Specialare; Hej! Jeg har et lidt tricky støbeproblem, som kræver tips fra erfarne trickeksperter og patenter. :-) Situation; 60'ernes villa med kælder. Lige ved siden af husgrundlaget er der lagt skærver og blandet sten ca. 40 cm bred, denne langsgående stens overflade har en skillevæg mod den tilstødende bed bestående af nedgravede stenplader, der ligger på linje langs huset, ca. 7 meter, og står på højkant, til en stor del nedgravet i jorden. De danner så at sige en langsgående kant lige ved siden af huset, der stikker op ca. 5-10 cm over jorden. Den opstående kant er ca. 5 cm bred. Alt i alt; jeg skal nu lægge stenplader til gangtrafik over hele bedet og indser, at jeg må lægge de nye plader lidt højere end den eksisterende stenkant for at få en fornuftig hældning væk fra huset. Min plan er at med hjælp af træbrædder og tvinge støbning af disse stenplader, der stikker op på højkant fra jorden, således at de bliver ca. 7 cm højere. Nu indser jeg dog, at man sandsynligvis bør finde på en slags armering - altså skrue fast en slags kantliste eller lignende i de eksisterende plader for at undgå, at den støbte forhøjelse revner eller lignende. Hvordan havde I gjort for at lave en fornuftig støbning? Er der stor risiko for, at den støbte kant vil revne eller falde væk ved den mindste påvirkning? Vedhæfter et billede for at forklare det hele noget enklere (om det nu er muligt :-) Som altid, meget taknemmelig for synspunkter og advarsler. Jörgen

dw454y.jpg

Jeg havde ikke støbt en sådan forhøjning, tror ikke det holder med en smal, lang betonklods som ligger på fliser som du beskriver. Revner på grund af bevægelser i fliserne under er mit gæt.

Jeg ville have lagt trykimprægneret træ i stedet, en lægte trykt til at graves ned burde holde betydeligt længere.

Jeg har overvejelser i den retning. Problemet er bare, at jeg ikke er meget begejstret for at grave de stående fliser op (som jeg mistænker er 50*50). Men jeg har overvejet en slags træregel eller rundt stolpetræ i passende tykkelse, som jeg evt. skruer fast ovenfra i flisernes overkant. Jeg afventer indtil videre.......
Tak for svaret / Jörgen

Det var sådan jeg tænkte, læg reglen ovenpå fliserne. Jeg kan heller ikke lide at grave :P har ikke overvejet, hvordan man får den til at blive liggende, hvor man vil have den, men det burde da kunne lade sig gøre at skrue den fast i fliserne.

Læg fliserne på stenkanten så vinder du flisernes tykkelse ca. 5 cm. Men eftersom det er et rabat, hvor du skal lægge fliserne, burde det være let at grave kantstenen op, så du kan hæve den.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.