Hej!

Jeg har for lidt mere end 15 måneder siden monteret en bordplade i køkkenet, det var meget hårdt, den er 350cm lang, og jeg savede 2 huller til kogeplade og vask. Først leje bil, handle, trække stykket op til lejligheden, save i den hårde eg, det var ikke let.

Nu har jeg fået en lille revne midt på, lamellerne hvor limningen er løsnet, lille revne, men hvad sker der med tiden? Vil revnen vandre og blive stor og grim?!

Jeg undrer mig over, om jeg tør sætte en eller to stålplader på undersiden, som jeg skruer fast for at fiksere lamellerne, så de ikke revner mere, eller er det forgæves? Bliver det værre? Eller skal jeg forsøge at skrue diagonalt nedefra for at presse de adskilte lameller mod hinanden? ...men måske med risiko for, at andre lameller splittes fra hinanden?

(Bordpladen er godt indolieret, så det er ikke sprunget op på grund af min fejlhåndtering)

Hvor lang garanti er der fra Bauhaus? :-D

• Synes
Jj333
  • Laddar…
Skruvtricket lyder næsten helt umuligt i mine øjne at få til, det må kræve meget kraft for at trække dem sammen. Afhængigt af hvor slemt det er, ville jeg nok have overvejet voks.

larry78 sagde:
Skruvtrixet lyder næsten helt umuligt i mine øjne at få til, det må kræve meget kraft for at trække det sammen. Afhængigt af hvor slemt det er, ville jeg nok overveje vax.
Hej Larry,

Hvad mener du med vax?

Tror det er bivoks man plejer at bruge for at "spartle" eg for at undgå at få vand i revner osv. Jeg har kun brugt hård voks og presset det ned. Tjek med nærmeste møbelsnedker eller finsnedker. De kan nok give dig flere tips. Der findes også forskellige former for at reparere parketgulve, som formodentlig er limbaserede.

• Synes
Rebeccanna
  • Laddar…
Kan jo teste plastisk træ
i eg farve.

Mvh Putte

Fredrik.e sagde:
hvordan har du skruet pladen fast?

det kan være, at du har fastgjort pladen forkert, og det er derfor den revner.

Alle træplader skal fastgøres på følgende vis enten med vinkler eller hvis man skal skrue den fast i stommen, så skal man bore et 10mm hul i stommen og derefter bruge skrue og skive

man skal gøre dette, fordi træplader bevæger sig ret meget, selvom man ikke mærker det..
Hej!

Jeg har gjort netop på denne måde, IKEA-stammer som var forborede, jeg satte bare nogle skruer i, men måske en lille justering i stammens højde gjorde, at der blev spændinger i træet, og så revnede det. Eller også ligger den godt og revnede alligevel. Det er en lille revne, men jeg er bange for, at det udvikler sig.

Jeg skal i weekenden løsne lidt på skruerne og skrue dem ind igen, så det fikseres bedre, måske skruer jeg dem ikke helt i heller, så den kan bevæge sig lidt.

Plastik træ skal jeg måske kigge efter, men jeg tror ikke, jeg vil kunne få det ned i revnen, den er for stram. Jeg tror min idé om at fikseres med stålskive var god, men måske hjælper det slet ikke.

Ingen der ellers ved, hvad byggemarkederne har for garantier på dette? Ingen, antager jeg(?)
...altså at stavlimet bordplade kan revne....

Sådan plader er oftest ikke limet med vandfast lim!
Derfor slipper limet i fugerne.
Har selv erfaring med, at IKEAs plader ikke tåler vand.

anaitis sagde:
Sådanne plader er oftest ikke limet med vandfast lim!
Derfor slipper limet i fugerne.
Har selv erfaring med, at IKEAs plader ikke tåler vand.

Helt utroligt hvordan man kan lime uden vandfast lim! Hvad tjener det til?

• Synes
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Jeg synes, at ideen med metalpladerne er værd at prøve. Har du plads til at sætte metalvinkler med frigangshul til M8-skruv, så kan du jo sætte dem på træpladen på hver side af revnen og trække den sammen med en M8 skrue + møtrik.

Det kunne jo i øvrigt føre til, at du åbner en revne et andet sted, og at hele underskabene derefter bliver fyldt med metalvinkler ....  :-?

Træ er levende (ALDRIG!)= Skal kunne bevæge sig (fugtigt, typ efterår/forår= vil pladen udvide sig, tørt, typ sommer/vinter= vil pladen tørre/krympe)

Tjek om det er sådan, at du har skruet pladen fast, så den ikke kan bevæge sig (præcis som de andre har skrevet her, større huller end skruen eller ved at bruge møbelvinkler forebygger)
At så begynde med en variant at fastgøre metalplader under gør, at du lader pladens bevægelser blive endnu mere begrænsede, hvilket jeg tror forværrer skaden.
Havde jeg været i dine sko, havde jeg brugt "hårdvax" (blødt spartel) så pladen kan bevæge sig uhindret. Muligt at du bliver nødt til at "lægge" (spartle) i mere efterhånden. Bruges plastisk træ som bliver hårdere end træ (og er "dødt" mtrl) tror jeg revnen kommer tilbage efter et stykke tid.

At have træ ved et sådan sted som ved en vask (MEGET vand!) er dømt til at mislykkes. Det er meget flot, men det er meget arbejde med det (olieres ideligt)

For at forebygge disse revner havde jeg sat frem en gammel "sæbepumpe" fyldt med paraffinolie (eller nogen anden passende olie) på bordpladen, så man hele tiden på en nem måde kan oliere pladen. For det kræves!!

http://www.ernstp.se/Mobelrenovering.htm (Baowachs)

Gnagare sagde:
Træ er levende (ALTID!) = Skal kunne bevæge sig (fugtigt, typ efterår/forår = vil brættet udvide sig, tørt, typ sommer/vinter = vil brættet tørre/skrumpe)

Tjek om det er sådan, at du har skruet brættet fast, så det ikke kan bevæge sig (præcis som de andre har skrevet her, større huller end skruen eller ved at bruge møbelvinkler forhindrer det)
At starte med en variant for at fastgøre metalplader nedenunder, gør bevægelserne endnu mere begrænsede, hvilket jeg tror forværrer skaden.
Havde jeg været i dine sko, havde jeg brugt "hårdvoks" (blødt fyldstof), så brættet kan bevæge sig frit. Måske skal du "føje" (spartle) mere i efterfølgende. Bruges plastisk træ, der bliver hårdere end træ (og er "dødt" mtrl), tror jeg revnen kommer tilbage efter et stykke tid.

At have træ ved sådan et sted som ved en vask (MEGET vand!) er dømt til at mislykkes. Det er meget flot, men det er meget arbejde med det (skal olieres jævnligt)

For at forebygge disse revner ville jeg sætte en gammel "sæbepumpe" fyldt med paraffinolie (eller en anden passende olie) på bordpladen, så man hele tiden nemt kan olie brættet. Det kræves!!

[link] (Baowachs)
HEj!

Tak for svar!
Jeg er omhyggelig og alene i husstanden, jeg spilder meget lidt vand, har knapt lavet mad i mit køkken, ungkar som jeg er ;.) Så revnen er ikke opstået, fordi jeg har slasket med vand! ...men fordi træet lever som du siger, og måske fordi jeg har fastgjort brættet for hårdt.

Jeg vil bore skruehullerne i stammen lidt op, så brættet kan bevæge sig. Hårdvoks virker som et godt tip, men revnen er så lille, at jeg ikke engang kan putte en pengeseddel ned i den. Tænk på, at man limer to træstykker sammen, der vil være en sprække mellem disse træstykker, uanset hvor hårdt man presser dem sammen, sådan ser det ud.

Brættet har en tyk film af olie på sig, jeg har olieret det ind 3 gange, da jeg købte det, men med nogle ugers hvile imellem. Kogt linolie blandet med noget andet, som jeg har glemt navnet på.

Nej, jeg håber virkelig ikke det revner mere og ser grimt ud. Der var så meget arbejde med at få denne skide plade hjem. Dyrt også. Selvfølgelig vil jeg have granit, men betale 15.000 kr for det, nej tak! Jeg har lav løn. Det skal tilføjes, at min bænk er 3,05 meter, ikke et lille stykke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.