Er ved at planlægge en køkkenrenovering, hvor det nuværende køkken skal rives ud. Er lidt usikker på, hvor meget der egentlig skal rives ud for det bedste resultat, så håber på gode råd herfra ;-)

Min første idé var at rive køkkenet ud og også tage spånpladerne ned på alle væggene for at gøre det lettere for elektrikeren at trække ny el, hvor det er nødvendigt, og derefter sætte plyfa+gips op. Alternativet er at lade spånpladerne sidde og bare sætte renoveringsgips op og håbe, at elektrikeren kan løse el-installationen alligevel. Er det nemt at trække ny el i en væg uden at rive pladerne ned? Tænker, det bliver bøvlet, især hvis man skal forbi reglar osv.? El er der allerede i alle væggene (stikkontakter, lampe over køkkenbord osv.), men der skal sandsynligvis en del ny installation til stikkontakter ved køkkenbord osv.

Samme spørgsmål gælder også loftet: enten bygge det ned for at installere spots/højttalere eller lave huller i det eksisterende loft (spånplade) og bruge spots, der ikke kræver potter osv.

Hvordan ville I gøre det? Tips modtages med tak! :o

Svært at sige uden at vide præcis hvordan nye stikkontakter m.m. skal sidde i forhold til de eksisterende.

Det pæneste ville selvfølgelig være at rive væggene ned og lave det om. Jeg formoder, at elektrikeren ellers vil lægge el udenpå væggen. En mulighed kan være at trække det under overskabene, så man ikke ser det, selvom det ligger åbent.

I loftet ville jeg nok sætte spots i det eksisterende loft og så vælge LED-spots, der ikke kræver dåse. Loftshøjde er meget værd, synes jeg.

thomasx sagde:
Svært at sige uden at kende præcis hvordan nye udtag osv. skal placeres i forhold til de eksisterende.

Tak for dine tanker :-)

Ja, det bliver nok pænest at rive væggene ned og lave nyt. Jeg formoder, at elektrikeren vil lægge el uden på væggen ellers. En mulighed kan være at trække den under overskabene, så man ikke ser den, selvom den ligger åbent.

I loftet ville jeg nok have sat spots i det eksisterende loft, og da brugt LED-spots, som ikke kræver potte. Loftshøjde er meget værd, synes jeg.
Ja, lige nu hælder det nok mest til at rive ned og sætte nye vægplader op. Fordelen ved dette er, at det gør det lettere for elektrikeren, jeg kan benytte lejligheden til at tjekke ydervæggens tilstand (se at der ikke er spor af fugt osv.) samt, at jeg kan benytte lejligheden til eventuelt at sætte isolering på indervæggene for lydisolerende formål.

Hvad loftet angår, tænker jeg, at hvis jeg bygger det ned og sætter fx Huntonit-plader op, slipper jeg for 1. at sparkle/male det eksisterende loft og 2. kan let installere spots samt eventuelle lofthøjttalere uden at elektrikeren skal fiske el frem i det eksisterende loft. Ulempen er så, at jeg mister nogle cm i loftshøjde. Jeg har dårlig styr på, hvilke LED-spots der findes i dag, og som ikke kræver nogen dåse eller potte, men det føles umiddelbart sådan at installere spots i et loft, hvor isoleringen ligger direkte ovenover pladerne.

Skrev nok mest dette indlæg for at "tænke højt", da jeg har tøvet frem og tilbage. Har for nylig fundet en lang række tråde af brugeren "snowjim", som ser ud til at have gjort meget af det, jeg selv overvejer (og desuden i et hus bygget i 1970 præcis som mit) :-)

Loftplader kan du bestemt sætte direkte mod det gamle loft, hvis du vil undgå at male. Men det bliver selvfølgelig lidt nemmere med elektriciteten, hvis du bygger ned.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.