Hej,

Er snart i færd med at sætte det nye køkken op og har lidt overvejelser om, hvordan disse skal fastgøres. Væggen er stålregler med enkeltgips, og på dette har de tidligere stammer siddet uden problemer siden bygningen blev opført i -91. Nu er jeg lidt usikker på dette, da jeg har læst om, at mange er tvivlende over for at sætte køkkenskabe på gips. Hvor meget bæreevne kan man regne med, at gipsekspandere har? Skabene tidligere ser ud til at have været fastgjort i netop stålreglerne, hvor meget bærekraft findes der egentlig i disse?

Jeg vil helst ikke sætte ekstra byggeskiver op, da der er mangel på centimeter, inden man ender med bordpladen i dørkarmen, så det ligger ikke i planen.

Er der nogen der har en idé om den bedste måde at fastgøre skabene på?

Åsa Lund
Fjern gipset og erstat det med byggplader, det bliver jo alligevel skjult af skabene senere.

Nja så bliver det jo OSB (som jeg antager, at du mener) at fliselægge på, og det føles ikke så godt.

Skal du op med noget, der hænges på skinne ala Ikea, ville jeg absolut satse på at fastgøre det i reglarne. Skal du op med fastgørelsespunkter i hvert skab individuelt, bliver det mere besværligt. Ser du teoretisk på forskydningskræfter på perfekt satte expandere, burde det vel fungere, men spørgsmålet er, om det bliver stabilt med marginaler.

Du kunne altid fjerne gipsen en strækning ved fastgørelsespunkterne i overskabenes overkant og erstatte denne med krydsfiner, som fastgøres i reglarne. Det burde give bedre forudsætninger for at skrue skabene op.

Jeg købte 2 plader krydsfiner og skar dem i 3 dele på længden, fik så strimler på 40 cm, derefter skar jeg det tilsvarende ud i gipsen, hvor jeg ville have fastgørelsen, og lagde krydsfineren ind i stedet. Skar også strimler på 10 cm for at stabilisere gips/krydsfiner. Købte almindelig krydsfiner da det holder bedre fast end OSB.

Hvad gør dig usikker? Skabene har siddet på nuværende væg i 24 år uden at falde ned. Ser det ud til at have bevæget sig på en upassende måde? Hvis det har fungeret indtil nu, og du ikke skal have meget tungere ting i skabene, er det vel nemmest at fortsætte på samme måde? Det bliver stærkt af, at det er en stor plade over hele væggen. At skære gips væk og erstatte smalle strimler med krydsfiner bliver ikke nødvendigvis stærkere. På den måde bliver hele væggen svagere, og skabene får færre fæstningspunkter i reglerne. At have OSB bag ved gipsen er stærkere, og det bliver nemmere at bygge, men der findes også mange eksempler på, at enkeltgips er stærkt nok.

Nej det stemmer, der sidder nok mange køkkener i enkelgips med molly, men ældre køkkener adskiller sig fra de nuværende.
Tidligere var der en monteringsliste bag overskabene, så man kunne skrue hvor som helst i sideled, og derved f.eks. ramme en regel, i dag er der vinkler i skabene fastgjort i sidestykkerne, og de ender der hvor de ender, er man rigtig uheldig kommer man i kanten af en stålregel, og så er det ikke sjovt at få sat en molly i, boret kan måske glide på siden, så hullet ikke kommer der hvor det skal.
Tidligere havde man en kakellist som skabene hvilede på, den er der ikke mange der har i dag.
Så er det ikke helt ualmindeligt at man fejler med en molly, måske får skrågevind, så møtrikstykket løsner sig, og så er man ikke glad.
Visst er der en del bøvl med at sætte en krydsfiner op, men det er rigtig dejligt når man så skal have skabene op, bare holde op og stramme fast, færdigt.

Sæt helst i pladereglerne, brug molly der hvor det ikke passer. Plejer jo at stå på mollyen, hvad de kan tage i vægt. De plejer at tage meget kraft nedad, men ikke så meget ud, hvis du forstår, hvad jeg mener.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.