Vores arkitekter har tegnet en helt vidunderlig opbevaringsvæg/bogreol, 17 meter lang langs hele husets nordvæg! 
Som materiale blev der foreslået knivskåret egetræsfiner eller valnødfiner. Som det blev forklaret for mig, betyder knivskåret finer, at man skærer et tyndt lag rundt om hele stammen for at få store hele finer stykker. På denne måde undgår man finer, hvor man ser "stave" limet ved siden af hinanden.
Lyder som sagt super flot, men jeg antager, at prisen også er "super flot".
Knivskåret valnødfiner antager jeg er endnu dyrere end eg. Nogen der ved, hvor man kan se og købe disse i området omkring Kbh? Et indtryk af prisniveauet kontra almindelig finer ville heller ikke være dårligt.
Som materiale blev der foreslået knivskåret egetræsfiner eller valnødfiner. Som det blev forklaret for mig, betyder knivskåret finer, at man skærer et tyndt lag rundt om hele stammen for at få store hele finer stykker. På denne måde undgår man finer, hvor man ser "stave" limet ved siden af hinanden.
Lyder som sagt super flot, men jeg antager, at prisen også er "super flot".
Ikke for at være gnaven, men du kan ikke bygge en bogreol i finer. Finer er et tyndt lag (dele af mm op til nogle mm tykt), der limes mod noget andet, typisk spånplade eller MDF-plade. Alternativt tager man mange lag finer og limer dem sammen til en krydsfinerplade.
En 17 m lang bogreol beklædt i valnødfiner er sandsynligvis flot, og det behøver ikke blive dyrere end resten af huset. Fordi det er så tynde lag, bliver det ikke så meget volumen, og sådan noget plejer at blive prissat / m3. Tjek med jeres arkitekter, om de kender nogen, der kan bygge den (og til hvilken pris). Nogle gange føles det som om, at arkitekter ikke altid tænker hele vejen, som at det kan gøres på en fornuftig måde og til en fornuftig pris.
Hvis I kun skal tjekke prisen på materialet, kan I kontakte Fanerkompaniet i Värtahamnen. Ved ikke om de har lige valnød, men de har en del at vælge imellem. Et andet alternativ er Træimporten, jeg mener, de kører med finer.
www.traimporten.se
En 17 m lang bogreol beklædt i valnødfiner er sandsynligvis flot, og det behøver ikke blive dyrere end resten af huset. Fordi det er så tynde lag, bliver det ikke så meget volumen, og sådan noget plejer at blive prissat / m3. Tjek med jeres arkitekter, om de kender nogen, der kan bygge den (og til hvilken pris). Nogle gange føles det som om, at arkitekter ikke altid tænker hele vejen, som at det kan gøres på en fornuftig måde og til en fornuftig pris.
Hvis I kun skal tjekke prisen på materialet, kan I kontakte Fanerkompaniet i Värtahamnen. Ved ikke om de har lige valnød, men de har en del at vælge imellem. Et andet alternativ er Træimporten, jeg mener, de kører med finer.
www.traimporten.se
Tak frasse, for input.
Og selvfølgelig mente jeg (underforstået troede jeg
) at finéren skal være limet på en MDF-plade. Har endda ringet til fanerkompaniet, og det viste sig ikke at skille mere end ca. 200:- på en finérplade (ca. 5kvm med eller uden MDF-board) mellem eg og valnød.
Og jo, arkitekter er gode til visioner, det er jo derfor man hyrer dem.
Havde et møde med arkitekt og konstruktør forleden. Konstruktøren hævdede, at huset ikke kunne bygges (medmindre man var multimillionær, typ), arkitekten syntes, at konstruktøren var modstræbende og ikke ville beskæftige sig med problemløsning. Vi sad selv i midten og mente nok, at huset burde kunne bygges (det er ikke så ekstremt overhovedet). Det gælder bare om at finde den bedste, billigste løsning eller den mest optimale balance mellem "bedst" og "billigst".
Det samme gælder med skabe/bogreoler. Jeg bilder mig ind, at hvilket som helst nogenlunde dygtigt snedkeri (gerne en køkkenproducent) kan fremstille vores opbevaringsvæg. Det gælder som sagt "bare" om at lede. Vi starter med den finsnedker, vi har brugt tidligere, og leder videre, hvis vi ikke bliver enige.
Og jo, arkitekter er gode til visioner, det er jo derfor man hyrer dem.
Det samme gælder med skabe/bogreoler. Jeg bilder mig ind, at hvilket som helst nogenlunde dygtigt snedkeri (gerne en køkkenproducent) kan fremstille vores opbevaringsvæg. Det gælder som sagt "bare" om at lede. Vi starter med den finsnedker, vi har brugt tidligere, og leder videre, hvis vi ikke bliver enige.
Rundt om hele stammen lyder som det såkaldte drejede finer, ofte anvendt til krydsfinerfremstilling, hvor årringene danner store snirklede mønstre, der kan se unaturlige ud. Knivskæring plejer at blive gjort på stammehalvdele eller fjerdedels stammer for at give en mønsterstruktur, der mere svarer til brædder. Se f.eks. https://www.holmtravaror.se/faner/Hemmakatten sagde:
Vores arkitekter har tegnet en helt vidunderlig opbevaringsvæg/bogreol 17 meter lang langs hele husets nordvæg!
Som materiale blev der foreslået knivskåret egetræsfiner eller valnødfiner. Som jeg fik det forklaret, så betyder knivskåret finer, at man skærer et tyndt lag rundt om hele stammen for at få store hele finerplader. På denne måde undgår man finer, hvor man ser "stave" limet ved siden af hinanden.
Lyder som sagt rigtig flot, men jeg antager, at prisen også er "rigtig flot".Knivskåret valnødfiner antager jeg er endnu dyrere end eg. Nogen der ved, hvor man kan kigge på og købe disse i Storkøbenhavn-området? En idé om prisniveauet kontra almindelig finer ville heller ikke være dårligt.
Klik her for at svare