Har fundet os et rækkehus bygget i 77. Har forstået, at dette problem er almindeligt fra den tid. Huset ser ikke ud til at have gennemgået nogen større renoveringer siden starten.

Nå men..sådan står det i tilstandsrapporten.

Betonplade på jorden med opreget og isoleret gulv. Gulvkonstruktionen indeholder også træbeskyttelsesbehandlet træ.

Det står, at de har fundet fugt i et soveværelse og badeværelse

"En mere dybdegående undersøgelse anbefales for at fastslå årsagen til og omfanget af de målte fugtværdier i konstruktionen. Det er vigtigt at tænke på, at denne anbefaling om en mere dybdegående undersøgelse gælder hele stueetagen. Fugtkvoten 22 % målt i indervæggesyllen. Indervæggesyllen er træbeskyttelsesbehandlet."

Så hvad tænker I om dette? Der er ikke kommet nogen bud, og det har ligget ude på boligsiden siden januar. Udbudsprisen er ca. 1.500.000, hvilket jeg synes lyder alt for meget i betragtning af, hvad der skal gøres.
Ligger ca. 2 mil udenfor Östersund.

Hvad tænker I alle? HVAD skal gøres, og hvad ville de omkostninger i så fald være. Kan man byde lavt?
 
Hej, hvis det er et rækkehus, så er der jo flere ens huse, det burde vel være muligt at tale med naboerne? Hvordan de har håndteret problemet?

Og man kan jo altid lave et skambud, om det leder noget sted hen er vel et andet spørgsmål.. Januar er jo ikke så længe i sammenhængen, så sælgeren bider måske ikke på buddet direkte...

Er det en standard-inspektion fra vores favoritfirma, der beskæftiger sig med "sælgerinspektioner", så er deres opfordringer til videre undersøgelse mere eller mindre standard, og ofte baseret på kendte fakta om byggemetoden snarere end de aktuelle betingelser..
 
harry73
  • Synes
Peternow og 3 andre
  • Laddar…
Har også overvejet det her med at spørge naboerne, men bor ikke direkte i nærheden, så det føles lidt mærkeligt bare at tage hen og spørge dem.

Har du nogen opfattelse af, hvad der kommer til at skulle gøres?
 
harry73
Hvis du er heldig, er det ingenting, og hvis du er uheldig, vil du rive huset ned efter 10 år.
Læs de tråde jeg linkede til, og fortsæt med at lede, hvis du allerede nu synes, at huset er for dyrt.
 
harry73 harry73 sagde:
Hvis du er heldig, er det ingenting, og hvis du er uheldig, vil du rive huset ned efter 10 år.
Læs de tråde, jeg linkede til, og fortsæt med at lede, hvis du allerede nu synes, at huset er for dyrt.
Rigtigt så kritisk vil jeg ikke være til det her. At det har taget ham 10 år, er jo beklageligt. Vi ville ikke lave nogen ny gulvkonstruktion selv, men få hjælp.
 
Eftersom jeg har en del erfaring med dette fra vores eget hus;

Den type materiale i træbeskyttelsesbehandling som man er bange for, blev forbudt 1. januar 1978, så chancen er derfor god, at det ikke findes i jeres hus da man må antage at overgangen til godkendte alternativer skete gradvist før dette. Det I skal gøre, er at tage en prøve fra syldene og sende ind til ALS lab for pentaklorfenylanalyse til at begynde med. Koster omkring 2000 kr. Hvis I får et positivt resultat, skal syldene udskiftes og sandsynligvis en del af væggen. Uanset hvad, betyder det, at man åbner den nederste del af væggen rundt om hele huset og afhængig af problemet og konstruktionen indefra og/eller udefra. Det betyder, at i princippet skal alle overflader på vægge genoprettes og eventuelt den udvendige facade. Det er med andre ord et meget omfattende arbejde, og omkostningerne for dette er adskillige 100-tusindvis kroner. Hvis I er seriøst interesserede i huset, så indhent tilbud på arbejdet og forhandl prisen ned i forhold til andre lignende huse uden dette problem.

Hvis analysen er negativ, er en syldudskiftning ikke med sikkerhed nødvendig, men I behøver da at lave lugtkontroller og være opmærksomme på, at der findes et latent problem, som også bør afspejles i prisen.

I øvrigt er huse fra 70'erne ofte meget praktiske og rummelige, så hvis man bare er opmærksom på netop ovenstående, skal man ikke være bange for at købe.
 
  • Synes
Igen og 1 anden
  • Laddar…
Staffans2000
L Lveronica sagde:
Har også overvejet det her med at høre med naboerne, men bor ikke direkte i nærheden, så det føles lidt mærkeligt at tage dertil og spørge dem bare.
Men for hundrede mænd!
Du overvejer at bruge fem normale årslønninger på noget, som du ikke kender værdien af. Men du vil ikke spørge dem, der måske ved, fordi det "føles lidt mærkeligt"!!!
Et godt tip. genovervej dine prioriteter.

Staffan
 
  • Synes
redep og 8 andre
  • Laddar…
harry73
Jeg siger ikke, at du vil få de samme problemer som shadowfire, men hvis det skulle blive så alvorligt, har du store problemer.

Det handler ikke kun om fugt men også om lugt.
Har du mulighed, kan du tage nogle tekstiler (håndklæder, tøj, puder) i en forseglet plastikpose til et lugtfrit sted og åbne dem og lugte, efter at man har været ude af huset i f.eks. en time. Så mærker du, om der er en lugt, der sætter sig i tøjet.
 
  • Synes
Igen og 1 anden
  • Laddar…
...men det forudsætter, at man selv er følsom over for lugt, hvilket ikke alle er. Lugtproblemerne kan også være værre i visse dele af huset, hvilket gør, at lugttests er lettere at udføre, når man ved mere om problemet.
 
  • Synes
harry73
  • Laddar…
Se videre. Dette er et hus med en kendt risikokonstruktion. Hvor det derudover er konstateret, at "risikoen har udfoldet sig". I mange tilfælde er det nok at skifte alle syller, som shadowfire skriver om, for nogle 100.000. I andre tilfælde er det ikke nok. Det bliver ikke frit for muglugt. Man foretager yderligere nogle mindre forsøg på at rette op på lugten, river alle gulve op med isolering. Så er det tid til at rive alle indervægge, rive indersiden af alle ydervægge ud, fjerne al isolering. Ozonbehandle det nu strippede hus, bygge det hele op igen, og... ja i visse tilfælde hjalp det, i andre tilfælde... nej, det lugter stadig.

Gennem årene er mange huse med disse problemer blevet revet ned, efter at man først har brugt 6-cifrede beløb på at udbedre det.

Køb ikke!

At det lugter af mug, er ikke så stort problem for dig, der bor i huset, som shadowfire skriver. Din næse bliver immun efter et par minutter. Men dine arbejdskammerater kan mærke, at du lugter af mug, dine børn bliver mobbet i skolen for, at de lugter af mug, og mange får helbredsproblemer, astma, mærkelige allergiske reaktioner. Helbredsproblemerne bliver i nogle tilfælde kroniske; børnene har astma, selv efter at I er flyttet videre.
 
  • Synes
redep og 5 andre
  • Laddar…
Tak for alle svar :) værdsætter alle. Jeg må nok springe over dette hus. Det føles alt for omfattende..må pænt vente, indtil der kommer et andet hus i området, der ikke har disse problemer :love:
 
  • Synes
Nikihellion og 3 andre
  • Laddar…
Staffans2000
H hempularen sagde:
Køb ikke!
Det betyder på den anden side, at det om nogle måneder uden spekulanter kan sælges for en rigtig udsalgspris. Har køberen held og huset er bedre end forventet, kan han have gjort sin livs handel!
 
  • Synes
Lveronica og 2 andre
  • Laddar…
Der er ingen grund til at male fanden på væggen på den måde, som hjemmefuskeren gør, og generelt fraråde køb af 70'er-huse. Der findes meget mange problemfri huse, en fugtkvote på 22% i en imprægneret syll er ikke synonymt med, at huset skal rives. Der er en grund til, at syllen er netop imprægneret, og det er stadig tilladt at bruge imprægnerede syller ved nybyggeri.

I dag findes der meget viden om, hvordan eventuelle problemer kan afhjælpes, og i dette specifikke tilfælde findes der desuden et antal nøjagtigt ens huse, hvorfor eventuelle problemer og passende løsninger med sikkerhed kan findes. Men det indebærer selvfølgelig arbejde og rod, hvis der kræves tiltag.
 
Senest redigeret:
mexitegel mexitegel sagde:
Der er ingen grund til at male fanden på væggen på den måde, som hempularen gør, og generelt fraråde køb af 70'er-systemer. Der er rigtig mange problemløse huse, en fugtkvote på 22% i en imprægneret syll er ikke ensbetydende med, at huset skal rives. Der er en grund til, at syllen er netop imprægneret, og det er stadig tilladt at bruge imprægnerede syller ved nybyggeri.

I dag er der meget viden om, hvordan evt. problemer kan udbedres, og i dette specifikke tilfælde findes der jo desuden en række identiske huse, hvorfor eventuelle problemer og passende løsninger med sikkerhed kan findes. Men det indebærer selvfølgelig arbejde og bøvl, hvis der er behov for foranstaltninger.
Ja, jeg vil jo gerne være positiv, da det ligger det "rigtige sted". Jeg ville ønske, jeg havde mere viden, og dette osv. var dygtigere til at lave beregninger. Jeg kan jo gøre en god forretning, hvis tilstanden ikke er rigtig dårlig, men det kan jo næsten gå den anden vej også:crysmile::thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.