Hej.

Jeg kan godt lide lidt specielle løsninger og overvejer at lave en køkkenbænk af asfalt, da det meste i mit nye køkken er sort.

Har fundet ud af det meste og rådført mig med en fyr, der har arbejdet med en belægningsmaskine. Han mener, det er fuldt muligt, hvis jeg kan få stabilitet i bordpladen, tænkte at have en 3 mm plade under, så pladen ikke bøjer. Vil også fase kanterne for at minimere stenfald. Asfalten, jeg skal bruge, er rigtig "vejasfalt".

Det jeg ikke har fundet ud af er, hvordan jeg skal få en glat overflade på bænken. På en eller anden måde skal jeg lakere bænken, men eftersom asfalt er grov i strukturen, er det ikke nok at pensle lidt lak på. Jeg overvejer at hælde noget på, der kan flyde ud over bænken og hærde (som flydespartel). Samtidig skal det blive en hård overflade, det skal være helt transparent og må ikke misfarves.

Findes der flydende plast på dåse eller noget lignende? Andre forslag?

MVH

Man måske kan skrubbe asfalten efterhånden som man lægger den ud. Måske kan det blive tilstrækkelig glat?

Intet svar på spørgsmålet, men det første jeg tænker på er asfaltlugten, hvordan skal du slippe af med den?

Jeg ville gætte på en eller anden epoxiløsning for at "støbe" ind asfalten.

Almindelig epoxi gulner i hvert fald.

Epoxy som udfyldning med et uv-beskyttende laklag, dyrt og det tåler jo ingen varme eller direkte større slid. Måske hvis en tokomponentslak kan være mere holdbar. Dyrt dog afhængigt af bænkenes længde.

janwide
Måske en slidstærk glasskive over?

Lim fast en glasskive med epoxy er jo måske en smart løsning, ridser og varmebestandighed, giver UV-beskyttelse og hvis arbejdet udføres godt en helt transparent overflade

Ville gerne se, at du lægger nogle filmklip ud om produktionen...

Asfalten kan jo være op til 180 grader, når man laster den på værkerne... Ikke noget man vil have på sig... En anden overvejelse er, hvordan I skal få hjem så lidt asfalt? Den skal jo transporteres, så temperaturen holder sig, og uden at sidde fast på lad eller lignende...
Men det kan vel løses iof...

Prøv at vælge en type asfalt, der indeholder så små sten som muligt... Der findes rigtig mange forskellige typer asfalt...

Er asfalt ikke ret sundhedsskadelig? Du bør nok undersøge dette, før du laver din bænk, så bænken ikke udsender sundhedsfarlige gasser i måneder-år efterfølgende...

bitumen lod til at være kræftfremkaldende ja, findes en form de kalder bitumencancer. absolut intet jeg ville lægge indendørs.

Asfalt ville have været vildt flot. Men hvis det er sundhedsfarligt, så er det ikke noget at tage chancer med? Vild idé dog.

Sort grus med en glasskive på så? Måske er det et alternativ?

3mm plade er ret ranglet, hvis det mangler støtte, så sørg for at have underskabe.

carlbanan sagde:
Asfalten kan jo være op til 180 grader..
Icopal har kold asfalt på spand. Meget praktisk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.