derfra, armering i hvert lag. Jeg har pinnmo, så jorden drænerer godt. Nogle små revner på 9 år. Det var meningen, at det kun skulle blive et skur... men det ene førte til det andet, så nu er det isoleret med 140mm i 2 etager. Værksted nedenunder og maleratelier ovenpå.
Min avatar viser, hvordan det ser ud...
Min avatar viser, hvordan det ser ud...
Jeg har pakket makadam 8-16, så lagde jeg nogle cm stenmel på det og jævnede af, inden jeg lagde 33x33cm fliser fra byggmax.TheJaff sagde:Har haft problem med at få fat i nogen til at hjælpe mig med at grave, så jeg troede ikke, det ville blive til noget i år. Men nu skal naboen leje en bobcat en uge, så jeg overvejer at lave jordarbejdet selv. Så nu modtages der gerne tips igen på den enklest mulige fundering til mit skur. Gabbe1, dit udhusprojekt lyder interessant, har du kun makadam som gulv inde i udhuset, eller har du støbt en plade senere?
Jeg vil helst undgå at støbe sokkel og mure, samtidig med at jeg synes det føles dyrt med f.eks. ALBA-elementer, og så skal man jo desuden have en stor maskine til at transportere/løfte på plads.. hvad tror I om følgende?:
- Grave et par decimeter ud og fylde/pakke med makadam
- Lægge drænrør rundt omkring
- med CC 240 enten bare lægge stenplader direkte på jorden (helst), alternativt grave ned for pæle
- Bruge trykbehandlede dobbelte stående 170x45 som kantbjælke med overlappende samlinger (får så automatisk en 90 bred fodrem til at fastgøre stående regler i)
- Fylde op med nogle cm singels efterfølgende indeni/omkring (måske mest for udseendets skyld)
Det er vel mao "åben pælefundament" jeg overvejer, men helst uden pæle
Er der nogen åbenlyse problemer med dette? Kan bygningen endda blæse væk, hvis den ikke sidder fast i jorden?
Hvis det fungerer, har jeg altså en færdig kantbjælke, der koster ca. 1400 kr, tager vel 1 time at save/skru sammen og er bærende med CC240 (hvis det skal justeres efter nogle år).
- Grave et par decimeter ud og fylde/pakke med makadam
- Lægge drænrør rundt omkring
- med CC 240 enten bare lægge stenplader direkte på jorden (helst), alternativt grave ned for pæle
- Bruge trykbehandlede dobbelte stående 170x45 som kantbjælke med overlappende samlinger (får så automatisk en 90 bred fodrem til at fastgøre stående regler i)
- Fylde op med nogle cm singels efterfølgende indeni/omkring (måske mest for udseendets skyld)
Det er vel mao "åben pælefundament" jeg overvejer, men helst uden pæle
Hvis det fungerer, har jeg altså en færdig kantbjælke, der koster ca. 1400 kr, tager vel 1 time at save/skru sammen og er bærende med CC240 (hvis det skal justeres efter nogle år).
Jeg tror ikke trykimpregnerede regler i makadam bliver en kilde til problemer, men lige så stabilt som en muret sokkel bliver det nok ikke. Men får du hele konstruktionen højt nok fra jorden med 170mm regler på højkant? Min sokkel er som sagt 40cm høj (hvoraf halvdelen er nedgravet).
Så kan jeg også synes, at det er pænere med en pudset sokkel sammenlignet med trykimprægneret træ.
Så kan jeg også synes, at det er pænere med en pudset sokkel sammenlignet med trykimprægneret træ.
Jeg tænkte at have plinterne cirka i niveau med jorden, så på den måde kommer resten af stommen 17 cm over jorden (sammenlignet med dine 20 cm). Jo, det æstetiske er jo en smagssag, men for mig fungerer det (dessuden kommer panelet ud 5 cm, og jeg trækker det måske ned, så kun 10 cm bliver synligt, læg lidt græsvækst til det, så
)
Lille statusopdatering: jeg havde held med at kommunen udførte lidt grøftegravning med en 20 tons maskine langs vejen, hvor vi bor, så jeg fik to lastbiler fyldjord samt formning og udjævning for en billig penge af dem. Nu er snart stolperne på plads (bruger minigraveren til at grave dem ned), og i morgen kommer 12 ton 0-40 bærelag, som skal spredes ud. 5 af 7 tagspær er desuden allerede sammenskrevet. Nogle gange kan det gå hurtigt, når stjernerne står rigtigt..
Klik her for at svare