Hej. Vi er i gang med at købe et hus, der er bygget i 71.
Har lidt overvejelser omkring, hvordan man byggede dengang.
Jeg har fundet ikkebærende vægge i kælderen, der er lavet af blåbeton, bærende vægge synes at være af betonhulsten.
På overetagen er der træ i væggene samt facadetegl.
Mit spørgsmål er, om det kan være, at der er blåbeton indenfor teglet på overetagen?
Typisk som isolering eller sådan?
Mvh
Har lidt overvejelser omkring, hvordan man byggede dengang.
Jeg har fundet ikkebærende vægge i kælderen, der er lavet af blåbeton, bærende vægge synes at være af betonhulsten.
På overetagen er der træ i væggene samt facadetegl.
Mit spørgsmål er, om det kan være, at der er blåbeton indenfor teglet på overetagen?
Typisk som isolering eller sådan?
Mvh
Er der foretaget en radonmåling? Værdier?
Det sædvanlige var vel, at man byggede de ydre kældervægge i isolerede blåbetong eller grå letbeton og så murede indervægge med betonhulsten. Ville I være så heldige, at kun en ikke bærende indervæg er lavet af blåbetong?
Teglfacader er almindelige på villaer med trækonstruktion og mineraluldsisolering.
Det sædvanlige var vel, at man byggede de ydre kældervægge i isolerede blåbetong eller grå letbeton og så murede indervægge med betonhulsten. Ville I være så heldige, at kun en ikke bærende indervæg er lavet af blåbetong?
Teglfacader er almindelige på villaer med trækonstruktion og mineraluldsisolering.
Ok. Tak for svar.
Ydervæggene ser ud til at være i betonhulsten ifølge det, jeg kan se, også bærende indervægge ser ud til at være i samme. Mener du, at det kan være blåbeton udenfor "gråsuggorna" i kældervæggene?
Radonmåling er lavet i vinters.
460 i kælderen og 200 i jordplan.
Ydervæggene ser ud til at være i betonhulsten ifølge det, jeg kan se, også bærende indervægge ser ud til at være i samme. Mener du, at det kan være blåbeton udenfor "gråsuggorna" i kældervæggene?
Radonmåling er lavet i vinters.
460 i kælderen og 200 i jordplan.
Nej. Du har nok kun betonhulsten i ydervæggen i kælderen.
På den tid syntes man, at den isolerede godt.
På overetagen har du nok træregelskelet og isolering indenfor facadeteglen.
Ligger huset på en grusås?
I så fald kan radonet komme fra jorden.
//AA
På den tid syntes man, at den isolerede godt.
På overetagen har du nok træregelskelet og isolering indenfor facadeteglen.
Ligger huset på en grusås?
I så fald kan radonet komme fra jorden.
//AA
Tak for svar.
Ved ikke om det kan være markradon, spørgsmålet er hvor meget radon tre skillevægge i kælderen kan give? Det er måske urimeligt at al radon kan komme fra dem?
Det jeg spekulerer mest over er, hvordan værdierne kan være så høje som 200 i jordplan, uden blåbeton. I så fald må gassen komme fra kælderen og bevæge sig op til jordplan.
Der er mekanisk udsugning samt friskluftventiler i alle rum. Synes luftudskiftningen burde være nogenlunde?
Ved ikke om det kan være markradon, spørgsmålet er hvor meget radon tre skillevægge i kælderen kan give? Det er måske urimeligt at al radon kan komme fra dem?
Det jeg spekulerer mest over er, hvordan værdierne kan være så høje som 200 i jordplan, uden blåbeton. I så fald må gassen komme fra kælderen og bevæge sig op til jordplan.
Der er mekanisk udsugning samt friskluftventiler i alle rum. Synes luftudskiftningen burde være nogenlunde?
Tænker videre. . .
Jeg tror ikke de værdier du har skyldes "blåbeton".
Findes der en radonbrønd på grunden?
Ellers er det nok den rette vej at gå.
(Googla radonbrønd)
I hvert fald hvis jorden er gruset / sandet.
Flere her på åsen har sådan. Også jeg.
(Har 200 beqirell i kælderen.)
//AA
Jeg tror ikke de værdier du har skyldes "blåbeton".
Findes der en radonbrønd på grunden?
Ellers er det nok den rette vej at gå.
(Googla radonbrønd)
I hvert fald hvis jorden er gruset / sandet.
Flere her på åsen har sådan. Også jeg.
(Har 200 beqirell i kælderen.)
//AA
Jordradon kan være meget højt men også nemmest at minimere. Et ftx-system for jordradon kan faktisk øge indtrækningen af jordradon i kælderen.M Mapet890 sagde:Tak for svar.
Ved ikke om det kan være jordradon, spørgsmålet er hvor meget radon tre skillevægge i kælderen kan afgive? Det er måske urimeligt at al radon kan komme fra dem?
Det jeg spekulerer mest over er, hvordan værdierne kan være så høje som 200 i stueetagen, uden blåbeton. I så fald må gassen komme fra kælderen og bevæge sig op til stueetagen.
Der er mekanisk udsugning samt indblæsningsventiler i alle rum. Synes luftudskiftningen burde være god?
Hvordan ved du, at det faktisk er blåbeton? Står det i prospektet? Eller info fra mægler eller radon konsulent?
Som reference, købte vi et 70'er hus, kun jordradon, 850bq
Nej. Der findes ingen radon brønd.
Vi fjernede en ventil til saunaen i kælderen og så, at saunaen er bygget i blåbeton.
De andre "bløde" vægge ved jeg ikke om det er blåbeton, kun gætter.
Det føles på en eller anden måde som om, der måske er et for stort undertryk i huset, og så at kælderlugten kommer op og fortynde luften, så værdien bliver højere deroppe.
Skal jeg prøve at åbne ventilerne i kælderen yderligere? Det trækker som bare pokker fra dem.
Radonsug har jeg hørt skal være meget effektivt, hvad har du for jord under huset? Hvad har du betalt cirka for en sug?
Vi fjernede en ventil til saunaen i kælderen og så, at saunaen er bygget i blåbeton.
De andre "bløde" vægge ved jeg ikke om det er blåbeton, kun gætter.
Det føles på en eller anden måde som om, der måske er et for stort undertryk i huset, og så at kælderlugten kommer op og fortynde luften, så værdien bliver højere deroppe.
Skal jeg prøve at åbne ventilerne i kælderen yderligere? Det trækker som bare pokker fra dem.
Radonsug har jeg hørt skal være meget effektivt, hvad har du for jord under huset? Hvad har du betalt cirka for en sug?
Vi har mest klippe direkte under i et kendt radonområde.M Mapet890 sagde:Nej. Der findes ingen radon brønd.
De andre "bløde" vægge ved jeg ikke, om det er blåbeton, bare gætter.
Det føles på en eller anden måde som om, der måske er for stort undertryk i huset, og så at kælderluften kommer op og fortynder luften, så der bliver højere værdi deroppe.
Skal jeg prøve at åbne ventilerne i kælderen yderligere? Det trækker som sytten fra dem.
Radonsug har jeg hørt skal være meget effektivt, hvad har du for jord under huset? Hvad har du betalt cirka for et sug?
Ja radonsug er effektivt for markradon.
Alt i alt 38k for 2 borehul/sugpunkter.
Efter radonbidraget har vi betalt 19k, men man kommer endnu billigere af, hvis man gør det selv...
Behøvede egentlig kun 1 centralt i huset, men de sikrede op med 2 sugpunkter. En direkte under og en skrå ind mod næste rum.M Mapet890 sagde:
105kvm i vinkel (L form)
De tætede desuden renselemmen i den anden ende af huset.
Klik her for at svare