KnockOnWood sagde:
Det er netop sådanne skråsikre udtalelser, der kan skabe problemer for den uvidende spørger.
Samtidig må man vel også lægge det endelige ansvar på husejeren. River man bærende vægge ned blot baseret på, hvad en ukendt person med pajas-avatar på internettet har sagt i et flygtigt indlæg, så må man imho skyde skylden på sig selv.

Jeg takker som sagt for al hjælp! Jeg ville bare høre med jer, hvad I troede, tænker ikke gøre noget før jeg har hentet nogen, som kan. Så I behøver ikke at hakke på hinanden, alle meninger er velkomne! Btw hvor får man fat i en tegning til huset? har ingen idé om, hvor man kan vende sig. Det er som sagt fra 1942.

• Synes
GK100
  • Laddar…
Hos kommunen findes den oprindelige byggetilladelsesansøgning. Bare at anmode om den.

Nyfniken sagde:
...bara baseret på hvad en ukendt person med pajas-avatar på internettet har sagt i et flygtigt indlæg, så må man imho skyde skylden på sig selv.
Skal du sige George Costanza :wow:

Det er ingen pajas, Det er Ernie, som serverer blæksprutteburgere.

• Synes
Nyfniken
  • Laddar…
Et ufærdigt værelse med en ny trækonstruktion ved en skråvæg og en bunke træplanker på gulvet.

Jeg satte en ny væg en halv meter ind og rev derefter den anden ned. Skete absolut ingenting. Det føltes ikke som om der var noget tryk i væggen. Den anden væg har jeg tænkt mig kun at lave en åbning i og sætte skydedøre op.

Men som sagt ved jeg ikke, om den havde et bærende formål eller ej, da jeg ikke har fået en ekspert derud. Men at flytte den en halv meter var i hvert fald ikke noget problem!

En enkel måde at teste, om noget der alligevel skal fjernes, er bærende, er at save det af med et enkelt vandret snit. Hvis saven klemmer fast, er det bærende. Den afsavede bærende del kan, hvis man er bekymret, styrkes med en eller anden spikplatte indtil den er erstattet med en ny bærende konstruktion, i vores tilfælde en 4 gange så tyk limtræsbjælke.

Så godt!

Hvad ser vi på billedet? Har der været spån under det blå lag? Har I nu omlagt taget?

præcis som anna_h forklarer gjorde jeg også. Og det hang løst, så det sank ikke! Men selvom en væg ikke er bærende, kan der jo stadig være lidt tryk på den.

Det blå, du ser, er vindenav til ventilationen. Havde lidt panik med at lægge taget om, fordi jeg begyndte i november. Der var ingen ventilation, og flere spær var dårlige. Så havde taget helt åbent, fikset de dårlige spær og sat vindenav på i stedet for masonit, fordi det gik hurtigere. Så 2"2 og forskallingsbrædder. Lige da jeg lagde den sidste række tegl, kom sneen, nogle gange har man held :)

• Synes
Locke
  • Laddar…
Kattvind med synlige træbjælker og isoleringsmateriale på væggen. Loft og væg er lavet af ubehandlet træ.

Låner tråden lidt;

Hvad tror I om min kattvind?

Ville gerne udvide. Helst helt ud...

Helt ud?

Du kan jo isolere og panelere hele taget, så skunkene elimineres.
Men du bør nok ikke fjerne de vertikale støtteben.
Hvis det er rigtigt dimensioneret, har de bestemt en funktion.

For øvrigt ser det ud som tømrerne havde travlt, da de lagde taget.
Mange søm som missede den nærmeste regel.
Håber ikke taget blæser væk for dig. Men det har vel siddet oppe nogle år :)

Hvorfor har man sat en række med søm i luften?

Ambitiøst spikad ströläkt?

Jo, det har siddet siden -69....

Hvordan isolerer jeg?

Jeg skal vel have en slags luftspalte mellem isoleringen og råspånten?

Bliver spændende at regne på projektet.

Drømmen er jo at blæse hele overetagen ud og lave badeværelset om osv.

Tegner på at sætte brændeovn (2 stk) en i K og en i vrum, så må jeg tænke på hvor det er bedst røret skal op.

Må skifte tag inden for 5-10 år og tænkte så måske sætter jeg brændeovnene ind samtidig.

Det der med at save og være tilfreds, hvis saven ikke klemmer. Jeg har hørt, at nogle gange er kattvinds "stolparna" ikke der for at tage imod trykkende kraft fra taget, men for at mellemloftet skal hænge i tagstolen. Dvs., hvis du har lidt for lang spændvidde på bjælkeloftet, så får det støtte ved at hænge i tagstolen.

hempularen sagde:
Det der med at save og være tilfreds, hvis saven ikke klemmer. Jeg har hørt, at nogle gange er katteloftets "stolper" ikke der for at tage imod trykkraft fra taget, men for at mellembjælkeplanet skal hænge i tagstolen. Dvs., hvis du har lidt for lang spændvidde på bjælkeplanet, får det støtte ved at hænge i tagstolen.
Det kan måske også afhænge af årstiden?

Hvis der er meget sne på taget, bøjer højbenene formentlig nedad, og støttebenene udsættes for en trykkraft.
Og måske det modsatte sker, når der er snefrit.
Men jeg ved jo intet om husbygningsstatik, selvfølgelig :o

Det der med at save i bygningsdele for at se, om de er bærende, er lidt som at kortslutte kabler i centralen for at se, om der går strøm i dem... :P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.