1,469 læst ·
3 svar
1k læst
3 svar
Kombinere hængslerne glas/glas og væg/glas
Forsøger at løse et problem og ville sætte pris på lidt støtte og idéer.
Jeg skal montere en glasdør, der skal hænge på to forskellige hængsler, et glas/glas og det andet er væg/glas. Producenten af hængslerne synes ikke at have tænkt på, at disse skal kunne kombineres, hvilket resulterer i, at afstanden mellem væggen og glasdøren bliver større ved væg/glas hængslet end mellem glaspanelerne ved glas/glas hængslet.
Nu skal jeg kombinere disse og undrer mig over, hvordan jeg skal gøre. Skal jeg lade glasset "hænge ud" med ca. 6mm, eller skal væg/glas hængslet fræses ind i væggen. Målet er, at sprækken mellem glasdøren og væggen/glasset skal være omtrent den samme og ikke som nu, 4mm mellem den faste glas og glasdøren og 10mm mellem væggen og glasdøren.
Tegningen hjælper nok med at forstå, hvad jeg mener.
Jeg skal montere en glasdør, der skal hænge på to forskellige hængsler, et glas/glas og det andet er væg/glas. Producenten af hængslerne synes ikke at have tænkt på, at disse skal kunne kombineres, hvilket resulterer i, at afstanden mellem væggen og glasdøren bliver større ved væg/glas hængslet end mellem glaspanelerne ved glas/glas hængslet.
Nu skal jeg kombinere disse og undrer mig over, hvordan jeg skal gøre. Skal jeg lade glasset "hænge ud" med ca. 6mm, eller skal væg/glas hængslet fræses ind i væggen. Målet er, at sprækken mellem glasdøren og væggen/glasset skal være omtrent den samme og ikke som nu, 4mm mellem den faste glas og glasdøren og 10mm mellem væggen og glasdøren.
Hej!E eestere sagde:Forsøger at løse et problem og ville sætte pris på lidt støtte og idéer.
Skal montere en glasdør, der skal hænge på to forskellige hængsler, et glas/glas og det andet er væg/glas. Producenten af hængslerne ser ikke ud til at have tænkt, at disse skulle kunne kombineres, hvilket resulterer i, at afstanden mellem væggen og glasdøren bliver større ved væg/glas hængslet end mellem glassene ved glas/glas hængslet.
Nu skal jeg kombinere disse og undrer mig over, hvordan jeg skal gøre det. Skal jeg lade glasset "hænge ud" med ca. 6mm, eller skal væg/glas-hængslet fræses ind i væggen. Målet er, at spalten mellem glasdøren og væggen/glasset skal være omtrent den samme og ikke som nu, 4mm mellem det faste glas og glasdøren og 10mm mellem væggen og glasdøren.
Man skulle have gjort den nederste glasudtag lidt anderledes.

Interessant, tak, men jeg forstår ikke, hvordan det hjælper at lave disse udtag. Prøvede at bygge en model i håb om, at jeg ville begribe det, men det gør jeg stadig ikke.
Udgangspunktet er jo, at hængslerne skal sidde linjeret ovenover hinanden, så man kan åbne glasdøren. Hvis en skubbes ind eller ud, så kan man jo ikke dreje døren.
Det øverste glas stikker ud 5 mm. Alternativet jeg overvejer er at fræse i væggen og på den måde flytte beslaget til det nederste hængsel ind. Så kan det øverste glas også flyttes ind de forstyrrende 5 mm. Men at fræse i fliser er jo ikke så tillokkende...
Du må meget gerne gennemgå tegningerne for udtagene, du sendte, og se, om det bare er mig, der ikke følger med, og i så fald uddybe gerne!
Udgangspunktet er jo, at hængslerne skal sidde linjeret ovenover hinanden, så man kan åbne glasdøren. Hvis en skubbes ind eller ud, så kan man jo ikke dreje døren.
Det øverste glas stikker ud 5 mm. Alternativet jeg overvejer er at fræse i væggen og på den måde flytte beslaget til det nederste hængsel ind. Så kan det øverste glas også flyttes ind de forstyrrende 5 mm. Men at fræse i fliser er jo ikke så tillokkende...
Du må meget gerne gennemgå tegningerne for udtagene, du sendte, og se, om det bare er mig, der ikke følger med, og i så fald uddybe gerne!
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Ramfri inglasning av balkong
Utbyggnad och tillbyggnad -
Övergång mellan glastak och betongpannetak
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Kombinera glasskiva och kakel i köket
Frågor om kök och inredning -
Kombinera kopplade 2-glas-fönster med innanfönster?
Fönster & Dörrar -
Hur "kombinera" glasull & spån i yttervägg
Isolering